הנגבי: "מרגישים שיש החלטה של נסראללה לבחון את יכולת העמידה שלנו"
(צילום: גו לייב)

אחרי אזהרות ראש המוסד, ראש המל"ל מצטרף לאיומים על איראן: צחי הנגבי אמר הבוקר (שני) כי "ראש הממשלה הבהיר לכל מנהיגי העולם שאם תהיה העשרת אורניום מעל 60% כפעולה שנזהה - התוצאה תהיה שישראל תצטרך לפעול בלית ברירה. זה אומר שאנחנו מגיעים למצב שהאיראנים אומרים שהם הולכים לעבר הפצצה. לא חושב שנוכל להמר על גורלנו אם נראה שזו המדיניות האיראנית. נקווה שלא נגיע לרגע הזה, אבל אנחנו נערכים אליו בכל זאת".
2 צפייה בגלריה
הנגבי: "אנחנו מרגישים שבתקופה האחרונה יש החלטה של נסראללה לבחון"
הנגבי: "אנחנו מרגישים שבתקופה האחרונה יש החלטה של נסראללה לבחון"
ראש המל"ל הנגבי. "נקווה שלא נגיע, אבל נערכים"
(צילום: גו לייב)
בנאום בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן הוסיף הנגבי כי ישראל מזהה "החלטה של נסראללה לבחון את יכולת העמידה שלנו", כלשונו. "אולי זה בגלל המשבר הפנימי כאן, אולי בגלל היבטים אחרים. אנחנו לא יודעים לזהות פסיכולוגית או רציונלית את המקור, אבל ברור שיש פה רצועה של מעשים מתריסים. האחרון מביניהם הוא האוהל שהציבו והוא מייצר רצון להוכיח 'אני מצפצף על הריבונות שלכם'".
לדבריו, "המסר שלנו ברור - מי שחושב שהנחישות של ישראל משולה לקורי עכביש, יחוש על צווארו שהנחישות שלנו היא כבלי פלדה יצוקה. זו תהיה התוצאה, ככל שהמהלכים של חיזבאללה לא ייפסקו לאלתר".
ראש המל"ל התייחס גם לשיחות בין ארה"ב לסעודיה על הסכם שיכלול גם נורמליזציה עם ישראל, אמר שההסכם שעליו הודיעו בפסגת ה-G20 בדמות רשת מסילות ברזל מהודו דרך סעודיה עד ישראל "אומרת דרשני", והוסיף: "נמשיך לראות אם יבשיל השיח האמריקני-סעודי. ישראל בהקשר הזה היא רק צופה בעלת עניין ולא יכולה להשפיע על הדברים. בבוא היום, אם הסכם ישראלי-סעודי יהיה חלק מההתפתחות הזאת, נרצה להשפיע".
(צילום: חגי דקל)

2 צפייה בגלריה
הודו בהראט ועידת ה G20 G-20 נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
הודו בהראט ועידת ה G20 G-20 נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ביידן בוועידת ה-G20. ההכרזה "אומרת דרשני"
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP)
הנגבי אמר שישראל מקיימת שיחות עם הפלסטינים, וציין כי "אנחנו מנסים להגיע איתם להסכמות - שייקחו אחריות על חייהם וצה"ל לא יצטרך להיכנס במקומם. זה שיח ראשוני מסוגו זה עשור, שלמעשה יושבים אנשים המייצגים את המדינות ומדברים בצורה מאוד פתוחה על מה היו רוצים לקבל מהאחר".
הוא הוסיף שחשוב שהפלסטינים יהיו חלק מהשיח סביב הנורמליזציה עם סעודיה, סיפר שמתקיימים איתם מגעים גם בנושא הזה - ושיגר גם אליהם מסר: "לא נוכל לקבל את המערכה שהפלסטינים מנהלים להביא לדין לוחמי צה"ל באמצעות כלי המערכה המשפטית הבינלאומית. אנחנו אומרים לפלסטינים: אם תצליחו להעמיד לוחם או חייל לדין - התוצאה תהיה שאתם תסכנו את עצם קיומכם. זה יורד לשורשי ההפרה הטוטאלית של ההסכמים. אתם הולכים עם הפרטנרים שלכם ומנסים לגרור אותם לכותלי בית הדין. התוצאה היא שיש סכנה מעשית לחיילים - וזה נועד להכתיב לישראל מדיניות שלא למנוע ולהגן על עצמה מטרור".

