סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, המועמדת הצפויה של הדמוקרטים בבחירות לנשיאות אחרי פרישתו מהמרוץ של הבוס שלה ג'ו ביידן, פועלת במרץ להבטיח את המועמדות שלה לקראת הוועידה הדמוקרטית הלאומית שתיערך בחודש הבא. ביממה שחלפה מאז הודעת הפרישה של ביידן, ערכה האריס שיחות רבות עם בכירים דמוקרטים ופעילים אחרים במפלגה, וכבר גיבשה למעשה קונצנזוס שהולך ומתרחב סביבה – עם הצהרות תמיכה גם מדמויות שנתפסו כיריבים פוטנציאליים.
האריס נשאה הערב (יום ב') נאום פומבי ראשון באירוע בבית הלבן שבו התארחו ספורטאים מצטיינים. האריס, שהחליפה באירוע את ביידן שנדבק בקורונה, התייחסה רק בקצרה לדרמה הפוליטית ולא הזכירה את מועמדותה לנשיאות. היא הודתה לביידן, וטענה כי בתוך פחות מארבע שנים רשם הישגים בהיקף חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב. "בכהונה אחת, הוא כבר עקף את המורשת של רוב הנשיאים ששירתו שתי כהונות בתפקיד", אמרה.
האריס בנאום ראשון אחרי שבייידן פרש מהמרוץ: "תודה לך, ג'ו"

9 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ב בית הלבן וושינגטון
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ב בית הלבן וושינגטון
האריס, בהופעה הפומבית הראשונה שלה מאז פרישת ביידן מהמרוץ. הערב במדשאת הבית הלבן
(צילום: REUTERS/Nathan Howard)
9 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ב בית הלבן וושינגטון
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ב בית הלבן וושינגטון
(צילום: AP /Susan Walsh)
האריס הוסיפה כי ביידן הוא אדם בעל כנות, יושרה ומחויבות מלאה למשפחתו ולארצו: "יש לו לב גדול ואהבה עמוקה למדינה שלנו. הייתי עדה לכך ממבט ראשון בכל יום שבו הנשיא שלנו, ג'ו ביידן, נלחם למען העם האמריקני, ואנחנו מכירים לו תודה עמוקה מאוד על שירותו עבורנו". האריס ציינה כי מצבו של ביידן, שמעביר את בידוד הקורונה בביתו בדלאוור, טוב יותר וכי הוא משתקם מהמחלה.
רגע לפני תחילת נאומה, הודיעה האריס בציוץ ברשת X כי בכוונתה להגיע היום למטה של הקמפיין בווילמינגטון, דלאוור, על מנת לשוחח עם הצוות. מדובר במטה ששימש את ביידן, וכעת מוסב באופן מאולתר וזריז לטובת האריס. הקמפיין גייס בתוך יממה יותר מ-70 מיליון דולר בתרומות קטנות. "זה היום המלא הראשון לקמפיין שלנו", כתבה בציוץ. "יום אחד חלף, 105 נותרו. יחד, אנחנו הולכים לנצח את זה".

לא רוצה "הכתרה"

האריס, כך לפי הדיווחים בארה"ב, ערכה אתמול שיחות טלפון במשך עשר שעות שלמות בניסיון לגבש תמיכה סביב מועמדותה, ודיברה עם יותר מ-100 בכירים במפלגה הדמוקרטית ובהם מחוקקים, מושלים, מנהיגי איגודי עובדים ופעילי זכויות אזרח. לפי סוכנות הידיעות AP, האריס ערכה את השיחות ממעונה הרשמי כשהיא לובשת סווטשירט ומוקפת בבני משפחה ואנשי צוות. גורם המעורה בפרטים אמר כי בשיחות היא אמרה שהיא אסירת תודה לביידן על כך שמיהר להכריז על תמיכתו בה, אבל הבהירה שבכוונתה להשיג את המועמדות הדמוקרטית בכוחות עצמה. ב-CNN פרסמו דיווח דומה, ולפיו היא אמרה בשיחות שאינה מעוניינת להיתפס כמי שמנהיגי המפלגה "מכתירים" ליורשת של ביידן.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
האריס הודתה לביידן: "מורשת חסרת תקדים". ארכיון
(צילום: AP /Matt Kelley)
9 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ב בית הלבן וושינגטון
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ב בית הלבן וושינגטון
האריס, הערב
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
לפי CNN האריס גם הביעה הסתייגות מהצבעה וירטואלית מוקדמת בין צירי המפלגה. אלו נבחרו במקור בפריימריז הדמוקרטיים מוקדם יותר השנה והיו מחויבים על פי הכללים להצביע לביידן – אבל עם פרישתו הם שוחררו מהמחויבות הזו ויוכלו להצביע כאוות נפשם. בדרך כלל, הצבעת הצירים נערכת בוועידה הדמוקרטית, זו שתיפתח ב-19 באוגוסט בשיקגו, אולם לפני פרישת ביידן קידמה הנהגת המפלגה מהלך לאשרור מועמדותו עוד לפני הוועידה – עם הצבעה וירטואלית. כעת לא ברור אם תיערך הצבעה מוקדמת.
יו"ר הוועידה הדמוקרטית, ג'יימי הריסון, אמר כי בימים הקרובים המפלגה תכריז על "הליך שקוף ומסודר" לבחירת "מועמד שיוכל לנצח את דונלד טראמפ בנובמבר". האריס, כך לפי CNN, אמרה שכל הליך שעליו יוחלט יהיה מקובל עליה.

