גורמים ישראלים האשימו בצהריים (רביעי) כי תקיפת מכלית הנפט בבעלות ישראלית חלקית במפרץ עומאן, שאותה לפי ישראל ביצעה איראן, התרחשה במטרה "להסיט את הקשב" מניסיון הפגיעה הכושל באיש עסקים ישראלי בגאורגיה, שנחשף אתמול. לדברי הגורמים, "איראן מפירה את הביטחון במפרץ, ומערערת על הדרך את היציבות בתקופת המונדיאל". הם הוסיפו כי "הניסיון להציג את התקיפה כקשורה לישראל שגוי" - וכי למיליארדר עידן עופר יש רק חלק קטן בבעלות על החברה שמכלית הנפט שייכת לה.
3 צפייה בגלריה
מכלית הנפט פסיפיק זירקון Pacific Zircon תמונת ארכיון
מכלית הנפט פסיפיק זירקון Pacific Zircon תמונת ארכיון
מכלית הנפט "פסיפיק זירקון", בתמונת ארכיון. "נוצר חור בחלקה האחורי"
(צילום: רויטרס)
גם בארה"ב הצטרפו היום להאשמות נגד איראן, ומפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, הגנרל אריק קורילה, מסר: "מתקפת המל"ט הזו נגד כלי שיט אזרחי בנתיב ימי קריטי מעידה פעם נוספת על ערעור היציבות שלו גורמת הפעילות האיראנית העוינת באזור". במקביל, גורמים המעורים בפרטים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי המל"ט שפגע במכלית הנפט יצר חור בירכתי הספינה - אבל לא גרם לנפגעים או לדליפה של נפט.
המכלית שהותקפה הינה "פסיפיק זירקון", ושטה תחת דגל ליבריה. לפי החברה הסינגפורית שמפעילה אותה היא הותקפה כבר אתמול בשעות הערב במרחק של כ-240 ק"מ מחופי עומאן, ימים אחדים לפני פתיחת משחקי המונדיאל ביום ראשון הקרוב. החברה, Eastern Pacific Shipping, הדגישה כי לא התקבלו דיווחים על נפגעים בקרב אנשי הצוות שעל הסיפון ולדבריה לספינה נגרם "נזק מינורי".
הספינה נמצאת כעת סמוך לעיר הנמל סוחאר בעומאן, משם היא הפליגה ביום שני לעבר יעדה בבואנוס איירס שבארגנטינה. גורם ישראלי ששוחח בצהריים עם סוכנות הידיעות רויטרס אמר כי איראן אחראית למתקפה וכי מדובר במל"ט מהדגם שטהרן מספקת כעת לרוסיה לצורך המלחמה שלה באוקראינה. הדגם, המכונה "שאהד 136", מכיל חומר נפץ ויכול לחוג מעל היעד שלו לפני שהוא צולל ומתפוצץ עליו.
באיראן הכחישו בצהריים את ההאשמה הישראלית. בערוץ הטלוויזיה האיראני הממלכתי בשפה הערבית, "אל-עאלם", נטען שלא הייתה מעורבות איראנית בתקיפת הספינה, ושמדובר ב"מזימה ציונית ביחד עם המדינות המתנגדות לקטאר". באתר האיראני Nournews נטען כי מי שתקפה את המכלית היא דווקא ישראל, וכי מדובר היה לכאורה בניסיון להסיט את תשומת הלב של העולם מהמונדיאל.
עוד לפני שבישראל הפנו אצבע מאשימה לעבר איראן, היא הייתה החשודה המיידית במתקפה: בינה לבין ישראל התנהלה בשנים האחרונות "מלחמה ימית חשאית", שבמהלכה דווח על שלל תקריות שבהן נפגעו מכליות וספינות המזוהות עם ישראל, ודווח גם על כמה תקריות שבהן נפגעו ספינות שקשורות לאיראן. עם זאת, כבר חודשים ארוכים שלא דווח על תקריות שכאלו, כשברקע פחתה המתיחות עם ההתקדמות בשיחות הגרעין בין וושינגטון לטהרן. אלא שכעת המתיחות הזו גוברת מחדש, בעקבות המבוי הסתום שאליו נקלע המו"מ, והזעם הגובר על איראן במערב בשל הסיוע שהיא מעניקה לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה.
אחת התקריות החמורות ביותר באותה "מלחמה ימית חשאית" התרחשה ביולי אשתקד, אז הותקפה באמצעות מל"ט מכלית הנפט "מרסר סטריט", גם כן מול חופי עומאן, ושני אנשי צוות - אזרחי רומניה ובריטניה - נהרגו. במערב האשימו כי שרידי המל"ט העידו שהוא יוצר על ידי איראן, והאשימו אותה באחריות למתקפה. גורם מודיעיני בכיר בישראל אמר אז לעיתון "ניו יורק טיימס" כי מדובר היה בתגובה לסיכולים הישראליים נגד משלוחי הנפט מאיראן למשטר אסד ומשלוחי הנשק לחיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
עשן מיתמר מהספינה "מרסר סטריט" בשנה שעברה, אחרי שהותקפה גם היא על ידי מל"ט איראני
(צילום: טוויטר)
אותה מכלית שהותקפה ביולי אשתקד שייכת לחברה בבעלותו של איש העסקים אייל עופר, אחיו הגדול של עידן עופר - שבבעלותו החלקית נמצאת כאמור הספינה שהותקפה אתמול. עידן עופר הוא מאנשי העסקים העשירים ביותר בישראל, ונכון לינואר השנה הונו הוערך בכ-7.9 מיליארד דולר.
הדיווח הבוקר על תקיפת המל"ט מגיע יממה לאחר שבגאורגיה סוכל ניסיון של משמרות המהפכה האיראניים להתנקש בחייו של איש העסקים הישראלי איציק משה, אזרח ישראלי המתגורר במדינה ופועל רבות לקידום הקשר בין ישראל לגאורגיה ולמדינות נוספות. עם זאת, פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי הדגיש כי לא סביר להניח שיש קשר בין תקיפת המכלית לאותו סיכול בגאורגיה, בין היתר כיוון שפיגוע באמצעות מל"ט בלב ים מצריך תכנון, הכנות וביצוע שנמשכים ימים, אם לא שבועות.
בן ישי מציין כי ישנה אפשרות נוספת, די סבירה, שמתקפת המל"ט היא פעולת תגמול איראנית על המתקפה בשבוע שעבר בשיירת מכליות דלק איראניות בגבול עיראק-סוריה. אותה שיירה חצתה את הגבול לכיוון סוריה במעבר אל-קאים, ומשם הייתה אמורה להמשיך לכיוון דמשק ולבנון. מיד אחרי שנכנסו רוב המכליות שבשיירה לשטח סוריה, הן הותקפו מהאוויר וכמה מהן עלו באש. אבל בין המכליות, כך דווח ברשת הסעודית "אל-ערבייה", היו גם כמה משאיות שהובילו מכולות ובהן טילים או מערכות נ"מ איראניות, שיועדו לסוריה ולחיזבאללה.