העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" דיווח הלילה (בין שלישי לרביעי) כי בישראל ממשיכים לתכנן את המבצע ברפיח שעליו דיבר בימים האחרונים שר הביטחון יואב גלנט.
"המבצע ברפיח עדיין מתוכנן", אמר לעיתון גורם ישראלי. "התכנון יעסוק באתגרים המבצעיים כמו גם בסוגיית הצפיפות הרבה ברפיח", אמר בהתייחסות לעובדה שבעיר הסמוכה לגבול המצרי בדרום רצועת עזה יש לפי ההערכות 1.3 מיליון בני אדם.
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
תקיפה ישראלית ברפיח, אתמול
(צילום: Mahmud Hams / AFP)
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
הגורם הישראלי הוסיף כי ישראל פועלת ליצור הבחנה בין התשתיות של חמאס ברפיח לבין האוכלוסייה האזרחית שם. גורמים ישראליים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי לא ניתן יהיה לסיים את המלחמה מול חמאס ללא פירוק תשתיות ההברחה שלו ברפיח, וגורמים בקהיר אמרו לעיתון כי ישראל עדכנה אותה שנותרו שם לפחות 12 מנהרות לסיני.
אלא שמבצע בעיר המקלט הצפופה טומן בחובו שלל אתגרים, והוא צפוי להיות הסבוך ביותר עד כה. צה"ל עדיין לא השלים את הפעילות בחאן יונס, ומומחים ששוחחו עם העיתון העריכו כי הפעילות ברפיח לא צפויה באופן מיידי.
גלנט: "נגיע גם לרפיח"
(צילום: שחר יורמן)

מבצע ברפיח מעלה גם חשש בכל הנוגע ליחסים מול מצרים, שאותתה שוב ושוב כי היא מתנגדת לפעילות ישראלית סמוך לגבולותיה. לפי הדיווח כעת, אחרי שישראל עדכנה את מצרים על המבצע המתוכנן שלה ברפיח - גורמים בקהיר איימו שאם פלסטינים "ייאלצו" לחצות לסיני, הסכם השלום בין ישראל למצרים יושהה.
מצרים, כך מדווח "וול סטריט ג'ורנל", מחזקת את הגבול שלה עם הרצועה מחשש שהמוני פלסטינים יחצו לשטחה - ובין היתר מתקינה שם מצלמות, עמדות תצפית וחיישנים.
למבצע צבאי אפשרי ברפיח התייחס גם מקור מצרי שצוטט בדיווח הבוקר בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד". המקור העריך שהסיכוי למבצע שם נמוך: "לפחות לפי התפיסה שהצד הישראלי מציג, הדבר יהיה קשה ולא יתקבל על ידי קהיר או ארה"ב", טען. הגורם הוסיף שמצרים ביקשה ערבויות שמבצע שכזה לא יוביל לעקירת אלפי פלסטינים לכיוון סיני - ובישראל לטענתו לא סיפקו תשובות סופיות.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברצועת עזה
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברצועת עזה
תור לחלוקת מזון ברפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
4 צפייה בגלריה
רפיח רצועת עזה
רפיח רצועת עזה
"מקלטים" מאולתרים ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
4 צפייה בגלריה
חאן יונס רצועת עזה
חאן יונס רצועת עזה
פלסטינים בדרכם לרפיח מחאן יונס
(צילום: Mahmud Hams / AFP)
לפי הדיווח בעיתון הקטארי, משלחת ישראלית אמורה להגיע בשבוע הבא לקהיר כדי להציג את עמדתה הסופית לדרישות מצרים. לגבי השיח על סגירת מעבר רפיח, אמר המקור כי מצרים לא יכולה בשום אופן לקבל את סגירתו, משיקולים רבים, וישראל לדבריו התבשרה על כך.
האו"ם הביע ביום שישי חשש מפעולות צה"ל בחאן יונס, שמאלצות פלסטינים רבים לברוח ממנה לרפיח, אותה הוא תיאר כ"סיר לחץ של ייאוש". ינס לארק, דובר משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא "רוצה להדגיש את הדאגה העמוקה שלנו מההסלמה בפעולות בחאן יונס, שהביאה לעלייה במספר העקורים הפנימיים שמחפשים מקלט ברפיח בימים האחרונים".
בעיר שסמוכה לגבול מצרים חיו לפני פרוץ המלחמה כ-250 אלף תושבים - וכעת לפי האו"ם גרים בה כ-1.3 מיליון בני אדם, לאחר שמאות אלפים עברו אליה כשצה״ל קרא לתושבים לנוע לדרום הרצועה - בעקבות הלחימה האינטנסיבית בצפונה בתחילת התמרון הקרקעי.