הצירים והמושלים: מי עם קמלה?

בינתיים, האריס פועלת כאמור לגבש סביבה את התמיכה הנדרשת, ולפי ספירה של סוכנות AP עד כה הביעו בה תמיכה יותר מ-700 צירים. בוועידה הדמוקרטית ישתתפו בסך הכול 3,934 צירים נבחרים, וכדי לזכות במועמדות נדרש רוב של 1,968 לפחות. על מנת שמועמד יוכל לעמוד להצבעה בוועידה, הוא זקוק לתמיכתם של לפחות 300 צירים – כך שאת המכשול הזה האריס כבר חצתה. במקביל, הצהרות התמיכה בהאריס מצד שלל בכירים דמוקרטים ממשיכות לזרום, ולפי "וושינגטון פוסט" עשו זאת נכון לשעות אחר הצהריים (שעון ישראל) לפחות 178 מבין 263 חברי קונגרס ו-23 מושלים דמוקרטים.
9 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
האריס. עשר שעות של שיחות טלפון בניסיון לגבש קונצנזוס
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein )
בין אלו שהצהירו על תמיכה בה גם כאלו שנתפסו כיריבים פוטנציאליים מולה, כמו מושל קליפורניה גווין ניוסם שעשה זאת כבר אמש. הערב עשו זאת שלושה בכירים נוספים: מושל קנטקי אנדי בשיר, מושלת מישיגן גרטשן וויטמר ומושל אילינוי ג'יי בי פריצקר. "היא תובעת לשעבר שנלחמה למען הזכות להפלה, ואני יודעת שיש לה את הגב של מישיגן", כתבה וויטמר בהודעת התמיכה שלה.
"דונלד טראמפ, לעומת זאת, הוא עבריין מורשע שהסית לאלימות, שהפך או רו נגד ווייד (פסק הדין ההיסטורי שהגן על הפלות ובוטל על ידי בית המשפט העליון ב-2022), תקף את תעשיית הרכב שהמשפחות של עובדים קשי-יום נסמכות עליה ועזב את התפקיד אחרי שהפסיד 100,000 מקומות עבודה וגרם לקריסת הכלכלה שלנו בפעם הקודמת שבה היה בבית הלבן", הוסיפה. "להאריס יש את תמיכתי המלאה. אז מישיגן – קדימה לעבודה! אנחנו לא יכולים לתת לדונלד טראמפ להתקרב אפילו לבית הלבן. קדימה!".
9 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
פלוסי. גם היא עם האריס
(צילום: AP)
הודעת תמיכה חשובה נוספת קיבלה הערב האריס מיו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, שעדיין מחזיקה בהשפעה רבה במפלגה הדמוקרטית ולפי הדיווחים הלחץ שהפעילה מאחורי הקלעים תרם לפרישתו של ביידן. "התמיכה הנלהבת שלי בקמלה האריס לנשיאות היא רשמית, אישית ופוליטית", מסרה פלוסי. "אל תטעו: כאישה קמלה האריס היא נבונה באופן מבריק, ויש לי ביטחון מלא שהיא תוביל אותנו לניצחון בנובמבר".
גם הסנאטור העצמאי ג'ו מנצ'ין, שפרש השנה מהמפלגה הדמוקרטית, הודיע הערב כי בניגוד לדיווחים אין בכוונתו להירשם מחדש למפלגה ולערער על מעמדה של האריס.

