חשד לפיגוע נגד יהודים מזעזע את צרפת: חשוד שתועד במצלמות האבטחה כשהוא נושא דגל פלסטין, או חפץ כלשהו עם ציור הדגל, הצית לפחות שני כלי רכב בכניסה לבית הכנסת "בית יעקב" בלה גרנד מוט שבדרום צרפת, סמוך למונפלייה. באחד מכלי הרכב היה בלון גז, וכתוצאה מכך התפוצצו שתי המכוניות - ואש אחזה בדלתות המבנה.
שוטר אחד נפצע ופונה לבית החולים, ולא נשקפת סכנה לחייו. ראש ממשלת צרפת, גבריאל אטל שמוצאו יהודי, הודיע כי הפיצוץ נחקר כפיגוע טרור. לפי הדיווחים, החשוד - שייתכן שנשא אקדח בחגורתו - פוצץ את כלי הרכב סמוך לשעה 09:00, ואז נמלט מהזירה ברגל.
הזירה בצרפת
(צילום: Reuters)

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר כי "המחשבות עם המתפללים ועם כל יהודי ארצנו. אנו עושים הכול כדי למצוא את האחראי לפיגוע הטרור הזה ולהגן על מקומות הפולחן. המאבק באנטישמיות הוא מאבק עקבי של האומה כולה".
ראש הממשלה אטל צפוי להגיע למקום היום יחד עם שר הפנים. הוא כינה את התקרית "מעשה אנטישמי", ואמר כי "כוחות הביטחון מנהלים כעת מצוד אחר החשוד. לא נוותר אל מול אנטישמיות או אלימות, ולא נאפשר להם להפחיד אותנו".
שר הפנים ז'רלד דרמנן הודיע בשעות הבוקר כי האירוע נחקר כ"ניסיון הצתה", ובהמשך הוחלט כאמור כי תובע שמתמחה בטרור ימונה כאחראי על חקירת הפיצוץ. דרמנן הורה על תגבור האבטחה בבתי הכנסת בצרפת, והוסיף: "אני רוצה להבטיח לאזרחינו היהודים ולקהילה היהודית את תמיכתי המלאה, ולהגיד שהנשיא מקרון הורה לגייס את כל האמצעים כדי למצוא את העבריין".
3 צפייה בגלריה
פיצוץ שני רכבים בקרבת בית כנסת בדרום צרפת
פיצוץ שני רכבים בקרבת בית כנסת בדרום צרפת
השריפה בבית הכנסת
3 צפייה בגלריה
לה גרנד מוט צרפת זירה פיצוץ רכב ליד בית כנסת
לה גרנד מוט צרפת זירה פיצוץ רכב ליד בית כנסת
הזירה בצרפת
(צילום: Pascal GUYOT / AFP)
כוחות גדולים הגיעו למקום, ופתחו במצוד אחר העבריין שטרם נתפס. יונתן ארפי, נשיא הקריף - ארגון הגג של הקהילה היהודית בצרפת - אמר כי מדובר היה ב"ניסיון הרג של יהודים בשבת". נציין כי בזמן האירוע לא היו ככל הנראה מתפללים בבית הכנסת. לדברי ארפי, "השימוש בבלון גז במכונית בזמן שבו המתפללים מגיעים לבית הכנסת הוא לא סתם הצתה, ולא סתם תקיפת בניין או מקום תפילה. זה רצון להרוג".