גנץ: "אקבל כל החלטה בבג"ץ, תהיה אשר תהיה"

אחרי הנגבי נאם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ששימש בעבר שר הביטחון. הוא התייחס בדבריו בין השאר לדיון בבג"ץ מחר, בו ידונו השופטים בפסילת ביטול עילת הסבירות. "מותר לבקר את בית המשפט ואת פסיקותיו, אך מי שלא יכבד את החלטות בית המשפט לא רק יביא עלינו משבר חוקתי – הוא ישלול את הלגיטימציה של השלטון לקבל החלטות. אני מודיע, שאקבל כל החלטה של בית המשפט, תהיה אשר תהיה, בכל סוגייה. אני קורא לראש הממשלה להודיע שלא משנה מה תהיה פסיקת בג"ץ, הוא יכבד אותה ויפעל לפיה. העמימות מסוכנת", אמר.
גנץ: "לא מעניין מה המניע של נתניהו"
(צילום: גו לייב)

על המגעים לפשרה בימים האחרונים בתיווך נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר גנץ: "זה מתווה שאני ראיתי בו בסיס להתקדמות לעבר הסכמות רחבות שהיו שומרות על הדמוקרטיה, על עיקרון אי הפוליטיזציה, וכן – היו נותנות גם לצד השני לשנות, כי בסופו של יום כניעה תגבה מאיתנו מחיר כבד. הנכונות שלי קיימת גם היום – נתניהו יצטרך להוכיח כוונה מוכחת, ויכולת לעמוד מאחורי הצעותיו, או הצעות אחרות שאותן הוא מקבל".
בביקורת מרומזת על ראש האופוזיציה יאיר לפיד, הוסיף גנץ: "אותי לא מעניין מה המניע של נתניהו – פגישה עם ביידן או פחד מבג"ץ או הבנה של האתגר הלאומי שבפנינו. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה – אני אהיה שם. אם יחזור ל'שיטת התשלומים' וימשיך בחקיקה – הוא יעשה טעות, שרק תביא להחרפת המשבר".
גנץ התייחס גם למצב הביטחוני, ואמר כי "ישראל נמצאת תחת מתקפה רב-זירתית, שבה מעורבת איראן שפועלת בעולם כולו, באוקראינה ובמזרח התיכון, שמממנת את חיזבאללה, חמאס וג'יהאד איסלאמי, שמבקשת ליצור מעגל טרור שמקיף את ישראל. בהקשר הזה, יש לממש מדיניות התקפית. יש לפעול קינטית ובצורה ישירה מול איראן ושלוחיה במרחב, ומעבר לו, באופן שיפגע בתשתיות הטרור, ויחזק את ההרתעה. זאת תוך הבנה ומוכנות למשמעויות של פעולות אלו".
על הנורמליזציה עם סעודיה אמר: "הוא כולל הזדמנות גדולה בהתמודדות עם הטרור. הסכם שיחזק את הגורמים המתונים ביהודה ושומרון, יחליש את ארגוני הטרור ביהודה ושומרון, בעזה ובלבנון, יהיה טוב לישראל. אני שומע על מי שמדבר על 'ויתורים לפלסטינים' ומציע לכולנו להמתין ולראות את המתווה. כך גם לגבי השיח בנושא הגרעין הסעודי, שצריך להיבחן באחריות ובחדרים הסגורים עם גורמי הביטחון. אני מוטרד מכך שישראל הפכה משותפה למשקיפה, ומשגורמים קיצוניים בממשלה עלולים לטרפד את ההסכם. נתמוך בהסכם שישרת את האינטרסים הרחבים של מדינת ישראל".