הסקרים לא מחמיאים

גם אם האריס תבטיח סופית את המועמדות שלה, כלל לא בטוח שתצליח להביס את טראמפ. הנשיא לשעבר, שבשבוע שעבר הבטיח רשמית את המועמדות הרפובליקנית בוועידה של מפלגתו שנערכה במילווקי, אחרי ששרד ניסיון התנקשות, מוביל כעת בסקרים – ואלו לא מצביעים על שינוי דרמטי בפער שממנו הוא נהנה ביחס לביידן או האריס. אבל הביצועים של האריס כן טובים יותר מאלו של ביידן, גם אם בקצת, ותומכיה טוענים שמדובר ב"תמיכת בסיס" שעוד תגדל עם המרץ המחודש שמוזרק כעת לקמפיין הדמוקרטי.
9 צפייה בגלריה
מושלת מישיגן גרטשן וויטמר ארה"ב
מושלת מישיגן גרטשן וויטמר ארה"ב
מושלת מישיגן גרטשן וויטמר. "קמלה, יש לך את הגב שלנו. קדימה!"
(צילום: AP )
לפי ממוצע הסקרים של "ניו יורק טיימס", האריס זוכה ברמה הארצית ל-46% תמיכה ביחס ל-48% של טראמפ, ומדובר בפער קטן יותר מאשר הפער בין ביידן לטראמפ (44% לנשיא הדמוקרטי לעומת 47% לטראמפ). גם מבחינת פופולריות מצבה של האריס מעט טוב יותר, אך ממש לא מזהיר: 50.4% מהאמריקנים אינם שבעי רצון ממנה (לפי הממוצע באתר ניתוח הסקרים FiveThirtyEight), בעוד אצל ביידן שיעור אי-הפופולריות עומד על 55.8%. שיעור אי-הפופולריות של טראמפ עומד לפי האתר על 53.7%.
בשיטת הבחירות האמריקנית זהות המנצח נקבעת על ידי האלקטורים שגורף מועמד בכל מדינה ומדינה, והיא מעניקה בכך חשיבות אדירה למדינות המתנדנדות שבהן הפער צמוד – והן מכונות לפיכך "מדינות מפתח". אף שהסקרים במדינות הללו לא התמקדו עד כה באופן משמעותי בהאריס, מאלו שכן פורסמו גם לא ניכר שינוי דרמטי לטובתה ביחס לביידן. לפי סקר שפרסם לאחרונה "ניו יורק טיימס", אחרי ההופעה הכושלת של ביידן בעימות בחודש שעבר, סגניתו האריס זוכה בפנסילבניה ל-47% לעומת 48% שמקבל טראמפ. מצבו של ביידן בסקר גרוע יותר, והוא מקבל בו 45% בלבד לעומת 48% לטראמפ.
תחת ביידן, נראה שהתערער מצבם של הדמוקרטים גם בווירג'יניה, מדינה שלא נתפסה עד כה כמתנדנדת ושבה הם לא קיוו להשקיע משאבים רבים (הרפובליקני האחרון שניצח שם בבחירות לנשיאות הוא ג'ורג' בוש הבן ב-2004). לפי הסקר שפורסם ב"טיימס", ביידן אמנם הוביל בווירג'יניה עם 48% מול 45% לטראמפ – אבל הפער לטובת האריס גדול יותר, והיא קיבלה בסקר 49% לעומת 44% לטראמפ. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח הלילה כי סקר נוסף שהראה על קריסה של ביידן בווירג'יניה ובמינסוטה, בנוסף לפיגור שלו בשש מדינות מתנדנדות אחרות, היה אחד הגורמים שגרמו לו לשנות את דעתו בסוף השבוע ולהחליט לפרוש מהמרוץ.
9 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
מוביל גם על האריס, אבל הפער לטובתו קטן יותר
(צילום: Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
הדמוקרטים מקווים שהאריס תוכל גם לגבש תמיכה גדולה יותר מאשר ביידן בקרב נשים, צעירים ושחורים – והסקר של "טיימס" בווירג'יניה ופנסילבניה הראה שהיא אכן זוכה לתמיכה גדולה יותר מהנשיא, גם אם לא באופן משמעותי, בקהלים הללו. אם תיבחר האריס תהפוך לאישה הראשונה אי-פעם בבית הלבן, וזה כמובן יתרון מבחינתה בכל הנוגע לקרב על הקול הנשי, אבל סוגיה מרכזית יותר שהדמוקרטים מקווים לשכנע באמצעותן נשים להצביע לה היא סוגיית ההפלות, זו שפגעה ברפובליקנים גם בבחירות האמצע ב-2022.

