חודשים של שיחות ומגעים, הצלחות ואכזבות, הגיעו לסיומם עם חילוצה מרצועת עזה של פאוזיה אמין סידו, היזידית בת ה-21, שנמכרה למחבל חמאס תומך דאעש בשנת 2014. מי שעמד מאחורי החילוץ הוא סטיב ממן, איש עסקים יהודי קנדי-מרוקאי, המוכר כ"שינדלר היהודי", שפעל במשך שנים לחילוץ יותר מ-100 נערות יזידיות מידי ארגון המדינה האיסלאמית.
פאוזיה מתאחדת עם משפחתה

3 צפייה בגלריה
סטיב ממן "שינדלר היהודי" שסייע בחילוץ הצעירה היזידית מהרצועה
סטיב ממן "שינדלר היהודי" שסייע בחילוץ הצעירה היזידית מהרצועה
ממן בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
כשמספרים את סיפורה של פאוזיה, קשה שלא לחשוב ולהעלות שאלות על אפשרויות חילוץ החטופים הישראלים שנמצאים כבר יותר משנה ברצועה. גם פאוזיה הייתה תחת שליטת ארגוני הטרור ברצועה, עד שמצאה את עצמה לפני כשנה לבד ללא פיקוח והצליחה להוציא מהרצועה סימן חיים.
כשיש ליזידים בעיראק בעיה, הם יודעים להתקשר לממן - האיש שסייע להם לאורך שנים לפדות שבויות יזידיות שנחטפו. בשיחה עם ynet, הוא הסביר כי הוא אחד מהיהודים היחידים שהם מכירים, ובשל היותו יהודי, היה להם ברור שבכל הנוגע לרצועת עזה – אין אדם מתאים יותר למשימה.
ממן גולל את שהתרחש במשך חודשים אינטנסיביים לטובת הצלחת המבצע, מול גורמים פוליטיים רמי דרג בישראל ובארה"ב ומול גורמים צבאיים ישראלים. הוא השתמש גם בקשריו אפילו עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ כדי להעביר את המידע לראש הממשלה בנימין נתניהו. למעשה הוא ניסה ליצור קשר עם כל מי שיכול היה לעזור. "כל הסיפור התחיל בנובמבר 2023. פאוזיה הצליחה להעלות סרטון לטיקטוק וכך המשפחה שלה הבינה שהיא בחיים", סיפר ממן. מאותו הרגע המשפחה הבינה שהיא צריכה ליצור איתו קשר, בגלל ההיסטוריה הארוכה שלו עם היזידים.
בכתבה על פועלו שפורסמה בשנת 2015, אמר ממן כי אוסקר שינדלר, שהציל כ-1,200 יהודים בתקופת השואה, מהווה מקור השראה עבורו. "הוא גיבור לא רק עבורי אלא עבור כל אדם באשר הוא", אמר בזמנו, ומאז המשיך בפעילותו. ממן גדל במרוקו על ערכי דו-קיום ועל הסיפורים מתקופת מלחמת העולם השנייה על מלך מרוקו, מוחמד החמישי, שבקרב היהודים המרוקאים נתפס כגיבור שהציל יהודים בשואה.
3 צפייה בגלריה
צה״ל בהובלת המתפ״ש, בשיתוף עם השגרירות האמריקאית בישראל פעלו לשחרור צעירה יזידית שהוחזקה ע״י פעיל חמאס מזוהה דאעש ברצועה
צה״ל בהובלת המתפ״ש, בשיתוף עם השגרירות האמריקאית בישראל פעלו לשחרור צעירה יזידית שהוחזקה ע״י פעיל חמאס מזוהה דאעש ברצועה
שחרורה של פאוזיה. "אימנו אותה תקופה ארוכה להכיר את האזור"
(צילום: דובר צה"ל)
"אני האדם היהודי היחיד שהיזידים יודעים שקשור אליהם", סיפר ממן. "ההיגיון שלהם היה שבגלל שאני יהודי אני אוכל להוציא אותה מעזה. הלוואי שזה היה כל כך קל. זה היה המבצע הכי קשה מכל מבצעי החילוץ שעשיתי אי-פעם. כל כך קשה לעבוד בין כל הבעיות הגיאופוליטיות בין עיראק וישראל, שתי מדינות שלא מדברות אחת עם השנייה. בסוף החלטתי לחלק עבודה ולפעול בנפרד מול כל צד. הייתי צריך שישראל תפתח עבורה את הדלת להיכנס.
