יהודית סימן-טוב: "הבנתי שקרה אסון. החיים שלי ניצלו בנס"
(צילום: אסף מגל, ליאור אל-חי)

חסן ותד (29) ודיאב ותד (21) הם שני הפועלים שנמחצו למוות הבוקר (יום ראשון) באתר בנייה בטירת כרמל. חסן הוא אב לתינוק, שהתחתן רק לפני כשנה. בשנת 2022 נהרגו כבר 44 בני אדם באתרי הבנייה, ועוד עשרות נפצעו - רבים מהם פציעות חמורות שלא ניתנות לשיקום.
3 צפייה בגלריה
 דיאב ותד, יהודית סימן-טוב וחסן ותד
 דיאב ותד, יהודית סימן-טוב וחסן ותד
דיאב ותד, יהודית סימן-טוב וחסן ותד
(צילום: אלעד גרשגורן)
חלק מהמכולה שהתהפכה נפל בחצר בית פרטי, בזמן שבעלת הבית - יהודית סימן-טוב - ישבה בה. "ישבתי על כיסא בחצר הבית ועישנתי סיגריה, כשפתאום שמעתי 'בום' חזק והבנתי שקרה אסון. צעקתי לעזרה, והבנתי שנפל לידי משהו גדול שכמעט והרג אותי", אמרה.
"החיים שלי ניצלו בנס. אני אישה מאמינה", הוסיפה יהודית. "לפני כמה ימים הנכדות שלי שיחקו בחצר, וספר תהילים קטן נפל להן מהיד ונשאר מתחת לכיסא שעליו ישבתי. לאחר נפילת המכולה בעלי אמר לי 'תראי מה יש מתחת לכיסא ומה שמר עלייך'". בצדו השני של אתר הבנייה ממוקם בית הספר היסודי "זבולון המר". עדי, כלתה של יהודית, אמרה כי "נמנע כאן אסור גדול. בגלל חופשת הקיץ בית הספר היה ריק. המכולה השנייה נפלה על הכביש, שעליו הולכים מדי בוקר עשרות ילדים".
שכנה אחרת, שגרה בסמוך לאתר הבנייה, סיפרה שהייתה במרפסת ביתה בזמן התאונה: "פתאום שמעתי 'בום', וחשבתי שהבניין כולו התרסק. היה אבק גדול. יצאתי מהבית והתקרבתי, ואז ראיתי את אחד ההרוגים מתחת להריסות. היה לי ברור שהוא לא בחיים. זה היה מזעזע".
תיעוד ההריסות בחצר הבית בטירת כרמל לתוכו נפל חלק מהמכולה
(צילום: ליאור אל-חי)

3 צפייה בגלריה
   ספר התהילים שהיה מתחת לכסא עליו ישבה יהודית סימן טוב
   ספר התהילים שהיה מתחת לכסא עליו ישבה יהודית סימן טוב
ספר התהילים בחצר ביתה של יהודית סימן-טוב
(צילום: ליאור אל-חי)
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת התאונה
(צילום: אלעד גרשגורן)
קרוב משפחתו של דיאב ותד סיפר כי לדיאב הצעיר היו "המון תוכניות בראש על דברים שרצה לעשות. לא מזמן הוא אמר לי שבבנייה תמיד צריכים להיות זהירים בעבודה. כואב על שניהם שמתו, ומקווה שהעבודות יתבצעו בעתיד ללא סכנה".
עו"ד ישראל אסל, היועץ משפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי מתחילת השנה "נהרגו 44 עובדים בתאונות באתרי הבנייה, וזה לא רק זה. אנחנו כל הזמן סופרים את ההרוגים. חשוב לציין שיש גם אין ספור פצועים בדרגות חומרה שונות וקשות. לפעמים יש מקרים טרגיים שהפציעות הן אפילו גרועות ממוות. אנשים שנשארים נכים ומושתקים ומרותקים לכיסאות גלגלים ולמיטות לאורך כל חייהם. צריך גם אותם תמיד להזכיר".
לדברי עו"ד אסל, "את כל התאונות ניתן היה למנוע, זה הכול עניין של מחשבה מראש, של לעבוד לפי כללי בטיחות. פה זה נשמע, לכאורה, שמדובר באיזשהו אלתור שבאמצעותו הרימו עובדים. אז בוודאי שזה סוג של מקרה שהיה אפשר למנוע. אבל יהיה צריך להמתין לממצאי החקירות ולראות בדיוק מה קרה. אם אכן בוצע אלתור שכזה, זה חמור מאוד ומחייב הגשת כתבי אישום פליליים נגד מי שאחראי".
(צילום: חגי דקל)

התאונה הקשה אירעה סמוך לשעה 10:00, אז חלק ממעלית שירות נפל מקומה 12 על שתי מכולות, שאחת מהן התהפכה ומחצה למוות את שני הפועלים. שלושה בני אדם נוספים נפצעו באורח קשה ובינוני. עובדת במאפייה שסמוכה לאתר הבנייה סיפרה ל-ynet כי שמעה את רעש נפילה המכולה - ואחריו צעקות. "אנשים התחילו לרוץ, היה פה המון דם. הוצאנו מים וניסינו לעזור עד שהאמבולנס הגיע. אחרי כמה דקות הבנתי שיש הרוגים".
ככל הנראה, החלק של המעלית נפל בזמן שהעובדים ניסו להגביה אותה לקומה 16. במהלך קריסתה פגעה המעלית במכולה ששימשה כמשרד באתר, ואז המכולה העליונה התהפכה על שני הפועלים והרגה אותם במקום. המשטרה פתחה בחקירה בשיתוף מינהל הבטיחות בזרוע העבודה ויחידת פלס המשטרתית.
בינתיים, מפקחי מינהל הבטיחות סגרו את האתר ועורכים במקום פעולות חקירה ואיתור ממצאים. בזרוע העבודה מציינים כי באתר בוצעו ביקורים בעבר ללא ממצאים חמורים.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הכתבה