נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הערב (שישי) נאום על המלחמה ברצועת עזה, שבו חשף את ההצעה הישראלית לחמאס הכוללת עסקת חטופים - וקרא לסיום המלחמה. בנאומו ביידן קרא לחמאס לקבל את ההצעה, הכוללת שלושה שלבים, ומתח ביקורת על עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו כשאמר כי "מרדף אחרי 'ניצחון מוחלט' לא יביא לתבוסת חמאס - ולא יחזיר את החטופים".
"חמאס כבר לא יכול לבצע 7.10"
(צילום: רויטרס)

ביידן פירט בנוגע למאמצים המושקעים לסיום המלחמה בעזה, ואמר כי ישראל הציעה "מפת דרכים להפסקת אש ושחרור החטופים". לדבריו, "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס על ידי קטאר". בהמשך, הוא החל לפרט את שלבי ההצעה, שלדבריו כוללת שלושה שלבים. השלב הראשון יימשך שישה שבועות - עם הפסקת אש מלאה, נסיגה של ישראל מאזורים מאוכלסים בעזה ושחרור של חלק מהחטופים, כולל נשים, זקנים ופצועים, בתמורה למאות אסירים פלסטינים. במסגרת השלב הזה, אזרחים פלסטינים יחזרו לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. כמו כן, סיוע הומניטרי לעזה יעלה ל-600 משאיות מדי יום. "יש שבויים אמריקנים שישוחררו בשלב הזה, ואנחנו רוצים אותם בבית", אמר ביידן.
במהלך ששת השבועות, "ישראל וחמאס ידונו בהפסקת אש קבועה", אמר ביידן, שהוסיף כי ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו כדי לקיים את המשא ומתן בין הצדדים. לדבריו, בששת השבועות "ישראל וחמאס ינהלו מו"מ על הסידורים הנדרשים כדי להגיע לשלב השני שהוא סיום קבוע של הלחימה". הוא הוסיף כי "ההצעה אומרת שאם המו"מ יימשך יותר משישה שבועות אחרי השלב הראשון, הפסקת האש תימשך כל עוד המו"מ נמשך - עד שמגיעים לכל ההסכמות ואפשר יהיה להתחיל את השלב השני".
בהנחה והצדדים יגיעו לשלב השני, לדברי הנשיא האמריקני "ישוחררו כל יתר החטופים, כולל חיילים גברים; כל הכוחות הישראליים ייסוגו מעזה; וככל שחמאס יעמוד בהתחייבות שלו, הפסקת האש הזמנית תהפוך - במילים של ההצעה הישראלית - להפסקה קבועה של העוינות".
השלב השלישי יכלול תחילת בנייה מחדש של רצועת עזה. ביידן אמר כי "תושבי ישראל צריכים לדעת שהסיבה שהצעה כזו אפשרית היא כי כוחות חמאס חוסלו בשבעת החודשים האחרונים - חמאס לא יכולים יותר לבצע 7 באוקטובר נוסף".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
"מרדף אחרי 'ניצחון מוחלט' לא יביא את החטופים". ביידן
(צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)
הנשיא התייחס למחלוקת בישראל סביב עסקה, ואמר כי "אני יודע שבישראל יש אנשים, כולל בקואליציה, שלא יסכימו ורוצים להמשיך במלחמה - והחטופים לא חשובים להם. אני אומר לתושבי ישראל, כתומך של ישראל מאז ומתמיד והנשיא היחיד שביקר בישראל בזמן מלחמה, אני מבקש לקחת צעד אחורה ולחשוב על מה שיקרה אם נפסיד את ההזדמנות הזו:
"מלחמה ללא סוף והמשך חתירה לרעיון לא מוגדר של 'ניצחון מוחלט' רק ימשכו למטה את ישראל ואת עזה; זה ישאב וירוקן את הכלכלה, הצבא והמשאבים האנושיים; יגביר את הבידוד של ישראל בעולם; לא יחזיר את החטופים הביתה, לא יביא להבסת חמאס בטווח הארוך, ולא יביא לביטחון ישראל". ביידן הוסיף כי העסקה, אם תתממש, "תעזור להרגיע גם את הגבול הצפוני".
