הריאיון עם ח"כ רינאוי זועבי
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

בעוד הממשלה מתקשה להתמודד מול השתוללות הפשיעה בחברה הערבית ובמקביל עם נתוני התחלואה הגבוהים בקורונה בקרבה, השמיעה הבוקר (יום ה') חברת כנסת מהקואליציה ביקורת נוקבת. "הקואליציה שבה אני חברה באה לתקן ולשנות, אבל לצערי הרב בכל מה שקשור לחברה הערבית, גם בנושא הפשיעה וגם בנושא הקורונה, אני הייתי נותנת ציון לא עובר לממשלה הזו", אמרה ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ בריאיון לאולפן ynet.
למרות הנתונים המעודדים, שמצביעים על ירידה כללית במדדים החשובים של התחלואה בנגיף, בחברה הערבית התמונה שונה. "עשרות מהיישובים האדומים הם ערבים", אמרה ח"כ רינאוי זועבי. "הגענו למצב של תחלואה גדולה, רמת התחסנות מאוד נמוכה והיד עוד נטויה".
3 צפייה בגלריה
סמי מסראווה אימאם מטייבה מתחסן בחיסון השלישי
סמי מסראווה אימאם מטייבה מתחסן בחיסון השלישי
רה"מ בנט במתחם חיסונים בטייבה. "להיכנס הרבה יותר ליישובים עצמם"
(צילום: יריב כץ)
- שר הבריאות הורוביץ הוא יו"ר המפלגה שלך. הוא דיבר איתך? "כמובן שפניתי אליו, כמובן שפניתי גם לשרת החינוך ולשרים אחרים בקואליציה. מחובתי כחברת כנסת להתייחס ולדאוג קודם כל לציבור שממנו אני מגיעה, הציבור הערבי. אף על פי שאני חברה בקואליציה הזאת, אני רוצה לראות דברים שמבוצעים ולא רק לשמוע דיבורים על ביצוע".
- אחרי יותר משנה וחצי של קורונה ושנה של חיסונים, כמה עוד צריך להסביר לערבים ללכת להתחסן? "כחברת כנסת וכמנהיגה אני כל יום מתריעה, אני כל יום מדברת עם ראשי רשויות ערביות ועם מנהיגים מקומיים כדי להעלות את המודעות. בחברה הערבית, כמו בחברות אחרות עם אוכלוסיות מודרות, יש חוסר אמון במערכת שמשתקף גם בזה שאנשים מפחדים להתחסן. אלה לא מכחישי קורונה, אלה אנשים שפשוט אומרים 'התחסנו פעמיים'.
"אני מאמינה שעם אכיפה יותר גדולה של מסכות וקנסות יותר אפקטיביים בנושא התו הירוק, גם בעסקים, אפשר להגיע למצב יותר טוב. בנושא החיסון, צריך להגיע למצב של הרבה יותר כניסה ליישובים עצמם. יש ניידות חיסון שלא מספיקות ואין מספיק תחנות של בדיקות. בנוסף, בבתי הספר הערביים אין מונה קורונה. יש תקצוב של משרד החינוך לנושא הזה, אבל התקצוב לא קיים עבור בתי ספר ערביים".
3 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
"כאימא, אני לא סומכת על זה שהילדים שלי ייצאו לרחוב". ח"כ רינאוי זועבי
(צילום: הדר יואביאן)
בהתייחסה לנתון העגום שלפיו מתחילת השנה נרצחו 99 אזרחים ערבים בישראל, אמרה חברת הכנסת ממרצ: "אני רוצה להפריד בין אלימות שהיא על רקע סכסוכים ואנשים לבין פשע מאורגן. מה שקורה בחמש השנים האחרונות בקרב היישובים הערביים זה כניסה של פשע מאורגן, זו השלטת טרור ברחוב הערבי של פשע מאורגן, של ילדים שהם נקראים 'חיילים' אצל משפחות פשע, שהנגישות שלהם לנשק היא מאוד קלה.
"לפי המספרים של המשטרה עצמה, מדובר על כ-500 אלף כלי נשק לא חוקיים ביישובים הערביים. באופן אישי, כאימא, אני לא סומכת על זה שהילדים שלי ייצאו לרחוב. יש בעיה רצינית של ביטחון אישי וכל עוד יש תקצוב אבל אין ביצוע של המשטרה, אנחנו עדיין נהיה בבעיה. מה שהיה בנתניה ובעוד יישובים בשנות ה-90, צריך להיכנס חזק מאוד ליישובים הערביים".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
בנט בנאומו באו"ם. "שיגיד שהנושא הפלסטיני הוא גם נושא חשוב"
(צילום: AFP)
ראש הממשלה נפתלי בנט הזכיר בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק מגוון נושאים, אך התעלם במפגין מהסוגיה הפלסטינית. ח"כ רינאוי זועבי אמרה בתגובה: "מפלגת מרצ חרתה על דגלה את נושא סיום הכיבוש. הקואליציה הזו היא מאוד מורכבת, לא רק מאנשים מאוד שונים אלא גם מעמדות אידיאולוגיות, במיוחד בנושאים המדיניים. אתה יכול לשאול את בנט מה הוא חושב על זה, הייתי שמחה אם ראש הממשלה יתייחס לנושא הפלסטיני, במיוחד בפלטפורמה כמו נאום באו"ם".
- ושיגיד מה? "שיגיד שהנושא הפלסטיני הוא גם נושא חשוב בגיאו-פוליטיקה של מדינת ישראל. בסופו של דבר יש תוואי שצריך ללכת אליו, אני בטוחה שבעתיד, לא יודעת אם הקרוב או הרחוק, נגיע לעמק השווה ונגיע למצב של שלום בר-קיימא. אני לא יודעת אם זה יהיה במסגרת של הקואליציה הנוכחית, אבל כן יודעת שיש יחסים שצריך לטפח אותם, אפילו ברמה הכלכלית. צריך להתייחס לזה שיש עם פלסטינים שמתגורר לצדנו, ואסור להתייחס אליו כאל חצר אחורית".