אחרי תקופה ארוכה שאירלנד נחשבה למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל באירופה, נראה שנורבגיה הצליחה לתפוס את מקומה ולזכות בתואר המפוקפק. ישראל ונורבגיה נמצאות בימים אלו במשבר הדיפלומטי החריף ביותר בתולדות היחסים ביניהן.
במרכזו של המשבר בין המדינות עומד שר החוץ הנורבגי אספן בארת איידה, לו שורה של התבטאויות קשות מאוד נגד ישראל. בוועידה הבינלאומית בקהיר, שבועיים אחרי פרוץ המלחמה בעזה, איידה היה שר החוץ המערבי היחיד שגינה את ישראל ולא קרא לשחרור החטופים. איידה השווה בשלוש הזדמנויות את ישראל לרוסיה ואמר כי אירופה מאבדת אמינות כשהיא לא מגנה את ישראל על אותם הדברים שבגינם גינתה את רוסיה.
תיעוד: פעילת שלום נורבגית יורקת על תמונות החטופים מחוץ לשגרירות ישראל באוסלו

כאשר החלו הדיונים בתביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, נורבגיה הביעה תמיכה בתביעה. השר איידה נשאל על ידי חברת אופוזיציה מה דעתו על התביעה ואמר כי ישראל אולי לא מבצעת רצח עם בעזה, אבל כן מבצעת פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות. השר אף הבהיר שטוב שבית הדין יברר אם אכן מתרחש בעזה רצח עם. גם בהליך הנוסף שמתנהל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בנוגע לחוקיות הכיבוש, נורבגיה התבטאה בחריפות נגד ישראל.
איידה התגאה בכך שנורבגיה אינה מוכרת נשק לישראל וקרא למדינות שכן מייצאות נשק לישראל, לחדול מכך, שכן הן עלולות להיות מעורבות באופן בלתי ישיר ברצח עם פוטנציאלי. שלשום אמר השר בריאיון לפודקאסט של רשת NRK כי ממשלת ישראל לא מבינה את טובתה של ישראל עצמה.
3 צפייה בגלריה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
אספן בארת איידה. משמיע דעה עקבית נגד ישראל
( צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
ביום ראשון השבוע טען איידה בריאיון לעיתון VG כי ישנה הידרדרות ביחסים בין ישראל לארה"ב. "אני שומע מכל הערוצים שהסבלנות של אמריקה כלפי נתניהו ירדה לפחות מאחוז. זו אווירה מאוד גרועה", הוא אמר.
שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר-פלדקליין, התבקש על ידי העיתון "דגבלדט" להתייחס לטענותיו של איידה והשיב: "אלו שאלות שאתה צריך לשאול את ארה"ב, אם הם חושבים שזה בסדר שדיונים פנימיים על צד שלישי ייחשפו בפומבי".
ב-2010 אגב, באחד ממברקי ויקיליקס, נחשפה התבטאות של שגריר ארה"ב בנורבגיה שאמר על איידה (שכיהן גם אז כשר החוץ) שנראה שהוא מעדיף את טובת עצמו על פני טובת נורבגיה.
למרות התנהגותו הבעייתית של שר החוץ הנורבגי, בישראל החליטו משום מה להעניק פרס לנורבגיה ובחרו בה להיות המדינה הנאמנה שתחזיק מאות מיליוני שקלים מכספי הסילוקין הפלסטינים שישראל מקזזת לעזה. זאת, כחלק מההסדר בין ישראל וארה"ב שנולד עקב סירובה של ישראל להעביר את כספי הסילוקין לעזה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטורה
ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטורה
ראש הממשלה סטורה. מוכן לדבר עם חמאס
(צילום: רויטרס)
דבריו של איידה על ההידרדרות ביחסי ישראל - ארה"ב נאמרו יום לאחר שישראל קבעה סופית את מבנה העברת כספי הסילוקין לנורבגיה. מבחינת הנורבגים מדובר בהישג דיפלומטי חשוב שמציג אותם כשחקן משמעותי בזירה הבינלאומית. ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטורה התגאה בבחירה במדינתו ואמר ש"שני הצדדים סומכים על נורבגיה".
אותו סטורה אמר גם שנורבגיה מוכנה לדבר עם חמאס כדי להביא לפתרון מהיר של המלחמה. לא מפתיע, בהינתן שנורבגיה היא המדינה היחידה באירופה שאינה מגדירה את חמאס כארגון טרור.
