ח"כ ישראל כץ בריאיון באולפן על תיק האוצר: באופן טבעי אגיע לאותם מקומות
(צילום: סטס קופולו)

חבר הכנסת ישראל כץ מהליכוד אמר הבוקר (יום שני) באולפן ynet כי אם הליכוד ירכיב את הממשלה הבאה, הוא מכוון לתיק האוצר - אך הדגיש כי לעת עתה המפלגה אינה עוסקת בחלוקת תפקידים. "באופן טבעי, מאמין שאגיע לאותם מקומות", אמר כץ. על רקע הפריימריז בליכוד, הוא שיבח את המתפקדים - ובהמשך תקף את ראש הממשלה יאיר לפיד, שלטענתו יקים ממשלה עם הרשימה המשותפת חרף ההכחשות.
לטענת כץ, "אם לפיד יצטרך את איימן עודה, אחמד טיבי ומנסור עבאס, הוא ייקח ואתם, וגם יביא את עזמי בשארה מקטאר. אין גבול כבר. הקרב הוא בין המדינה היהודית, עם אזרחים לא יהודים שתומכים במדינה היהודית, לבין מדינת כל אזרחיה". בשארה, נזכיר, נמלט מישראל לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לארגון חיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
דיבר על מה צריך לעשות, ולא על מה הליכוד עשה במשך 12 שנה. ישראל כץ
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"לא עשו כלום, רק דיברו". יאיר לפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
כץ התייחס לתופעת השרשרת עם התליון של נתניהו, טען שהיא שולית, ושיבח את מתפקדי הליכוד ש"תמיד בוחרים את הרשימה הטובה ביותר". כשנשאל על האמירות הקיצוניות שהשמיעו כמה מחברי הליכוד, השיב כי "אני מילאתי באופן ממלכתי את כל תפקידיי". לאחר מכן תקף את הממשלה הנוכחית: "מה אני עשיתי ומה הם עשו? איפה נפתלי בנט עכשיו, יושב בקומה ה-8? הוא לא היה באמת ראש ממשלה, הוא היה כלי שימושי של יאיר לפיד. היום זה המחנה שבראשו נתניהו מול המחנה שבראשו לפיד".
כץ גם אמר שכשר אוצר, הוא היה מוכן לממן רפורמה שבמסגרתה יצומצמו הפערים בין בתי הספר הציבוריים לבתי הספר הפרטיים. "מי שאין לו כסף מפגר אחורה", טען כץ, על אף שבשנות ממשלת הליכוד לא בוצעה כל רפורמה בנושא. הוא הוסיף שכחלק מאותה רפורמה היה מעלה גם את שכר המורים.
כשנשאל על כך שיוקר המחייה רק עלה ועלה גם בשנות שלטון הליכוד, לצד הטלת מסים בשווי מיליארדים על הציבור, אמר כץ כי "בנימין נתניהו הביא את המצב המאקרו-כלכלי של ישראל במשך 12 שנה למצב מצוין. בשנה של הקורונה הנטל עבר אליי, נתתי סיוע והכנתי רפורמות, שהממשלה הנוכחית לא מבצעת. אולי מנסור עבאס לא נותן, או שהם מפחדים להתעמת עם ציבורים חזקים, עם יבואנים ועם אנשים חזקים במשק הישראלי".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"שמעתי דיבורים של לפיד שניכנס לסנקציות". פוטין
(צילום: AP)
למה פחדתם גם אתם להתעמת איתם? "אני? התעמתי עם הנמלים, עם הרכבות, עם התעופה. עשיתי רפורמה".
איך הגענו לקפיצה של 130% במחירי הדיור? "אני הלכתי מול הגורמים הכי חזקים, פיצחתי את המונופולים".
פיצחת בחלק מהדברים, ולא בדברים אחרים? "תכננתי לעשות את זה הלאה, במשרד האוצר".
לאחר שכץ אמר כי "צריך לעשות יותר חוק וסדר במגזר הערבי והבדואי", הוא נשאל על כך שבשנות שלטון הליכוד הגיע היקף האלימות בחברה הערבית למספרים מפלצתיים. לטענת כץ, גם בממשלה הנוכחית לא נעשה דבר, חרף הנתונים שמצביעים על עלייה בכתבי אישום ובירידה במקרי הירי והרצח. "הם לא עשו כלום, רק דיברו", טען כץ. "צריך חוק וסדר, לתגבר את המשטרה, לחזק אותה בכוח אדם ולתת לה סמכויות".
בהמשך תקף כץ שוב את לפיד, והאשים אותו במשבר ביחסים מול רוסיה. "חמור ביותר שראש ממשלת ישראל, שגם ככה הסתכסך עם הרוסים שלא לצורך, הולך ומתגרה בפוטין וברוסיה", אמר כץ. "עניין הסוכנות היהודית הוא מאוד מורכב, עניין פנימי של מדינה, אם היא נותנת לפעול ולעלות. אבל לבוא ולדרוש ולאיים על רוסיה?".
נתן שרנסקי וצבי מגן בריאיון לאולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)

