המינהל אזרחי ומשרד הביטחון, יחד עם כוחות מג"ב, פינו היום (שלישי) מאחז בלתי חוקי שהוקם סמוך ליישוב חוות יאיר בשומרון. מהמקום פונו ארבעה מבנים, אך הושאר מצפה שהוקם לזכר רס"ן מוטי שמיר, תושב החווה שנהרג ב-7 באוקטובר בעוטף עזה. על-פי מערכת הביטחון, המאחז הוקם על אדמות פלסטיניות פרטיות, אולם גורמים בשומרון מתעקשים שמדובר באדמות סקר שמעמדן לא הוסדר.
פינוי המאחז ליד חוות יאיר, היום
(צילום: רועי חדי)

כבר אתמול, כאשר נודע למתנחלים על כוונת הכוחות להגיע, הופעלו לחצים כבדים על בצלאל סמוטריץ' בכובעו כשר במשרד הביטחון, ועל מנהלת ההסדרה שאותה הקים, כדי למנוע את הפינוי. בתחילה ביקש המינהל האזרחי את אישור המנהלת של סמוטריץ' – אך נענו בסירוב והפינוי יצא לדרך בכל זאת.
ברקע השינויים שהחיל סמוטריץ' במשרד הביטחון מאז הקמת הממשלה, המינהלת שהקים אמורה להיות הגוף האחראי לאישור פינויים ביהודה ושומרון. אלא שכשמדובר במהלכים המוגדרים "בעלי צורך ביטחוני", או כשמדובר ב"פלישה טרייה", הם נמצאים בסמכות אלוף פיקוד מרכז ושר הביטחון.
גורמי ביטחון הסבירו כי מדובר בשטח שנמצא תחת סיכון: אין בו מרכיבי ביטחון, ורק לפני כמה חודשים התרחש במרחב המאחז אירוע אלים עם פלסטינים. בכך למעשה ניתנת סמכות רחבה למערכת הביטחון ברוב שטח, שכן שמתיחות מהסוג הזה שכיחה בחלקים גדולים ביהודה ושומרון.
(צילום: רועי חדי )

מחוות יאיר נמסר בתגובה: "לפני כמה שבועות הוקמה במקום מרפסת תצפית על שם רס"ן מוטי שמיר. בהמשך התווספו שני מבנים יבילים על מנת להגביר את תחושות הביטחון והנוכחות בשטח. התשובה הציונית משכבר הימים לפעולות הטרור החבלניות הינה התיישבות ואחיזה בשטח, ואנו ממשיכים בה במלוא הכוח ובגאווה יהודית וציונית".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן פנה לגורמים בצה"ל ובדרג המדיני, במטרה למנוע את הפינוי, ואמר כי "מדובר בהרס לא הגיוני. אני מכבד מאוד את יהודה פוקס כמפקד פיקוד מרכז וכאלוף בצה"ל, אך ההרס הזה הוא הנחייה ישירה שלו -בניגוד לעמדת הדרג המדיני - כשהשר במשרד הביטחון הממונה על האכיפה הודיע רשמית שהוא איננו מאשר זאת, מכיוון שהשכונה הזו איננה נמצאת בסדר העדיפות המקצועי של הדרג המדיני לאכיפה". לדבריו, "כשכל הגזרות בוערות ויש צורך בכל חייל, נמצא זמן וכוח אדם להרוס מבנים של ישראלים, שמגנים על השטח, וזאת בזמן שמבנים בלתי חוקיים של ערבים של הרשות הפלסטינית, מאות מטרים משם, עומדים באין מפריע.
"המבנים עומדים על אדמות סקר ולא על אדמות פרטיות, בשטח C", הוסיף דגן. "זה איבוד פרופורציות, בלבול יוצרות וחוסר רגישות כלפי האלמנה. האויב הוא לא אנחנו, לא אלמנתו של מוטי, רויטל שמיר, ולא התושבים הגיבורים של חוות יאיר - האויב הוא מי שמנסה לרצוח את העם היהודי".
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) התייחס לנושא וכתב: "במינהל האזרחי ביקשו מהשר בצלאל סמוטריץ' שיורה על הריסת המקום אבל הוא לא אישר. אז בפיקוד מרכז הוציאו חוות דעת מנומקת שמסבירה למה 'מסיבה ביטחונית' צריך להרוס את הספסלים, המבנים הקטנים ושלטי ההנצחה של המצפה. עכשיו, כשזה עניין ביטחוני, בעל הסמכות להרוס את המקום הוא שר הביטחון גלנט, שכמובן הורה לעשות כך. אכנס דיון דחוף בוועדה שלי לבחינת תופעת חוות הדעת הביטחוניות בהריסות בתים".