2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
"המפכ"ל לא יודע מה קורה בנגב". שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי טען אתמול (א') בישיבת הממשלה כי המצב בדרום "טוב מאי פעם", אך נראה כי לא רבים מתושבי הנגב יסכימו עם דבריו. "המפכ"ל עושה צחוק מהשוטרים שנמצאים שם כל יום והם חסרי אונים אל מול הכוח המתגבר של פורעי החוק", אמר תושב כרמית.
בסוף השבוע האחרון נפצעה באורח קשה צעירה בת 18 מירי ברהט, וסרטונים על נהיגה פרועה בכבישי הנגב הם ממש לא אירוע נדיר. גם סרטונים של שיירות חתונה, המפריעות לתנועה ומסכנות את חיי הנהגים בכבישים, עוררו בשבועות האחרונים תרעומת בקרב תושבי הנגב.
אם לא די בכל אלה, הרי שנשים בדואיות בנגב עדיין נתונות למרותם של גברים, וסכנה מרחפת מעליהן אם יבקשו לסטות מהדרכים המסורתיות. בתל שבע הציתו אלמונים רכב לאחר שנודע כי אחת הנשים שם לומדת נהיגה. רק בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד צעיר שניסה לרצוח את אחותו ולהצית את גופתה במערה. היא הצליחה להימלט לאחר שעוברי אורח הגיעו למקום. אח נוסף שעל פי החשד היה שותף למעשים עדיין נמלט.
(צילום: סטס קופולו)

לילה של אלימות ברהט, בחודש שעבר

במושבים וביישובים בדרום, הן ערביים והן יהודיים, סובלים מירי, התפרצויות ופגיעה ברכוש. תושב נבטים, מושב שסובל לא אחת מהתפרצויות ונזקים לרכוש וממוקם בין שגב שלום לתל שבע, אמר כי "המצב טוב? המצב לא טוב, וזה בלשון המעטה. אנשים מתים פה. אנחנו ביישוב סובלים מדי פעם, בצד השני הבדואים מתים ובהמוניהם. יש כאלה שמפחדים לצאת מהבתים בתל שבע. כבר נדוש לומר 'אובדן משילות', אבל אין דין ואין דיין ואיש הישר בעיניו יעשה. זה גם נדוש, אבל אין עוד איך לתאר את מה שקורה בדרום".
יוסי נחמן, תושב כרמית ואחד הפעילים ביישוב, אמר בתגובה לדברי המפכ"ל כי "היום אני וכל תושבי הדרום נחשפנו שוב לניתוק המוחלט של הבכירים במדינה שלנו לגבי המצב בדרום. כל הבכירים טוענים שהמצב פה לא נחשב לדרום פרוע כמו שאנחנו מכנים אותו, הם ממשיכים לציין עד כמה הדרום יציב והפשיעה בו בכלל לא נוראית. ביישוב כרמית הקמנו כוח שמירה של 170 איש שמפטרל ושומר מפני פריצות ונהיגה פרועה. בנוסף הקמנו כיתת כוננות בסיוע מג"ב שמאובזרת לחלוטין עם וסטים, כלי נשק ומוכנות למלחמה. היום סיימנו את ההכשרה עם מטווחים ואימון לוט"ר ולוחמה בשטח בנוי בדיוק בגלל המצב של הדרום".
ירי לעבר מתחם מסעדות ברהט, באפריל

לדברי נחמן, "הם ממשיכים לטאטא את הבעיות מתחת לשטיח. הם ממשיכים לטעון שהכול תקין. השוטרים מתפטרים בעשרות מתחנות בדרום, אפילו מפקד תחנת עיירות התפטר בגלל המצב. השוטרים מדברים איתי ומעידים בפניי על המצב העגום ועל השעות האינסופיות בגלל החוסר בכוח אדם. רק שתי ניידות במשמרת, זו מציאות הזויה. אבל העיקר בכירי המשטרה טוענים שהכול בסדר".
נחמן הוסיף כי הוא "מזמין אותם לישון לילה אצלי בבית בכרמית ולהרגיש את מה שהתושב הקטן והלא נחשב מרגיש. ירי בלתי פוסק, נהיגה פרועה, זריקות אבנים, שיירות חתונה שחוסמות את הצירים ומסתובבות עם נשקים שלופים, תחרויות כשניידת משטרה נמצאת במרכז כאילו לא הייתה. הדברים האלו שיצאו מפי המפכ"ל עושים צחוק מהשוטר והשוטרת שנמצאים שם כל יום וכל שעה, והם חסרי אונים אל מול הכוח המתגבר של פורעי החוק הבדואים".

