(צילום: סטס קופולו)

"רוסיה היא כבר לא מדינה דמוקרטית. אנחנו מדינה אוטוריטרית (סמכותנית) ולצערי זה יילך ויחמיר. זה כבר מחמיר מיום ליום. כל יום אנחנו רואים חקיקה חדשה. כל יום מסרים 'פנטסטיים' בטלוויזיה. אנחנו מריחים את זה ואנחנו מאוד מודאגים לגורל המדינה", כך מספר איש האופוזיציה היהודי ליאוניד גוזמן שנעצר במוסקבה שלשום לאחר חקירה שמתנהלת נגדו בגלל שלא דיווח על הוצאת אזרחות ישראלית ב-2018.
גוזמן דיווח על האזרחות שנה לאחר מכן ולא ידע שהחוק מחייב אותו להודיע על הצעד תוך 60 יום. על אף שמדובר בעבירה שולית שהעונש עליה הוא קנס כספי – הרשויות ברוסיה הכניסו אותו לרשימת המבוקשים הפדרלית. הוא משוכנע שהרשויות מטרידות אותו כדי להעביר לו מסר אחד: אתה לא רצוי ברוסיה – וכדאי לך לעזוב את המדינה.
5 צפייה בגלריה
ליאוניד גוזמן
ליאוניד גוזמן
"מנסים להפחיד אותי, אני צריך להיזהר". ליאוניד גוזמן
5 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
"ההתקפה על הסוכנות - נובעת מאנטישמיות והיסטריה. אך היא הפיכה"
(צילום:ניב מוסמן לע"מ, רויטרס, EPA)
ב-15 ביולי זומן לוועדת חקירה במוסקבה והתייצב בפניה ביחד עם עורך דינו. הוא זומן שוב לחקירה ב-25 ביולי והתבקש להגיע בשלישית ביום שישי הקרוב. לאחר החקירה גוזמן ועורך דינו נכנסו לתחנת הרכבת, זאת לא הייתה שעת עומס. לפתע הגיעו שוטרים – לאחר שזיהו אותו במצלמות האבטחה – ועצרו אותו ביחד עם עורך דינו.
"לקחו אותי לחדר חקירה קטן בתחנת משטרה ושם אמרו לי שאני ברשימת מבוקשים פדרלית. הם אמרו שהם לא יודעים למה אני ברשימה. הם יעבירו אותנו לתחנה המרכזית של משטרת המטרו של מוסקבה. חיכינו שעה ואז העבירו אותנו לתחנת המשטרה המרכזית", שחזר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות".
"חיכינו שם עוד שעה וחצי – ועוד אנשים הגיעו והעבירו אותנו לוועדת החקירה – אותה ועדה שעמדנו בפניה באותו בוקר. אין בזה שום הגיון. הם טענו שהחוקרים לא יכולים למצוא אותי ושלא עניתי לבקשה להגיע לחקירה, אבל זה לא המצב. הרי הופעתי בפני הועדה ב-15 ביולי ולאחר מכן ב-25 ביולי".
5 צפייה בגלריה
ליאוניד גוזמן
ליאוניד גוזמן
"המעצר - מסר מיוחד עבורי, נכון עבורי לעזוב"
בשלב הזה הוא החל לצחוק. "זה מסר מיוחד עבורי מהאנשים הבכירים ביותר ברוסיה שלא שכחו אותי. הם שמים עליי עין ואני צריך להיזהר, מאוד. נכון עבורי לעזוב את המדינה. אני בטוח שזה ניסיון להפחיד אותי ושאני אחוש לא בטוח להישאר ברוסיה".
האם אתה מרגיש בטוח ברוסיה? "אני לא מרגיש בטוח ברוסיה. אני מבין שהסכנה מאוד גבוהה. הסעיף הזה שעליו הם חוקרים אותי עניין האזרחות הישראלית הוא בכלל לא עילה למעצר. זה סעיף שיש בגינו קנס. בכל רגע הם יכולים לפתוח נגדי בחקירה חדשה על כל דבר, ולהאשים אותי שאני מרגל של הונדורס, או מפיץ מידע כזב על כוחותינו הצבאיים ואז זה יהיה רציני. זה הקדימון לפני הדבר האמיתי".
האם זה קשור לעובדה שאתה יהודי? "זה לא קשור. צר לי לאכזב את הקוראים הישראלים. זה בכלל לא כי יש לי אזרחות כפולה. יש אנטישמיות רצינית ברוסיה, אבל זה לא המקרה".
לדברי גוזמן, ברוסיה יש 2 רמות של אנטישמיות – רמה אחת של אנטישמיות יומיומית ברחוב, שהיא נפוצה. "יש דעות קדומות לגבי יהודים", ציין. יש עוד סוג של אנטישמיות לדבריו, והיא לא אנטישמיות שמופעלת על ידי המדינה. "אין לנו אפלייה בקבלת חינוך, מציאת עבודה כפי שהיה בתקופת ברית המועצות. אני הייתי קורבן של הפוליטיקה הזאת. הרבה אנשים בקרמלין – לא הנשיא בעצמו – בין החברים שלו וקרובים אליו – התחושה שלי שבין רוסים בכירים, מנהיגים פוליטייים, שירות חשאי – האנטישמיות נפוצה אבל הם לא מפגינים אותה".