"גישת התובע" של האריס: "טראמפ לא יכול לברוח מראיות"

האריס, שבתחילת כהונתה כסגנית נשיא התקשתה להותיר חותם בתפקיד, הפכה מאז לאחד הקולות הבולטים ביותר בממשל נגד הפסיקה הדרמטית של הרוב השמרני בעליון שביטל את פסק הדין "רו נגד ווייד" – ואפשר לשלל מדינות בארה"ב להטיל הגבלות, עד כדי איסור מוחלט, על ביצוע ההליך. "היא פשוט הרבה יותר ברורה ואותנטית בזה", אמרה ל-CNN מיני טימראחו, שעומדת בראש ארגון אמריקני הפועל למען הזכות להפלה. "זהו מסר השכנוע הראשון במעלה בקמפיין, ויש לנו את המסבירה הטובה ביותר".
לפי CNN, אם האריס תבטיח את המועמדות הדמוקרטית היא תדגיש פחות את תקופתה כסגניתו של ביידן – תקופה שבה אין לה הישגים רבים להציג – אלא בעיקר את תקופתה כתובעת. האריס בת ה-59 שימשה במשך שנים כתובעת של סן פרנסיסקו ובהמשך כתובעת הכללית של קליפורניה, התפקיד שממנו המשיכה לסנאט ובהמשך לבית הלבן כסגנית הנשיא. האריס, כך לפי הדיווח, תדגיש את העובדה שפעלה כתובעת להכניס לכלא עברייני מין, כשברקע שלל הטענות לעבירות מין מצד טראמפ, ובמקביל את העובדה שהנשיא לשעבר הוא עבריין מורשע (הוא הורשע השנה בזיוף מסמכים במשפט דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דיאלס, ועומד לדין גם בשני תיקי התערבות בבחירות 2020).
9 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב צפון קרוליינה 18 ביולי
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב צפון קרוליינה 18 ביולי
תדגיש את עברה כתובעת, פחות את כהונתה כסגנית נשיא. האריס
(צילום: Allison Joyce / AFP)
כמה גורמים המעורבים בהכנות שערכה האריס עם צוותה בשבועות האחרונים – אז התכוונה לתמוך בקמפיין של ביידן – הזכירו בפני CNN סרטון שפרסמה כחלק מהפריימריז הדמוקרטיים ב-2019, שבהם פרשה בסופו של דבר והכריזה על תמיכה בביידן. כבר באותו סרטון קידמה את הקו הצפוי נגד טראמפ, והקריין נשמע אומר: "היא העמידה לדין טורפי מין. הוא אחד כזה".
האריס עצמה הדגישה בנאום שנשאה בשבוע שעבר, באירוע בחירות שערכה בצפון קרוליינה, את היותה תובעת לשעבר. "בואו נתבונן בעובדות, בסדר?", אמרה – ואז השוותה בין הרקורד של ביידן לזה של טראמפ בתחומים כלכליים שונים. בחודש אפריל האחרון הסבירה בריאיון ל-CNN את מה שהיא מכנה "גישת התובע", ולדבריה מדובר בגישה שבאמצעותה היא מנתחת כל סוגיה לפרטי פרטים באמצעות "ראיות אמפיריות". "הוא (טראמפ) לא יכול לברוח מהדבר הזה", אמרה אז.
למרות הקונצנזוס ההולך ומתגבש סביב מועמדותה של האריס, יש גם דמוקרטים שתוהים אם היא תוכל באמת לסחוף אחריה בוחרים מתונים – וקוראים לה שלא להעניק למחנה הפרוגרסיבי השפעה רבה מדי על הקמפיין. ב-CNN מזכירים בהקשר זה כי בקמפיין הקודם בפריימריז ב-2019, האריס זנחה בסופו של דבר את הקו שבו הדגישה את עברה כתובעת – בעקבות ביקורת מצד פרוגרסיבים שטענו שהייתה קשוחה מדי בכל הנוגע למאבק בפשיעה. ברשת החדשות האמריקנית מציינים כי מי שייעצה לה אז לזנוח את הגישה הזו הייתה אחותה הצעירה מיה, שהייתה יועצת של הילרי קלינטון ונחשבת לבעלת השפעה גדולה על אחותה.
( צילום: ירון ברנר)

ל-CNN התראיין מחוקק דמוקרטי שביקש לשמור על עילום שם, והוא קרא להאריס שלא להיכנע לזרם ה-Woke, כינוי הגנאי שמעניקים שמרנים לפרוגריסיבים. "היא לא יכולה לעשות את זה אם היא תרוץ כעורכת דין מקליפורניה. היא חייבת לעשות את זה כמישהי שעושה את הדבר הנכון, אפילו אם זה יעצבן פרוגרסיבים, וכמישהי שנלחמת בפשיעה – לא משנה אם מדובר בעבירות צווארון לבן או בפשיעת רחוב", אמר אותו מחוקק.
פורסם לראשונה: 18:31, 22.07.24