"חיים ללא תחושת ביטחון"

גם עבד אל-אברה מרהט סבור שהמפכ"ל טועה. "מפכ"ל המשטרה רחוק מהאמת, ואם אלו הצהרותיו, זה אומר שהוא לא יודע מה קורה בנגב. ברהט אין יום שעובר ללא ירי, וחלק מהמקרים מסתיימים בפציעות קשות, כמו גם ברציחות", אמר אל-אברה. "כלי נשק וכדורים מאיימים על חייהם של אנשים רבים, אנחנו חיים ללא תחושת ביטחון. על המשטרה להתעורר מתרדמתה, האלימות משתוללת גם בנגב והמשטרה לא הצליחה להילחם בתופעה".
תושבת ערערה אמרה: "על איזה שינוי לטובה מדבר מפכ"ל המשטרה? על כל ריב יורים והשטח הופך למלחמה. אנחנו עומדים בפני חיים קשים בגלל פשע, אלימות ואי טיפול בתופעה המסכנת את חיינו. היום אני מפחדת לשלוח את הילד שלי לקנות דבר קטן כדי שלא יירו בו. אם למשטרה היו כוונות רציניות העבריינים היו נעצרים. אני אוכל להאמין לדברי המפכ"ל כשנתחיל להרגיש ביטחון ונראה חיסול של אמצעי לחימה".
ירי לאור יום בתל שבע, בדרך לחתונה

אישה נוספת מהנגב, שבתה נפגע מירי, אמרה כי "המשטרה צריכה להגיד את האמת ולא לעשות יחסי ציבור כדי לכסות על כישלונה. מי שאומר שיש שינוי לטובה מבחינת האלימות טועה ומטעה את החברה, והוא חייב לחזור מדבריו. המפכ"ל רוצה להוכיח את עצמו על חשבון אמירות לא נכונות, וזו התנהגות בלתי מתקבלת על הדעת. ירו על הבית שלי במהלך קטטה שלא היינו מעורבים בה וכמעט רצחו את הילד שלי. יש רבים כמוני, אבל אף אחד לא מדבר עלינו כי אנחנו לא בעלי תפקידים, ואם המקרה הזה היה מתרחש בבאר שבע או בכל יישוב יהודי בנגב, היינו רואים יחס אחר".
עטא אבו מדיאם, סגן ראש העיר רהט, דווקא סבור כי הצדק עם המפכ"ל. "אמרתי תמיד שמתארים את המצב קיצונים למיניהם, והמצב הוא באמת יותר טוב מאשר בשנים קודמות, אבל לא הגענו לסוף. תחושת הביטחון האישי מתחזקת מיום ליום ומשנה לשנה. טוב שראשי הביטחון ובראשם המפכ"ל ירגיעו את הציבור ויבלמו את מסע ההכפשה והשקר נגד הבדואים. המצב הוא באמת למופת. אם פה ושם יש תקלות, זה בכל חברה. משוגעים יש בכל מקום, גם בבית שמש אב הרג את בתו והתאבד".
2 צפייה בגלריה
תושבי כרמית מתאמנים בכוח השמירה החדש בנגב
תושבי כרמית מתאמנים בכוח השמירה החדש בנגב
תושבי כרמית מתאמנים במטווח כחלק מכוח השמירה החדש
(צילום: יוסי נחמן)
אלא שרק לפני כמה חודשים העיר רהט הייתה כמעט משותקת, לאחר שצעירים ממשפחת אלבחירי ירו לאור יום בבתי עסק של משפחת אלעוברה היריבה. בחודש מאי האחרון הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום נגד ארבעה מהמעורבים. אירועים כאלה משתקים את המערכת הכלכלית ביישובים הערביים בנגב.
יחד עם זאת, ניכר כי המשטרה מצליחה להגיע ליותר מעצרים מאשר בעבר. כך לדוגמה בשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד תושבי רהט בגין סחיטה באיומים של חברה קבלנית, שזכתה בקרקע במכרז. הנאשמים איימו כי יקברו אותם, ובפעילות של המשטרה עם מסתערבי מג"ב עצרו את המאיימים.
בשנת 2021 נפתחו 558 תיקי חקירה בגין חשד לסחיטת דמי חסות ואילו השנה נפתחו כבר 621 (בהשוואה לתקופה המקבילה). זו עלייה של 11%. במשטרה מייחסים את העלייה לעבודת השוטרים, והיא מסרה כי בשליש הראשון של השנה הוגשו 194 כתבי אישום - עלייה של 31% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בעבירות כאלה בדרך כלל נדרש שיתוף פעולה מצד המאוימים, וניתן להעריך כי ישנה נכונות גדולה יותר להתלונן במשטרה.
פורסם לראשונה: 22:16, 24.07.22