5 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה באזור דונייצק
נזקי הלחימה באזור דונייצק
נזקי הלחימה באזור דונייצק
(צילום: AFP)
הוא טען כי "הם שמחים שהם יכולים להביע אותה וללעוג ליהודים. אחד הביטויים של זה הייתה ההתבטאות של שר החוץ לברוב שאמר שכמה מגדולי האנטישמים היו יהודים ושלהיטלר היה דם יהודי". הוא נזכר בהפלת המטוס הביון הרוסי על ידי חיילים סורים: "רוסיה האשימה את ישראל. זה היה מאוד מצחיק. אני זוכר איך כמה פרשנים בטלוויזיה הפדרלית היו שמחים להגיד שישראל ויהודים אחראים להפלת המטוס והרג קצינים רוסים. זה כמו אדם שמכור לאלכוהול. אולי הוא לא שיכור עכשיו אך אם תיתן לו אלכוהול הוא ישמח. האלכוהול הוא השנאה ליהודים. הם צריכים סיבה חוקית לשנוא יהודים".
מה לדעתך הסיבה לסגירת משרדי הסוכנות ברוסיה? "לדעתי יש 2 סיבות להתקפה על הסוכנות היהודית – זו סתם היסטריה. הם עשו את אותם מעשים טיפשיים במקרים אחרים. הם הכינו רשימה של מדינות לא ידידותיות שכללו בה את יוון, קרואטיה, סלובניה, ואף אחד לא מבין למה. הם כללו ברשימה גם איים שהם כל כך קטנים שאי-אפשר למצוא אותם במפה. האיים האלה הוגדרו בלתי-ידידותיים. האם אתה יכול לדמיין שארה"ב מכריזה על הבהמאס כמדינה לא ידידותית? רוסיה הכריזו על מדינות איים שמעולם לא שמעתי עליהם – כאויבות של רוסיה. הם עשו פעולות טיפשיות.
"ההתקפה על הסוכנות נובעת מאותה היסטריה והסיבה השנייה היא אנטישמיות. הם צריכים אויבים חדשים כל יום. את מי הם יכולים לתקוף? הם חייבים לתקוף מישהו שנמנה על העולם המערבי ואני חושש שישראל היא החברה האחרונה של הקהילה המערבית שעליה לא הכריזו כאויבת עדיין. זה חסר היגיון כי ישראל מעצמת היי-טק – ושומרת בסך הכל על נייטרליות בעימות הזה ויכולה להוות גשר בין המזרח למערב. ישראל יכולה לדבר עם רוסיה והמערב. זה מאוד חשוב לשמור על קשרים טובים עם ישראל. אם הם לא טיפשים הם חייבים לייחל שישראל תעזור להם".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"פוטין לא בונה מחדש את ברית המועצות. הוא מנסה לבנות משהו אחר, מכוער יותר"
(צילום: AP)
לדבריו, ההחלטה על סגירת משרדי הסוכנות הפיכה. "יש עדיין סיכוי שרוסיה תיסוג מהכוונה לסגור הסוכנות, רק בגלל שישראל מאוד חשובה לרוסיה". הוא חוזה שישנו סיכוי גבוה, כלשונו, להחרפת היחסים בין ישראל לרוסיה. "מסך הברזל חוזר? כן ולא. יש אנשים שאומרים שפוטין בונה מחדש את ברית המועצות. זה לא נכון. פוטין מנסה לבנות משהו אחר, יותר מכוער. אותו דבר לגבי מסך הברזל. זה לא יהיה כמו בימי ברית המועצות. יהיה יותר ויותר קשה לקבוצות לצאת מרוסיה".
"בסוף מרץ אשתי ואני חצינו הגבול בין רוסיה לפינלנד ברכב. תכננו טיול כמה חודשים לפני האירועים באוקראינה. חצינו את הגבול לחודשיים וחצי. נעצרנו בגבול וקציני ה-FSB (סוכנות הביון הרוסית - א"א) דיברו איתי שעה וחצי על כלום. הם התייעצו עם מוסקבה האם לאפשר לנו לצאת מהמדינה ובסוף אמרו שאין בעיה ואנחנו יכולים לצאת. כאשר חזרנו לרוסיה אחרי חודשיים וחצי – איש משמר הגבול לקח הדרכון ואמר 'משהו קרה במערכת, אתה צריך לחכות'. המערכת הייתה תקינה לכל האחרים שחצו הגבול, אבל רק לא עבורנו. חיכינו וחיכינו – ואז אמרו הכל בסדר – אתם יכולים להיכנס".
האם אפשר להיות אופוזיציה ברוסיה? "אופוזיציה נחשבת 'אויב', אבל זה אפשרי. עובדה שאני עדיין פה, אבל הסיכוי למעצר גבוה מאוד. הם עוד לא לקחו לי את הדרכון עדיין, אך רמזו שאני לא יכול לצאת מרוסיה. כל הטענות על זה שלא דיווחתי על האזרחות הישראלית שלי היו תירוץ. הם ניתחו את הביוגרפיה שלי ולא היו יכולים למצוא שום דבר אחר – חוץ מההפרה הקטנה של החוקים שההפרה עליה היא קנס כספי מאוד קטן – 20-10 דולר. וזה קרה לפני שלוש שנים".
אתה שוקל לעזוב את רוסיה? "אני מאוד חושש לגורל היהודים ברוסיה, ואנחנו לוקחים בחשבון שנצטרך לעזוב. אנחנו לא רוצים לעשות את זה. כאן זה הבית שלנו".