העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (יום ד') מפי גורמים בכירים בברלין כי גרמניה לא תאשר למדינות אחרות באירופה להעביר לאוקראינה טנקים מתקדמים מתוצרת גרמנית – אלא אם ארה"ב תסכים לשלוח גם היא טנקי מערכה משלה לאוקראינה. הדיווח מגיע על רקע הלחץ הכבד שמופעל על גרמניה מצד בעלות בריתה בברית נאט"ו להסכים להעברת הטנקים המתקדמים לצבא האוקראיני – על מנת לסייע לו לשמור על המומנטום בשדה הקרב ולהיערך למתקפה הגדולה החדשה שרוסיה מתכננת לפי ההערכות בשבועות או בחודשים הקרובים.
9 צפייה בגלריה
טנק אוקראיני מסוג T-72 מנווט בין עצים באזור דונייצק ב מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
טנק אוקראיני מסוג T-72 מנווט בין עצים באזור דונייצק ב מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
טנק אוקראיני מסוג T-72 סובייטי מנווט בין עצים באזור דונייצק. קייב צריכה טנקים מתקדמים יותר, אבל במערב מתווכחים
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
טנק אברמס 1A2M עסקת נשק בין ארה"ב ל טייוואן
טנק אברמס 1A2M עסקת נשק בין ארה"ב ל טייוואן
טנק "אברמס" אמריקני. גורם בפנטגון שלל את העברתו לאוקראינה: "יקר ומסובך מדי"
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ ב הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס
קנצלר גרמניה אולף שולץ ב הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס
קנצלר גרמניה אולף שולץ בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. חושש מעימות ישיר בין נאט"ו לרוסיה
(צילום: AFP)
במה שנראה כמו תשובה אמריקנית לדרישה שהעלו הגורמים הגרמניים, בכיר בפנטגון אמר שעה קלה לאחר פרסום הדיווח כי ארה"ב אינה מוכנה לפי שעה להיענות לבקשתה של קייב לקבל ממנה טנקי מערכה אמריקניים מדגם "אברמס". "אני לא חושב שאנחנו שם עדיין", אמר קולין קאל בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס. "טנקי אברמס הם ציוד מסובך ביותר. הם יקרים. קשה להתאמן עליהם", אמר. הוא הזכיר את חבילת הסיוע הצבאי האחרונה שאישרה ארה"ב, הכוללת בין היתר נגמ"שי לחימה מתקדמים מדגם "ברדלי" שמצוידים בטילים שיכולים להשמיד טנקים רוסיים, ואמר שוושינגטון מקווה כי כלי הנשק החדשים יסייעו לשנות את ה"דינמיקה" במלחמת ההתשה שמתנהלת כעת בין האוקראינים לרוסים.
גרמניה, נזכיר, סירבה בתחילת המלחמה לספק לאוקראינה סיוע צבאי משמעותי, אך בחודשים האחרונים היא מזרימה סיוע כזה ביתר שאת, ובין השאר מסרה לצבא אוקראינה 40 כלי רכב משוריינים מסוג "מרדר", סוללת פטריוט, טילי הוביצר וטילי קרקע-אוויר מסוג IRIS-T. עם זאת, בכל הקשור לסיוע הצבאי היא עדיין נראית הססנית יותר ממדינות כמו ארה"ב ובריטניה, ואת שותפותיה במערב מטריד במיוחד סירובה לאפשר העברה של טנקי "לאופרד" לקייב.
טנקי "לאופרד" הם טנקים מתוצרת גרמניה שנחשבים לטנקים המערביים המתאימים ביותר לכוחות השריון האוקראיניים, וצבא אוקראינה מתעקש כי הם יוכלו לשפר דרמטית את ביצועיו בשדה הקרב. מדינות במזרח אירופה ובמרכזה החברות בנאט"ו מסתמכות בעיקר על טנקים מסוג זה, ויש בהן מי שמוכנות להעביר לידי אוקראינה חלק מטנקי ה"לאופרד" שקנו מגרמניה – אך לשם כך הן זקוקות לאישור גרמני. פולין, דנמרק ופינלנד (שטרם הצטרפה רשמית לנאט"ו) כבר הביעו פומבית נכונות לעשות זאת.
9 צפייה בגלריה
טנק לאופרד גרמני מהסוג ש אוקראינה רוצה
טנק לאופרד גרמני מהסוג ש אוקראינה רוצה
טנק "לאופרד" גרמני מהסוג שאוקראינה רוצה. ברלין תעניק בסוף אור ירוק להעברתו?