בהמשך, הנשיא פירט על שלב שיקום הרצועה: "ארה"ב תעבוד עם שותפיה כדי לבנות בתים, בתי ספר ובתי חולים בעזה ולעזור לשקם את עזה". לדבריו, "בזכות העסקה הזו ישראל תוכל להשתלב עוד יותר במרחב, כולל נורמליזציה עם סעודיה וברית ביטחונית נגד אירן. זה יעזור לביטחון ישראל - ויבטיח עתיד טוב יותר לפלסטינים". ביידן הוסיף כי "לישראל תמיד תהיה זכות להגן על עצמה וארה"ב תמיד תדאג שלישראל יהיה מה שהיא צריכה לשם כך. בכל העולם דורשים הפסקת אש, עכשיו הזמן להרים קול ולדרוש שחמאס יבוא למו"מ לסיים את המלחמה שהם התחילו. חמאס אומרים שהם רוצים הפסקת אש - זה הרגע שלהם להוכיח את זה".
ביידן סיכם: "שבעת החודשים האחרונים היו גיהינום בישראל ובעזה, יותר מדי חפים מפשע נהרגו, ראינו את התמונות הנוראיות מרפיח. אני יודע שאנשים בארה"ב רגישים באופן עמוק כלפי הנושא. זו אחת הבעיות הקשות בעולם. אני רוצה להיות כן איתכם, כל מי שרוצה שלום עכשיו צריך להרים קול ולתת למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו. הגיע הזמן שהחטופים יחזרו, ישראל תהיה בטוחה והסבל ייגמר. הגיע הזמן לסיים את המלחמה הזו ולהתחיל את היום שאחרי".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
הצהרתו של ביידן מגיעה על רקע קיפאון במגעים לעסקת חטופים. ישראל אמנם העבירה לחמאס הצעה חדשה דרך המתווכות, אך ארגון הטרור מסרב לנהל מו"מ כל עוד הלחימה נמשכת. אתמול פורסמה הודעה רשמית מטעם חמאס שבה נאמר כי ישראל השתמשה במו"מ כ"כיסוי להמשך התוקפנות", לשון ארגון הטרור. לטענת חמאס, הארגון הסכים להצעה שהועברה לו ב-6 במאי. בישראל מחו בתוקף על ההצעה שאליה הסכים חמאס - והבהירו כי לא מדובר במתווה שלו הסכימו לפני כן.
בכיר בצוות המשא ומתן הישראלי שפועל להתניע מחדש עסקה לשחרור החטופים התייחס הבוקר להודעת חמאס ואמר בשיחה עם ynet כי "לא תהיה שום הפסקת אש ושום הפסקת לחימה שלא כחלק מהעסקה לשחרור חטופים". הבכיר הישראלי ציין במסר ברור לחמאס: "אם הם חושבים שיקבלו הפסקת אש והפסקת לחימה לפני שמתממשת עסקת חטופים או כחלק מעסקה - הם שוגים באשליות. זה לא יקרה. ישראל נלחמת בעזה, היא ממשיכה במלוא העוצמה, ואם הם רוצים הפסקת אש לטובת תושבי עזה זה חייב להיות רק כחלק ממשא ומתן לשחרור חטופים".
בצד הישראלי יש פסימיות לנוכח התשובה השלילית שחמאס העביר. יחד עם זאת, בצוות המשא ומתן לא מרימים ידיים. "יש נחישות להמשיך במגעים, אבל אין לנו אשליות. ברור לכולם שסינוואר מנסה לייצר כפייה של הפסקת לחימה וזה לא יקרה. אם חמאס רוצה הפסקת אש ונצירת אש, זה יקרה רק כחלק מעסקת חטופים ולא כתנאי מקדים", סיכם הבכיר.