בעקבות הערכת מצב שערכה צמרת צה"ל, פיקוד העורף הסיר בצהריים (יום א') את ההגבלות שהטיל הבוקר בעקבות מכת המנע הנרחבת בדרום לבנון. במתקפת המנע סוכלה כוונת חיזבאללה לפגוע ביעדים אסטרטגיים בישראל - כנקמה על חיסול בכיר ארגון הטרור פואד שוכר לפני קרוב לחודש. בצה"ל אמרו בתום הערכת המצב כי חיזבאללה התכוון לירות מאות רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים, וכי במכת המנע ב-5 בבוקר, שבה השתתפו 100 מטוסי קרב, הותקפו אלפי קני שיגור.
רוב הרקטות מתוכנית הנקמה של חיזבאללה יועדו לצפון הארץ, בעוד הכטב"מים יועדו למרכז. בצבא מדגישים כי יירטו את מרבית האיומים ששוגרו בהמשך לעבר ישראל, וכי הנזקים שנגרמו לבתים בעכו וביישוב מנות שבגליל המערבי היו משברי יירוטים. "נמשיך לבצע הסרת איומים בצפון כפי שעשינו גם בשבועות האחרונים. הבוקר זה היה רחב מאוד בתוכנית מדויקת ורחבה. אף בסיס צבאי לא נפגע ואף מטרה במרכז הארץ לא נפגעה", אמרו בצה"ל.
דובר צה"ל: "סיכלנו את רוב המתקפה"
(צילום: דובר צה"ל)

תקיפה בדרום לבנון, שתועדה בשידור החי של ערוץ "אל-מיאדין"

9 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
הפצצת כטב"ם של חיזבאללה שתועדה הבוקר בשמי צפון ישראל
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
9 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
"היו פגיעות בשטחים פתוחים ליד בסיסים בצפון. יש לנו תוכניות רחבות מאוד ללבנון ואנו מתמקדים בזירה המרכזית בעזה, ממשיכים לפרק את חמאס ולייצר תנאים להשבת החטופים, בהתאם להגדרת הדרג המדיני", הוסיפו בצבא. עוד מציינים בצה"ל כי רוב תקיפות המשגרים בדרום לבנון היו במרחבים פתוחים, וחלקן הקטן בתוך הכפרים באזור.
בהודעה רשמית שמסר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הוא אמר: "לפנות בוקר זיהינו היערכות של חיזבאללה לבצע ירי לעבר צפון הארץ והמרכז. כ-100 מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן יזום להסרת איום מאות משגרים חמושים ואלפי קני שיגור, רובם היו מכוונים לצפון הארץ. תקפנו גם כטב"מים שכוונו למרכז. במהלך תקיפה סדורה ושיטתית, חיזבאללה התכוון לשגר מאות בודדות של רקטות לצפון הארץ וכטב"מים למרכז. אנחנו הסרנו איום רחב יותר, וגם כנראה איום עתידי. סיכלנו את מרבית המתקפה שחיזבאללה תכנן ויירטנו רבים מהאיומים ששוגרו לעבר שטח ישראל".
תקיפות צה"ל בדרום לבנון נמשכו גם לאחר מכת המנע ולאורך הבוקר - ובמדינה דיווחו עד כה על שלושה הרוגים בתקיפות, בהם שניים בתקיפה בא-טירי והרוג נוסף בהפצצת רכב באל-חיאם עם כטב"ם. לפי צה"ל, התקיפות המחודשות נועדו "להסרת איומי משגרים" של חיזבאללה, ובתקיפה באל-חיאם פגע כלי טיס של חיל האוויר בחוליית מחבלים שזוהתה על-ידי כוחות אוגדה 91. אחת התקיפות תועדה בשידור החי של ערוץ "אל-מיאדין", הנחשב לשופר חיזבאללה.
לפי הדיווחים בלבנון, 29 יישובים וכפרים הותקפו לאורך הבוקר בדרום המדינה - עד השעה 10:30: עין קאנא, כפר פילא, א-לויזה, בוסליא, רשאף, א-טירי, חדאתא, כונין, זבקין, יאטר, סדיקין, חאריס, דיר סריאן, טלוסה, אל-קוסייר, א-נאקורה, טיר חרפא, מג'דל זון, עלמא א-שעב, אל-ג'בין, שיחין, אל-מחמודיה, אל-ג'בל אלרפיע, ברגז, א-דלאפה, מיס אל-ג'בל ומרכבא. בנוסף, דווח כאמור על תקיפות כטב"מים ישראליים באל-חיאם וכן בעלמאן.
9 צפייה בגלריה
תושבים לבנונים מביטים  מ  חוף ב צידון על תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תושבים לבנונים מביטים  מ  חוף ב צידון על תקיפות צה"ל בדרום לבנון
מביטים בתקיפות בדרום לבנון מחוף בצור, הבוקר
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
9 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: Kawnat HAJU / AFP)
9 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: Kawnat HAJU / AFP)
במכת המנע הנרחבת פתח כאמור צה"ל בשעה 5 בבוקר, בעקבות מידע מודיעיני על כוונת חיזבאללה לפתוח במתקפה נרחבת של מאות חימושים בניסיון לפגוע ביעדים אסטרטגיים בצפון אך גם במרכז - כולל אפשרות של ירי למרחב גלילות שבו מטה המוסד ובסיס 8200. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי במכת המנע השמיד צה"ל את כל משגרי חיזבאללה שתוכנתו לירות למרכז הארץ בשעה 5.
במכת המנע הנרחבת לקחו כאמור חלק 100 מטוסי קרב של חיל האוויר, שהפציצו ב-40 אזורים שונים בדרום לבנון. לפי צה"ל אלפי קני שיגור הושמדו - ובכך סוכלה כוונת חיזבאללה. פרשננו לענייני ביטחון וצבא רון בן ישי מדווח כי לאחר מכן, יירט צה"ל מול החוף הצפוני של ישראל כטב"מים שהיו בדרכם מלבנון דרומה. ייתכן כי חיזבאללה ניסה לשחזר את ההצלחה של החות'ים בפגיעה בתל אביב, ושיגר את הכטב"מים מעל הים - בגובה ובנתיב שמקשים על מערכות ההגנה לאתר אותם וליירט אותם. אבל המזימה הזו נכשלה, וחיל הים וחיל האוויר יירטו את רוב הכטב"מים.
חרף מכת המנע, חיזבאללה החל מ-5:30 לשגר מאות רקטות וכטב"מים - כשלטענתו מספר הרקטות עמד על 320. ההערכות הן שגם כ-20 כטב"מים שוגרו, אך רובם כאמור יורטו. המטחים הכבדים היו אמנם מצומצמים כנראה ממה שארגון הטרור תכנן - אך עדיין נרחבים למדי: הירי בוצע לכל אורך הגבול הצפוני, מהגולן ועד הגליל המערבי, וכן לעכו, עין המפרץ, מעלות ואזור צפת. נזק נגרם בעכו לבתים רבים, כתוצאה מפגיעת מיירט, ואישה אחת נפצעה קל. ביישוב מנות שבגליל המערבי נפגע לול, ופגיעות ישירות נרשמו בכביש ובמרחבים נוספים.
תיעוד היירוטים באזור נהריה, ונפילות באזור כברי
(צילום: נוריאל טריגובוף)

