נהריה ועכו הן שתיים מהערים הצפוניות בישראל. אבל במשך חודשים, יחסית לפחות - ובטח בהשוואה ליישובים הסמוכים להן - היה שם שקט. בנהריה לא הייתה אזעקה במשך חמישה חודשים ברצף, מנובמבר עד אפריל. בעכו ארבעה חודשים לא נשמעה אזעקה, מסוף דצמבר עד סיום אפריל. אבל בימים האחרונים המציאות שונה לחלוטין.
בנהריה, עיר של 66 אלף איש, מיהרו למרחבים המוגנים שלוש פעמים אתמול - בעקבות רצף אזעקות בסביבות השעה 15:00, ולאחר מכן גם ב-19:19 וב-20:00. במקרה האחרון כטב"ם נפל בעיר - פגיעה ישירה בנהריה, לראשונה מתחילת המלחמה.
שריפה בנהריה בעקבות נפילת כטב"ם
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות )

יירוט מעל נהריה, אתמול אחר הצהריים
(צילום: מיקי גפני)

בצה"ל הודו כי אירעו כמה ניסיונות ליירוט הכטב"ם, שלא צלחו. שריפה פרצה, ובהמשך הודו בצה"ל כי היא נגרמה מנפילת הכטב"ם ולא מרסיסי מיירט. בתיעוד מהמקום, סמוך לרבי קומות, נשמע אומר תושב העיר בציניות: "אין מלחמה בצפון. עכשיו יגידו - נפל בשטחים פתוחים". ראש העיר רונן מרלי הודיע אמנם כי העיר חזרה לשגרה מלאה, אבל אמר כי ב-6:00 תימסר הודעה סופית לגבי קיום הלימודים בעיר.
בינתיים בעכו, שבה מתגוררים 52 אלף איש, נשמעה אזעקה זה היום השלישי ברציפות. שלשום תועדו בעיר רסיסים של כטב"ם.
המאבק באש באזור קצרין
(צילום: אפי שריר, אלי ארזי, כב״ה צפון)

נפילה בקצרין
(צילום: דניאלה שאול)

(צילום: ליאור שרון)

נהריה ועכו הן לא היישובים הגדולים היחידים שנכנסו לאחרונה לטווח האש של חיזבאללה. לקצרין, היישוב הגדול בגולן, נורה אתמול מטח רקטות שגרם לשריפות בכמה מוקדים. גם תושביו, כמו בנהריה ועכו, אינם מפונים - וגם שם, כמו בעכו, יש מבנים רבים ללא ממ"דים.
15 צוותי כיבוי פעלו שעות מול השריפות בקצרין, בסיוע 6 מטוסי כיבוי, והשיגו שליטה על האש. שריפות נוספות פרצו גם בקריית שמונה, ביפתח, באניעם ובאזור נחל יהודיה ונחל זוויתן, וחלקן טרם כובו. מפקד מחוז צפון, טפסר יאיר אלקיים, אמר כי המאבק באש בכמה מהמוקדים צפוי להימשך גם הלילה.
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)


שריפה שפרצה באל-עדייסה בדרום לבנון

במקביל לירי של חיזבאללה, צה"ל ממשיך בתקיפות בדרום לבנון. אמש תקפו מטוסי קרב מבנה צבאי של חיזבאללה בעייתא א-שעב, ותשתית טרור של ארגון הטרור בטיר חרפא. בנוסף, בצה"ל אמרו כי כוחות ביצעו ירי להסרת איום ברשיא אל פוחר. שריפות לא מעטות פרצו בעקבות תקיפות חיל האוויר, בין היתר בראמיה, יארון, אל-עדייסה וחולא.

