61 אלף איש היו אמורים לעבור היום (ראשון) בנמל התעופה בן גוריון - מספר נמוך גם כך ביחס לימים האחרונים של חודש אוגוסט לשנים שעברו. אלא שבשעה 05:19 הבוקר, בעקבות מכת המנע בלבנון, נסגר נתב"ג למשך שעתיים - והמספר הצטמצם עוד יותר לכ-50 אלף איש נכון לשעות הצהריים.
נוסעים שהיו אמורים להמריא הבוקר מנתב"ג
(צילום: מיקי שמידט, יאיר שגיא, רועי רובינשטיין)

4 צפייה בגלריה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
נוסעים מנסים לראות האם טיסתם נדחתה, עקב המתקפה של חיזבאללה
בודקים בלוח ההמראות אם הטיסה נדחתה. נתב"ג, היום
(צילום: יאיר שגיא)
בדומה ל-7 באוקטובר, הישראלים הבינו מהר מאוד כי תקיפה באזור מובילה ישירות לעזיבת המטוסים של החברות הזרות. אלא שבניגוד למה שהתרחש לפני עשרה חודשים וחצי, לא רק שכמות התיירים שמבקשים לעזוב את ישראל עם תחילת מתקפת חיזבאללה ירד - גם אצל האזרחים המצב שונה, ונדמה כי הם כבר מתורגלים.
הדס קנטי (24) מירושלים הייתה אמורה כבר לעלות על מטוס אתיופיאן אייר, בדרכה לטיול הגדול בהודו עם חברה, אלא שעשר דקות קודם לכן משהו השתנה. "פתאום עצרו את הטיסות, אמרו לנו שהמטוס שלנו נחת בקהיר ואין טיסה. זה מאכזב כי היינו בשוונג של לטוס", סיפרה, "הגענו בשתיים בלילה, עשינו את כל התהליך והגענו לשער המטוס. לא ידענו שיש בלגן, ואז פתאום בחמש אמרו שעד עשר אין טיסות".
מול לוח ההמראות בקומה השלישית עמדו קבוצות רבות של נוסעים, שחיכו לראות מה עלה בגורל טיסתן. חלק מהנוסעים "נהנו" רק מעיכוב בהמראה, ואחרים ראו את הטיסה נמחקת לחלוטין מלוח הטיסות היוצאות.
4 צפייה בגלריה
הדס, נוסעת שטיסתה נדחתה בנתב"ג
הדס, נוסעת שטיסתה נדחתה בנתב"ג
עיכוב בדרך לטיול הגדול. הדס קנטי
(צילום: יאיר שגיא)
ביניהם היו גם האחים שני (28) ואיל (26) פוראנו מקיבוץ סאסא שבצפון. כיום הם גרים בתל אביב. הם היו אמורים לטוס בצהריים יחד עם שאר בני המשפחה לאיטליה, לביקור אצל משפחתם המורחבת, אך מהר מאוד הבינו שלא כך יהיה.
"חיכינו לנסיעה הזאת, כי הזמנים התאימו מבחינת העבודה", סיפרה שני, "קמנו בבוקר וראינו מלא התראות מהקיבוץ בטלפון. למרות זאת חשבנו שהטיסה תצא, אבל אז הגענו והיא בוטלה. זה קשה. כל הצד של אבא שלנו גר ברומא, ולא ראינו את סבא והדודים הרבה זמן. אנחנו מנסים לראות האם יש טיסות אחרות כדי להגיע אליהם".
גם יפעת כהן ושני ילדיה, מרחובות, היו אמורים להיות כבר בבטומי שבגאורגיה. את ביטול הטיסה היא קיבלה ברגשות מעורבים, כיוון שמראש התלבטה אם לטוס כששני ילדיה הבוגרים בצבא. "הבוקר קמנו והסתכלנו בכל הערוצים, חיכינו לראות מה קורה", אמרה, "דובר צה"ל אמר שאפשר לבוא, אז באנו למרות שבדרך כתבו לנו שהטיסה בוטלה. אני קרועה, כי רציתי שהיא תבוטל ונהיה בארץ לטובת הגדולים, אבל גם רציתי לטוס בשביל הקטנים".
4 צפייה בגלריה
יפעת ובנה מרחובות
יפעת ובנה מרחובות
באו למרות ההודעה על הביטול. יפעת כהן ובנה
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
אבי קובני סוכן נסיעות
אבי קובני סוכן נסיעות
הלקוחות נתקעו בשדה. אבי קובנר
(צילום: יאיר שגיא)
במקום נמצא גם אבי קובנר, סוכן נסיעות שלא הפסיק לענות להודעות של לקוחות, חלקם נמצאים בעצמם בנתב"ג. "אני גר בלוד ככה שהיה לי פשוט להגיע לכאן", הסביר, "יש לי פה קבוצה שאמורה לטוס עם וויז אייר לאבו דאבי וקיבלנו דיווחים על עיכובים מעוד חברות. בלו בירד למשל שלחה הודעות ללקוחות לא להגיע לשדה".
הוא עצמו אמור להמריא מחר לחופשה בקפריסין: "זה לא פשוט, אבל אני טס עם ישראייר ללרנקה ככה שכולי תקווה שהכל יהיה בסדר".
בעקבות הסגירה, טיסות שהיו בדרכן לשדה התעופה הופנו לנחיתה ברמון - וגם לקהיר. כמה חברות זרות הודיעו על השהיית טיסות לישראל וממנה, ומתוך 360 טיסות בינלאומיות (נכנסות ויוצאות), בוטלו 50 לפי שעה.
החברות שהודיעו על עצירת הטיסות הן: איתיחאד (איחוד האמירויות), אייר פראנס (צרפת), אגייגן (יוון), טראנסאוויה (הולנד), קורנדון (טורקיה), וויז אייר (הונגריה) ואתיופיאן אייר (אתיופיה). צפויות להתקבל במהלך היום החלטות נוספות בנושא. גם בחברות הישראליות, כמו ישראייר למשל, רואים ניצני השפעה על הטיסות.