9 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מכת המנע של צה"ל החלה ב-5 בבוקר: "אלפי קני שיגור הושמדו"
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
9 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מטוס קרב תוקף בגבול לבנון
(צילום: EPA / ATEF SAFADI)
9 צפייה בגלריה
כטב"מ מעל עמק החולה
כטב"מ מעל עמק החולה
כטב"ם שתועד בעמק החולה, הבוקר
(צילום: אפי שריר )
בצבא העריכו הבוקר כי חיזבאללה מבצע הערכת מצב ובוחן את תוצאות התקיפה. מישראל עבר במקביל מסר ולפיו מבחינתה האירוע הסתיים - ואין כוונה להרחיב את הפעולה. ארגון הטרור טען מנגד כי המתקפה שלו כן הצליחה - וכי מכת המנע של צה"ל פגעה ב"פעולת הסחה" שתוכננה לכאורה, וכי בפועל הכטב"מים ששיגר חצו מלבנון ופגעו ביעדיהם.
הטענה שצה"ל לא סיכל את המתקפה עשויה להעיד שגם מבחינת חיזבאללה האירוע הסתיים, ובכל מקרה הארגון מסר כי "המבצע הסתיים להיום" - וכי המזכ"ל חסן נסראללה צפוי לנאום הערב ב-18:00. מהשעה 7:30, יצוין, לא נשמעו עוד אזעקות ביישובי הצפון. עם זאת, בהודעתו מהבוקר טען ארגון הטרור כי מדובר רק ב"שלב הראשון" של התגובה - ובישראל נותרים דרוכים.

ההנחיות שבוטלו, ושיבושי הטיסות

שר הביטחון יואב גלנט הכריז הבוקר על "מצב מיוחד" בכל הארץ, ולראשונה זה זמן רב הוטלו הגבלות מגוש דן וצפונה. לפי ההנחיות החדשות של פיקוד העורף - שכאמור הוסרו בצהריים - מגוש דן צפונה ניתן היה לצאת לעבודה ולקיים פעילות חינוכית רק ליד מרחב מוגן. בנוסף, הותרה התקהלות של עד 300 איש בלבד. לאור ההנחיות שבוטלו כעת, בחופים השונים ביקשו מהמתרחצים לעזוב.
תיעוד הנזק מיירוטים בעכו, ועדויות התושבים המתוסכלים
(צילום: יאיר קראוס)

נתניהו בפתח ישיבת הקבינט הבוקר
(צילום: יוסי כהן / לע״מ)

עם הודעת צה"ל על מתקפת המנע נסגר נמל התעופה בן גוריון להמראות ונחיתות, וטיסות הוסטו לנחיתה לשדה התעופה ברמון וגם בקהיר. בהמשך, מ-7 בבוקר, חזר נתב"ג לפעילות שגרתית, אך כמה חברות זרות הודיעו על השהיית טיסות לישראל וממנה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, יצוין, ניהלו את מכת המנע מהבור בקריה, לצד הרמטכ"ל הרצי הלוי. ב-7 בבוקר כונס הקבינט המדיני-ביטחוני, וישיבת הממשלה שאמורה הייתה להתכנס הבוקר נדחתה לשעות הצהריים. בפתח דיון הקבינט אמר נתניהו כי צה"ל מסכל "איומים רבים" ו"פועל בעוצמה גדולה - הן בהגנה והן בהתקפה". נתניהו קרא לאזרחי ישראל להישמע להנחיות פיקוד העורף והוסיף: "אנחנו נחושים לעשות הכל כדי להגן על המדינה שלנו, להחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם ולהמשיך לקיים כלל פשוט: מי שפוגע בנו - אנחנו פוגעים בו".