לדברי כץ, אם הליכוד יחזור לשלטון, ישתפרו היחסים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אנחנו לא מתיימרים להיות מתווכים בין רוסיה לאוקראינה, זה כבר התנפץ", אמר. "יש חשיבות גדולה ליחסים עם רוסיה, גם בעניין הביטחוני בצפון ובכל האזור. ארצות הברית תמיד ידעה להחריג אותנו מהעניין הזה, ויתרו לנו על סנקציות ישראליות נגד רוסיה. למה? כי הם צריכים את ישראל חזקה. לפיד לא מבין את ישראל חזקה".
"בעניין החזית המדינית עלינו להיות עם ארה"ב, גם באו"ם וגם בכל מקום", אמר כץ על העניין המוסרי שבהתנגדות למעשי רוסיה באוקראינה. "אבל עלינו לא לחרוג לעולם הסנקציות והאיומים, אלה דברים מיותרים לחלוטין". כשנאמר לו שאין כל סנקציות של ישראל על רוסיה, השיב: "כבר שמעתי דיבורים של לפיד שגם אנחנו ניכנס לסנקציות".
בניגוד לדעתו של כץ, יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, נתן שרנסקי, אמר לאולפן ynet כי אין לאיומי רוסיה אין קשר ללפיד - והדגיש כי לפוטין אין בעיה אמיתית עם פעילות הסוכנות היהודית. "רוסיה מנסה ללחוץ על כל מי שרק אפשר כדי לפגוע בחרם שהעולם המערבי הטיל עליה", אמר. בדבריו תמך גם צבי מגן, שכיהן כשגריר ישראל ברוסיה ובאוקראינה בשנות ה-90.

אורבך קורא לשוב ולתמוך בנתניהו

חבר הכנסת ניר אורבך, עדיין מטעם ימינה, אמר כי אינו מתחרט על שפעל לפירוק הממשלה, והדגיש כי במערכת הבחירות הנוכחית יש ציבור גדול של אנשי הציונות הדתית שחשים שאין להם בית פוליטי. לדבריו, "לליכוד הם לא מצביעים, המפלגה של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר קיצונית מדי בשבילו, ימינה אכזבה - ולכן נוצר כאן ואקום".
(צילום: שמוליק דדפור, סטס קופולו)

הוא אמר ששרת הפנים ויו"ר ימינה איילת שקד נמצא בצומת שבו עליה לקבל החלטה לאילו קהלים היא פונה, והוסיף: "אם היא הולכת בכיוון של ימין-ממלכתי, ימין רך, ימין כלכלי, עם אמירות על ממשלת אחדות, זה כיוון שיכול להסתיים בהישענות על רע"מ והמשותפת. היא יכולה לבחור בדרך אחרת, שגם שם הסיכויים לא גבוהים, אבל לפחות עם אמירה של 'אנחנו רוצים לציונות הדתית, לבסיס שהוביל אותנו במשך עשור, לגוש ימין מלא-מלא-מלא'. זה צריך לבוא לידי ביטוי גם בהרכב הרשימה שהיא תבחר ובמסרים שהיא תעביר. אם זו ההחלטה שלה - אז שתעזוב את הממשלה מיד, כי יש כאן דיסוננס. מצד אחד לפנות לגוש הימין ומצד שני להמשיך לשבת בממשלת מרכז-שמאל".
אורבך הדגיש בהמשך כי בעיניו, שקד וימינה צריכים לתמוך בנתניהו לראשות הממשלה - בניגוד לדעתו של חבר הכנסת מתן כהנא, שתומך בפנייה לימין-ממלכתי שאינו בעד בנתניהו. "אני מעריך אותו, אבל חושב שהוא טועה", אמר אורבך. "זו דרך שאם נלך בה, נסיים בהתרסקות". הוא הוסיף כי המחלוקת בין שניהם עמוקה עד כדי כך שלא יוכלו לשבת יחד באותה מפלגה.
חבר הכנסת אורבך הוסיף כי גם הוא לא יודע כעת לאן יפנה בבחירות הנוכחיות. "שום סקר כרגע לא מביא לגוש הימין 61 מנדטים", אמר. "צריך לפצח את זה ולראות אם יש אפשרות, בכוחות הפוליטיים הקיימים, לייצר בית. אחרי ששקד תקבל החלטה היא צריכה לעשות חיבורים נוספים, למשל לבדוק מה עם הבית היהודי ואם יש לו איזו משמעות פוליטית". הוא ציין שכשהערפל הזה יתבהר, יהיה לו קל יותר לקבל החלטה מה יעשה.