עלייה משמעותית: נתוני תקיפות חיזבאללה

בכל מקרה, הנתונים מראים חד-משמעית כי חלה עלייה במתקפות חיזבאללה על הצפון. לפי נתוני מכון עלמא, חודש מאי היה החודש שבו מספר מתקפות חיזבאללה על ישראל היה הגדול ביותר - 325 תקיפות. ממוצע התקיפות היומי עמד על 10 ביום, לעומת אפריל שבו חיזבאללה ביצע 238 תקיפות - ממוצע של 7.8 ביום. בצה"ל, נדגיש, טוענים כי הנתונים הללו לא מוכרים וכי דצמבר היה החודש עם כמות השיגורים הגדולה ביותר - אך במכון עלמא אומרים שמדובר בסכימה של כל סוגי המתקפות, ללא מספר הרקטות ששוגרו בכל מטח.
במאי חלה עלייה משמעותית בשימוש של חיזבאללה בטילי נ"ט ובכטב"מים. מ-50 אירועי ירי נ"ט באפריל ל-95 במאי, ומ-42 חדירות כטב"מים באפריל ל-85 במאי. למעשה, בארבעת החודשים האחרונים חל זינוק של יותר מפי 12 בכמות אירועי הכטב"מים.
הגדלת טווח האש, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים, מתרחשת על רקע הדילמה בישראל אם לפתוח במערכה בצפון. חטיבת גולני תרגלה תמרון עם לחימה התקפית שמתחילה בשטח ישראל, בצה"ל יש תמימות דעים כי רק מהלך יזום נגד חיזבאללה ישבור את הקיפאון המסוכן - אבל בדרג המדיני עדיין לא קיבלו החלטה.
מתרגלים תמרון בצפון
(צילום: דובר צה"ל)

הירי הגובר מלבנון מעלה את מפלס המתח, וזה גורם גם לעימותים - כמו זה שנחשף ב-ynet בין מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין, לבין ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן. "נמאס לי להיות דוגמנית כאן, ולפגוש אדם שחושב שאני חייל שלו", אמר שטרן, ונטש את הדיון.

אזעקות ללא הפסקה: הרשימה הכמעט-מלאה

מדי יום מעבירה מועצת הגליל העליון את סיכום האירועים הביטחוניים בגזרה, ואתמול היה סיכום זה ארוך במיוחד - וכנראה אחד הארוכים מתחילת המלחמה. הוא אפילו אינו כולל את האזעקות בנהריה ובעכו, שנמצאות בגזרה אחרת. זו הרשימה הארוכה מאוד:
8:08: אזעקת חדירת כלי טיס בשניר, שאר ישוב, קיבוץ דן, ע'ג'ר, הגושרים, דפנה, תל חי, קריית שמונה, משגב עם, מרגליות, מעיין ברוך, מנרה, מטולה, כפר יובל, כפר גלעדי ובית הלל.
8:10: אזעקת חדירת כלי טיס בשמיר, שדה נחמיה, עמיר, נאות מרדכי, להבות הבשן, כפר סאלד, כפר בלום וגונן.
08:11: אזעקת חדירת כלי טיס בשעל וקלע.
8:14: אזעקת חדירת כלי טיס בשעל, שמיר, שדה נחמיה, קלע, עמיר, נאות מרדכי, להבות הבשן, כפר סאלד, כפר בלום וגונן.
8:20: אזעקת חדירת כלי טיס בשעל, שמיר, שדה נחמיה, קלע, עמיר, נאות מרדכי, להבות הבשן, כפר סאלד, כפר בלום וגונן.
8:22: אזעקת חדירת כלי טיס בקצרין וקדמת צבי.
8:27: אזעקת חדירת כלי טיס בקצרין וקדמת צבי. בעקבות כל אותן אזעקות זוהו שתי פגיעות בשטחים פתוחים בגולן ושריפה פרצה באזור קצרין.
11:02: אזעקת ירי טילים ורקטות במרגליות. זוהו יירוטים ולא זוהו נפילות. במקום התפתחה שריפה.
נפילות בקריית שמונה, היום

11:42: התחדשות השריפה שהחלה בשבת מצפון ליפתח.
13:58: ירי נ"ט למרחב מנרה.
14:34: ירי נ"ט למרחב ברעם. התפתחה שריפה במקום.
16:10: אזעקות ירי טילים במשגב עם, קריית שמונה, תל חי כפר גלעדי וכפר יובל. האירוע הסתיים בלא שידוע על נפילות.
16:53: אזעקות ירי טילים ורקטות בקריית שמונה ומרגליות. זוהו שתי נפילות, אחת באזור התעשייה הדרומי בקריית שמונה, שם זוהו שני פצועים קל ונגרם נזק למבנה. נפילה נוספת בין קריית שמונה למנרה בשטח פתוח, התפתחה שריפה במקום.
17:00: ירי נ"ט לעבר מטולה. זוהתה פגיעה בבית.
19:29: אזעקות ירי טילים ורקטות בשניר. זוהו שתי נפילות בסמוך לכביש 99.
21:14: אזעקות ירי טילים ורקטות במטולה. בלבנון דווח על ירי טיל בורקאן.
פורסם לראשונה: 21:45, 02.06.24