הפלסטינים הביעו הערב (שישי) סיפוק רב מהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שקבע כי ההתנחלויות אינן חוקיות - דרש מישראל לפנות את המתנחלים במיידית, ולסגת מהגדה המערבית בהקדם האפשרי. ההחלטה, נזכיר, אינה בעלת תוקף חוקי, אך פוגעת מאוד במעמדה הבינלאומי של ישראל. "זה ניצחון היסטורי לזכויות העם הפלסטיני ולזכותם להכרה עצמית", אמר מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח.
1 צפייה בגלריה
אבו מאזן בטקס השבעה לקבינט ברמאללה
אבו מאזן בטקס השבעה לקבינט ברמאללה
אבו מאזן ברמאללה. "לסיים נוכחות ישראלית בשטחים הפלסטינים"
(צילום: REUTERS/Mohammed Torokman)
לדבריו, "זו התרסקות ותבוסה של פרויקט הייהוד באמצעות החרמה, התיישבות, עקירה ושיטות גזעניות נגד עם תחת כיבוש. על הקהילה הבינלאומית לכבד את דעת הצדק הבינלאומי ולאלץ את ישראל להפסיק את הכיבוש שלה בשטחים הפלסטיניים".
לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מסרה כי ההחלטה היא "ניצחון לצדק". לפי לשכתו אבו מאזן, "ההחלטה מאשרת שהכיבוש הישראלי אינו-חוקי, ושעל ישראל לעצור את הכיבוש ולסיים את נוכחותה בשטחים הפלסטיניים מיד, לעצור כל פעילות התנחלות ולפנות את המתנחלים - ולפצות את האנשים בשטחים הפלסטיניים הכבושים".
יועצו של יו"ר הרשות לענייני חוץ, ריאד אלמאלכי, מסר כי "בית הדין הבינלאומי לצדק אישר את זכותם של הפלסטינים לחופש מההתנחלויות. כל המדינות חייבות לשאת בחובותיהן שלא להכיר בקיומה הבלתי חוקי של ישראל".
גם בחמאס בירכו. "ההחלטה שהוציא בית הדין הבינלאומי, מאשרת את אי-חוקיות הכיבוש הציוני ואת ההכרח לשים לו קץ", אמרו בארגון הטרור. "במסגרת הזו נחשפו ההפרות של ההתיישבות הנרחבות שמנוגדות לחוק הבינלאומי שבוצעו על ידי ממשלות הכיבוש".
החלטת האג

השופט נוואף סלאם הלבנוני, שהתבטא רבות בעבר נגד ישראל, הקריא את חוות הדעת לפיה "ישראל מחויבת לשים קץ למעשיה הבלתי חוקיים - ולעצור את כל הפעילות בהתנחלויות". לדבריו, "לישראל יש מחויבות לבטל את כל החוקים שמאפשרים את המצב הבלתי חוקי הזה - כולל אפליה כלפי פלסטינים בגדה וצעדים שמשנים את המצב הדמוגרפי בשטחים". יתרה מכך, קבע בית הדין כי "ישראל מחויבת לספק פיצוי על הנזקים שגרמה ושימוש במשאבי טבע. ישראל מחויבת להשיב את האדמה וכל הרכוש התרבותי שנלקח ממוסדות פלסטינים, כולל מסמכים מארכיונים. זה מחייב פינוי של כל המתנחלים מההתנחלויות ופירוק חלק מהחומה שנבנתה על השטח הפלסטיני. יש לאפשר לכל האוכלוסייה הפלסטינית שפונתה לשוב לבתיהם".
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג: הקראת חוות הדעת
(צילום: UN WEB TV)

בית הדין אמר עוד כי "הדרכים לסיום הנוכחות הלא חוקית של ישראל בשטח הפלסטינים הוא עניין לטיפול העצרת הכללית, שביקשה את חוות הדעת, כמו גם למועצת הביטחון". לדבריו, "העצרת הכללית ומועצת הביטחון צריכים להחליט על המשך הצעדים - שישימו קץ למעשיה של ישראל ולנוכחות שלה. הצורך הדחוף של האו"ם הוא להכפיל את המאמצים שלו להביא את הסכסוך הישראלי פלסטיני לפתרון - ולשלום צודק באזור.
"ביה"ד קבע כי מימוש זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית ולמדינה עצמאית שחיה בשלום לצד ישראל עם גבולות מוכרים - כפי שנקבע בהחלטות מועצת הביטחון - תתרום ליציבות אזורית ולביטחון המזרח התיכון", הוסיף.