"הדרכנו את פאוזיה תקופה ארוכה להכיר את האזור ברצועה שבו היא נמצאת, כדי שתוכל להתקדם לעבר הכוחות הישראלים בצורה כלשהי. אימנו אותה כיצד לחבור לצה"ל, לזהות גדר, לראות אם יש מעברים", סיפר ממן. לדבריו, תוך כדי התקשורת הרצופה עם פאוזיה, התנהלו מגעים בלתי פוסקים עם גורמים שונים כדי לפצח את המשימה. בחודש מאי האחרון ביקר ממן בישראל, אחרי שאחד מניסיונות החילוץ כבר נכשל, ובמסגרת דיון בכנסת שיתף את סיפורה של הצעירה היזידית.
אחת התוכניות הראשונות הייתה להבריח את פאוזיה בכלל למצרים. "ישראל הייתה עסוקה במלחמה. אמרתי לצוות שלי שאולי נצליח להעביר אותה דרך המנהרות. יש לי גם צוות בצד של מצרים שהיה מוכן לאסוף אותה". לפי ממן, היו גורמים חיצוניים שהציעו בצורה עקיפה לשלם לגורמים בחמאס כדי שאלו יאפשרו את המעבר שלה בתמורה ל-5,000 דולר. "זה היה הסכום אז להעברה שלה דרך המנהרות. כשהיינו מאוד קרובים לביצוע, התהדק לפתע הפיקוח המצרי בגבול עם רצועת עזה, נהיה מאוד קשה לעבור, המלחמה התגברה משמעותית וישראל נכנסה לאזור".
לדבריו, אז הוא הבין שהאפשרות להעביר את פאוזיה למצרים ירדה לטמיון, הגיע לישראל והחל לקדם את הסוגיה מול גורמים שונים. "אמרתי, יש אופציה. אני כאן עכשיו. יש שם ילדה יזידית. בואו ננסה לראות אם נוכל לעשות זאת בדרך דיפלומטית".
3 צפייה בגלריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילדים יזידים שחולצו משבי דאעש בסוריה
(צילום: AFP)
אחד הקשיים המשמעותיים ביותר היה להוציא לה דרכון או מסמכים כלשהם. "בעזרת עיראק וירדן הצלחתי להוציא לה דרכון עם תמונה משיחת וידאו בווטסאפ שלי". ממן אמר כי זה היה למעשה מסמך נסיעה חד-כיווני דרך מעבר אלנבי, שבגבול בין ישראל לירדן וזו הסיבה שפאוזיה יצאה דרכו.
פאוזיה עברה תלאות בעזה, ימים קשים של שיטוט ברחובות וסיפורים שקשה להעלות על הכתב. בסופו של דבר, נפתחו מולה שערי הכניסה לישראל ומשם - לעיראק. "ישראל השתתפה בחילוץ. חשוב להדגיש בסיפור הזה כי לפלסטינים אין בעיה רק עם יהודים. יש להם בעיה עם כל לא יהודי אחר, שאינו מוסלמי. הנה ההוכחה לכך – יזידית שהפכה לבת ערובה", אמר ממן.
בימים אלה פאוזיה נמצאת בעיראק עם משפחתה. בעזה היא השאירה שנים קשות, אך גם דברים יקרים לליבה. ההתמודדות שלה כעת מורכבת ביותר, מה גם שנאסר עליה לדבר על כל מה שעברה ועל החילוץ המורכב - אך צפויה לצאת מטעמה בהמשך הודעה מסודרת לתקשורת.