בנט בישיבת הממשלה שבה אושר מינויה של בהרב-מיארה ליועמ"שית
(צילום: איתי בית און, לע"מ, סאונד: ניר שרף, לע"מ)

הממשלה התכנסה בצהריים (יום ב') לישיבה מיוחדת שבה בחרה פה אחד בעו"ד גלי בהרב-מיארה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה לשש השנים הבאות. היא תחליף בכך את אביחי מנדלבליט שכהונתו כבר הסתיימה בשבוע שעבר, ושכעת ממלא את מקומו באופן זמני פרקליט המדינה עמית איסמן.
עמה הוצגו לשרים שני מועמדים נוספים שנבחרו על ידי ועדת האיתור - המשנה ליועמ"ש רועי שיינדורף והיועץ המשפטי למערכת הביטחון איתי אופיר - אולם כמועמדת של שר המשפטים גדעון סער זכתה בהרב-מיארה לתמיכתם של שאר חברי הממשלה, והיא תהיה האישה הראשונה המכהנת בתפקיד מאז קום המדינה.
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה אביחי מנדלבליט
גלי בהרב-מיארה אביחי מנדלבליט
בהרב-מיארה, היועמ"שית הראשונה, וקודמה בתפקיד מנדלבליט
(צילום: יאיר שגיא, דויד ווייל, לע"מ)
האישה שתעשה היסטוריה ותהפוך ליועמ"שית? זו עו"ד גלי בהרב-מיארה
(צילום: שמוליק דודפור)

בדיון שקדם להצבעה הציג סער את מועמדותה של בהרב-מיארה ושל שני המועמדים הנוספים, אך הדגיש כי הוא וראש הממשלה נפתלי בנט ממליצים עליה. לדבריו, היא המועמדת "הטובה, הכשירה והמנוסה מכולם". סער ציין כי מצא שאצל בהרב-מיארה, שבעבר כינה כראש הפרקליטות האזרחית במחוז תל אביב, יש "יותר" מהתכונות הנדרשות ליועץ משפטי לממשלה, ובהן רמה משפטית מקצועית גבוהה, יכולת ניהול, יושרה, יכולת עמידה בלחצים, היכרות טובה עם משרד המשפטים ומשרדי הממשלה ויכולת להוביל שינויים.
על רקע ההערכות שבהרב-מיארה תתמוך, או לכל הפחות תשקול בכובד ראש את היוזמה של סער לפיצול סמכויות היועמ"ש, סער ציין בדבריו כי היועמ"שית החדשה תומכת גם בתפיסה הרואה בייעוץ המשפטי כלי המאפשר לממשלה ולשרים לקדם את מדיניותם בגבולות החוק ("ייעוץ מאפשר").