בחודש דצמבר האחרון נחשף עוד טפח בהתנהלות הבעייתית של נורבגיה כלפי ישראל. משרד החוץ הנורבגי אסר על מלך נורבגיה, האראלד החמישי, לשלוח תנחומים רשמיים למדינת ישראל לאחר טבח 7 באוקטובר, זאת "לאור האופי הפוליטי של הסכסוך".
שימו לב למוסר הכפול. ליריד הספרים בקהיר, איידה לקח איתו את אשתו של יורש העצר הנורבגי והפגיש אותה עם גופי סיוע הפועלים בעזה מהם שמעה סיפורים קורעי לב על הטרגדיה בעזה. שר החוץ הנורבגי אמר באותו מפגש כי מה שקורה בעזה הוא גיהינום עלי אדמות. לאחר הפגישה נעמדו שניהם מול המצלמות כאשר אשתו של יורש העצר הזילה דמעות ומפעם לפעם הביטה לעבר שר החוץ שעמד לצידה כדי לקבל אישור שהיא אומרת את הדברים הנכונים.
כך זה עובד. כאשר מלך נורבגיה מעוניין להביע תנחומים בפני מדינת ישראל נאסר עליו לעשות זאת, אך אין בעיה שאשתו של יורש העצר תביע אמפתיה כלפי הפלסטינים בעזה.
גם לאחר שנחשף כי 12 מעובדי אונר"א השתתפו בטבח 7 באוקטובר, נורבגיה ממשיכה לממן את הסוכנות ואף מבקרת את המדינות שבחרו להקפיא את המימון מצידן. השר איידה הגדיל ואמר כי "בגלל 12 תפוחים רקובים אתה לא מפסיק לממן ארגון שלם. נגיד שבעיר אחת בנורבגיה, תחנת משטרה אחת תיתפס במעשים לא ראויים, בגלל זה נפסיק לממן את כל משטרת נורבגיה?".
נציג בכיר של מפלגת השלטון הנורבגית החבר בוועדת החוץ וההגנה אף המליץ על אונר"א כמועמדת לפרס נובל לשלום.
3 צפייה בגלריה
חלוקת מזון של אונר"א ברפיח, ינואר 2024
חלוקת מזון של אונר"א ברפיח, ינואר 2024
אונר"א. הנורבגים ממשיכים לממן
(צילום: AFP)
סוכנות הידיעות הנורבגית דיווחה לפני כמה ימים על חידוש טיסות יונייטד לישראל. בכתבה נכתב, כי חברת יונייטד תחזור לטוס לארץ בחודש מרץ אחרי שהפסיקה את הטיסות "מיד לאחר שישראל פתחה במלחמה נגד חמאס". הנרטיב השקרי שישראל היא זו שפתחה במלחמה נגד חמאס כבר הופיע בכלי תקשורת נוספים בנורבגיה שמקפידים לעשות דמוניזציה לישראל.
ביום רביעי האחרון העיתון הנורבגי "דאגן" דיווח על יוזמה של אזרח המתגורר בדרום נורבגיה שהכין רשימה של פרו-ציונים נורבגים, כי "חשוב שתהיה רשימה כזו כשם שיש רשימות של פדופילים". בנוסף דווח על אירוע שערך ארגון פמיניסטי במהלכו אישה ממוצא יהודי הציעה לדון בפשעים המיניים שביצעו מחבלי חמאס - ובתגובה ספגה קריאות בוז וכונתה "חזירה ציונית".
המצב ברחוב בנורבגיה לא שונה מהמצב בכלי התקשורת במדינה. "פעילת שלום" נורבגית תועדה ביום חמישי האחרון יורקת על תמונות של החטופים ליד חזית שגרירות ישראל באוסלו (התיעוד - בפתח הכתבה). לא הרחק מהשגרירות אדם פרש שרשרת של דגלי פלסטין, הניח על המדרכה דגל ישראל והזמין אנשים לבוא ולדרוך עליו. שגרירות ישראל באוסלו עשתה סקר ברשת X (לשעבר טוויטר) ושאלה היכן לדעת הגולשים התמונה צולמה - באיראן או באוסלו?
השגריר ניר-פלדקליין אמר בריאיון לעיתון VG כי אחרי המלחמה ישראל תצטרך להחליט מי השותפים שלנו ולא בטוח שנורבגיה תהיה שחקן משמעותי כי "היא צריכה להבין שאנו חיים ב-7 באוקטובר בעוד היא תקועה ב-6 באוקטובר". בריאיון אחר אמר השגריר הישראלי כי לצערו ממשלת נורבגיה לא מבינה את המצב וכי היחסים בין המדינות במשבר.
לנוכח התנהגותה של נורבגיה, שגריר נורבגיה בישראל כבר זומן כמה פעמים לשיחות נזיפה במשרד החוץ.