(צילום: AP )
9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס
זלנסקי בנאומו מרחוק בכינוס הכלכלי בדאבוס. "העולם החופשי חושב, ומדינת הטרור הורגת"
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני הפורום הכלכלי העולמי ב דאבוס
הנשיא האוקראיני עמד לדקת דומייה לזכר קורבנות אסון התרסקות המסוק בפרברי קייב
(צילום: AFP)
סירובה של גרמניה לאשר את הספקת הטנקים האלה לעת עתה באה בצל האזהרות של רוסיה מהעמקת המעורבות האירופית והאמריקנית במלחמה, וקנצלר גרמניה אולף שולץ הביע דאגה מהאפשרות שמשלוחי טנקים גרמניים לאוקראינה יביאו להרחבת הסכסוך. "האוקראינים יכולים לסמוך על התמיכה שלנו במאבק האמיץ שלהם, אבל ברור גם שאנחנו צריכים למנוע מזה להפוך למלחמה בין רוסיה לנאט"ו", אמר אתמול שולץ כשנשאל על ההססנות הגרמנית בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. אף שגרמניה לא זקוקה להעביר בעצמה את הטנקים, אלא רק לאשר למדינות אחרות להעביר אותם, גורם בכיר בברלין אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מבחינה עקרונית אין הבדל בין הדברים, ומכאן החשש הגרמני שהמהלך יביא להסלמה מול רוסיה.
הלחץ על גרמניה גבר בסוף השבוע האחרון, אחרי שבריטניה הפכה למדינה הראשונה במערב ששוברת את הטאבו על הספקת טנקים לאוקראינה, כשהודיעה כי תמסור לידי הצבא האוקראיני טנקים מסוג "צ'לנג'ר". בקרמלין הבטיחו השבוע כי הטנקים הבריטיים "יישרפו כמו השאר". סוגיית משלוחי הטנקים הגרמניים צפויה לעמוד במוקד המפגש שייערך מחר בין נציגי 50 מדינות שמסייעות לאוקראינה במלחמה, בבסיס חיל האוויר האמריקני רמשטיין בגרמניה. גורמים דיפלומטיים בכירים באירופה אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי למרות התקווה שברלין תאותת על נכונות לאפשר את העברת טנקי ה"לאופרד" לקייב, ההכרעה בסוגיה לא צפויה להתקבל עד מחר – וככל הנראה תתעכב.
בצל ההססנות הגרמנית, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא אתמול למדינות המערב להאיץ את הליך קבלת ההחלטות שלהן – ולשלוח לארצו טנקים ונשק מתקדם במהירות רבה יותר. "ההספקה לאוקראינה של מערכות הגנה אווירית חייבת להיות מהירה יותר מקצב מתקפות הטילים הנרחבות של רוסיה. ההספקה של טנקים מערביים חייבת להיות מהירה יותר מהקצב של פלישת הטנקים הרוסיים", אמר בנאום שנשא מרחוק בכינוס הכלכלי בדאבוס. זלנסקי הזהיר כי משטרים רודניים יודעים לפעול מהר יותר מדמוקרטיות: "הזמן שבו העולם החופשי לוקח כדי לחשוב מנוצל על ידי מדינת טרור כדי להרוג", הוסיף. במהלך הנאום, יצוין, הקדיש זלנסקי דקת דומייה לשר הפנים שלו שנספה בהתרסקות המסוק בפרברי קייב, אסון שבו נהרגו עוד 13 בני אדם.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
נשיא ארה"ב ביידן. מוכן לקחת סיכון גדול יותר – ונערך לאשר שימוש בנשק אמריקני למתקפות על קרים
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
שיגור טיל חרסון
שיגור טיל חרסון
שיגור טיל באמצעות מערכת HIMARS אמריקנית בחזית האוקראינית. קייב תוכל לתקוף איתה נגד יעדים בקרים?
(צילום:EPA)
במקביל, אמש דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן גוברת יותר ויותר הנכונות לאפשר לאוקראינים לעשות שימוש בנשקים אמריקניים מתקדמים כדי לתקוף יעדים בחצי האי קרים, אותו כבשה רוסיה מאוקראינה כבר ב-2014. אף שארה"ב, כמו רוב מדינות העולם, לא מכירה בריבונות הרוסית בקרים, עד כה היא נמנעה מלאפשר לאוקראינים לעשות שימוש בנשק שלה למתקפות באזור הזה, מחשש לתגובה חריפה של מוסקבה. אבל כעת, כך דווח, ממשל ביידן מוכן לקחת את הסיכון להסלמה מתוך מחשבה שאם השליטה הרוסית בחצי האי קרים תהיה נתונה לאיום אוקראיני אמין – הדבר יעניק לקייב קלף מיקוח משמעותי במשא ומתן עתידי מול מוסקבה.
גורמים ששוחחו עם ה"טיימס" הוסיפו כי החשש שרוסיה תגיב בנשק גרעיני למתקפה על קרים פחת לאחרונה, ולדבריהם הדבר תרם לכך שוושיגטון שוקלת כעת ברצינות מתן אור ירוק לשימוש בנשק אמריקני במתקפות על חצי האי. לפי הדיווח האוקריאינים יוכלו להיעזר במערכות שיגור הרקטות המתקדמות HIMARS וכן בנגמ"שי ה"ברדלי" המתקדמים כדי לתקוף גשר שמחבר בין קרים לבין השטח היבשתי הכבוש בדרום אוקראינה שמעניק לרוסיה גישה יבשתית לחצי האי. אולם החשש מהתגובה הרוסית עדיין ניכר: על פי הדיווח ממשל ביידן ממשיך לסרב לבקשתה של קייב לשלוח לה טילים ארוכי-טווח, טילים שלדבריה היא זקוקה להם כדי לפגוע במתקנים רוסיים בקרים.
פורסם לראשונה: 23:55, 18.01.23