"אאוטסיידרית", למרות שצמחה בפרקליטות

בהרב-מיארה, בת 62, כיהנה כאמור בראשות המחוז האזרחי של הפרקליטות באזור תל אביב, בין השנים 2007 ל-2015. מדובר בפרקליטות שפועלת בנפרד מהפרקליטות הפלילית. מאז פרישתה שימשה כיועצת במשרד עורכי הדין "תדמור ושות'". לאחרונה הייתה חברה גם בכמה ועדות ציבוריות, בהן הוועדה המייעצת לחוק בתי המשפט לעניינים מנהליים והוועדה המייעצת לסדר דין אזרחי.
4 צפייה בגלריה
גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה
גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה
שר המשפטים סער. "המועמדת הכי טובה, כשירה ומנוסה"
(צילום: ערוץ כנסת )
אף שצמחה בפרקליטות ושירתה בה במשך כ-30 שנה, היא נחשבה למועמדת "אאוטסיידרית", כזו שלא מגיעה מעמוד השדרה המרכזי של הפרקליטות, וסער התייחס לכך בדבריו כאל מעלה חיובית. "אני חושב שיש עדיפויות למועמד שבא מחוץ למערכת. צריך היום לפתוח דף חדש", אמר סער. הוא הוסיף, באשר לבקיאותה של בהרב-מיארה בתחום הפלילי, כי "בקיאות בעניינים מנהליים חשובה לאין שיעור בעיניי מאשר המשפט הפלילי בתפקיד היועמ"ש".
סער הדגיש כי פעילותה בפרקליטות האזרחית הייתה ענפה: "היא ייצגה את המדינה ב-60% מכלל ההליכים האזרחיים והמנהליים שהתנהלו בערכאות השונות הארץ", אמר. "היקף ההליכים שבהם ייצגה את המדינה בפני ערכאות הוא אדיר", הוסיף סער.
גם בשבוע שעבר, כאשר הכריז שיתמוך במועמדותה, סער ניסה להדגיש את היקף פעילותה הנרחב בפרקליטות האזרחית: "היא מומחית למשפט מנהלי ואזרחי והקימה את המחלקה המנהלית בפרקליטות המחוז. היא ניהלה תיקי ענק. הופיעה אינספור פעמים בכל ערכאות השיפוט. היא חקרה עדים והעריכה ראיות, טענה טיעונים וסיכמה סיכומים יותר מכל מועמד אחר שהופיע בפני הוועדה. היא עשתה זאת בייצוגה את המדינה ואת האינטרס הציבורי. היא שפשפה את סוליות נעליה לא בישיבות, אלא בשטח המשפטי האמיתי בייצוג משרדי הממשלה השונים".
בדבריו היום סער התייחס גם לעובדת היותה האישה הראשונה בתפקיד היועמ"ש: "אני לא מציע למנות את המועמדת לתפקיד היועמ"שית משום שהיא אישה, אלא בשל כישוריה ויכולותיה כפי שפירטתי. עם זאת, אני רואה חשיבות גדולה במינוי אישה לתפקיד בפעם הראשונה בתולדות המדינה. היו לנו כבר פרקליטוֹת מדינה. יועצת משפטית לממשלה לא כיהנה - התפקיד החשוב ביותר בשירות המשפטי הציבורי ואחד החשובים במדינה בכלל".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט בישיבת הממשלה. "יש כאן הזדמנות לתקן"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
גם ראש הממשלה נפתלי בנט המליץ בדיון לשרים לתמוך במועמדותה של בהרב-מיארה. "זה אחד המינויים החשובים והרגישים ביותר בשירות המדינה, ובעיתוי הנוכחי, נוכח השחיקה באמון הציבור במערכות אכיפת החוק, יש כאן הזדמנות חשובה לשמור על מה שצריך לשמור ולתקן את מה שצריך לתקן", אמר בנט.
לדברי ראש הממשלה, "אנחנו זקוקים למערכת טובה, חזקה ורצינית שהאזרחים נותנים בה אמון. בנוסף, התפקיד היסודי של היועמ"ש לממשלה הוא לסייע לממשלה לממש את המדיניות שלה במסגרת מגבלות החוק. הממשלה כאן בשביל למשול, לתפקד, להביא תועלת לאזרחי המדינה ולקחת את מדינת ישראל קדימה".
הסוגיה המיידית שכבר ממתינה על שולחנה של בהרב-מיארה היא סערת הפרסומים בכלכליסט, שלפיהם המשטרה עשתה שימוש נרחב בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO כדי לשאוב ללא קבלת אישור מידע מודיעיני מטלפונים של פעילי מחאה, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק ומנכ"לי משרדי ממשלה.
שימוש דומה נעשה גם כלפי מעורבים בחקירות ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ובכללם בנו אבנר נתניהו ועד המדינה במשפטו שלמה פילבר. עם כניסתה לתפקיד, תהיה בהרב-מיארה בסוד ההחלטה הבוערת - תשובת צוות התביעה בתיקי נתניהו לדרישת סנגורי הנאשמים לדחות את המשך המשפט עד מיצוי בירור הפרשה. צוותי ההגנה של כל הנאשמים – בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס - מבקשים לדעת את היקף, מהות וחוקיות השימוש שעשתה המשטרה בתוכנות הריגול בחקירותיהם.
4 צפייה בגלריה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
רז נזרי. המתחרה העיקרי "הודח" בהפתעה
(צילום: דנה קופל)
על אופן בחירתה של בהרב-מיארה, יצוין, נמתחה ביקורת מסוימת, ויש מי שטוען כי השר סער קידם ביתר שאת את מועמדותה בוועדת האיתור שבראשה עמד נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס. הביקורת הזו גברה על רקע העובדה שהמתחרה העיקרי של בהרב-מיארה על תפקיד היועמ"ש, המשנה ליועמ"ש רז נזרי, לא נכלל ברשימת שלושת המועמדים הסופית שהובאה היום בפני השרים. "הדחתו" הגיעה בהפתעה מוחלטת עבור הפרשנים, וגם עבור נזרי עצמו, שהודיע בעקבות זאת על כוונה לפרוש.
פורסם לראשונה: 13:46, 07.02.22