2 צפייה בגלריה
טקס אזכרה 6 שנים לפטירתו של שמעון פרס הר הרצל ירושלים
טקס אזכרה 6 שנים לפטירתו של שמעון פרס הר הרצל ירושלים
יועז הנדל
(צילום: יואב דודקביץ')
הפסדנו את הבחירות הקרובות. אני כותב זאת לפני התוצאות, נבואה שלא ניתנה לשוטים. הפסדנו כי התרחיש הכי אופטימי הוא הקפאת מצב ובחירות שישיות. זו האמת. המספרים לא מסתדרים. אפשר היה כמובן גם אחרת, אבל לשם כך גוש המרכז שאני חלק ממנו היה צריך להיות עם רגליים על הקרקע, לזהות מי שחקני המפתח בשינוי וניוד המצביעים ולעשות מעשה.
בבחירות הקודמות היה זה גדעון סער, שהביא כשני מנדטים מהליכוד, אבל הוא התפוגג אידיאולוגית ואלקטורלית והריבוע התפנה. מי שיכול היה לתפוס אותו זה יועז הנדל. כן, איש הימין שבשמאל אוהבים לשנוא. ההוא שאחרי בחירות סבב ב' מנע ממשלת שמאל-מרכז עם הרשימה המשותפת בנימוק מוזר שהבטיח לפני. זה שהיה קול של ימין יציב וממלכתי בממשלה האחרונה.
לכאורה, השמאל מרכז היה אמור לחבק אותו. הוא ומתן כהנא היו היחידים שהעזו להילחם בהגמוניה החרדית. מלחמה אמיתית, לא בכאילו עם מטאפורות של מריצות ואפס מעשים.
לכאורה היו אמורים לחבק אותו על השפה המכילה, העובדה שמעולם (והשתמשתי בגוגל לשם כך) לא קרא לאנשי שמאל במילים מבזות. לכאורה היו אמורים להעריך את המהפכות שעשה במשרד התקשורת. הרי תוצאות והישגים טובים לכולם מכל הכיוונים. לכאורה היו אמורים להבין שהוא זה שיביא קולות מימין שלא יכולים להצביע לבני גנץ גם כשמאחוריו מסתתר סער וממלמל משהו.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל בהרזה על הקמת מפלגת הרוח הציונית, בחודש יולי
איילת שקד ויועז הנדל בהרזה על הקמת מפלגת הרוח הציונית, בחודש יולי
טעה כשחבר אליה. הנדל עם שקד
(צילום: יאיר שגיא)
בפועל, הוא זכה לקיתונות של טהרנות, צדקנות ונבזות. מספיק היה לקרוא את פרשני השמאל מדי שבוע ולהתרשם מחוסר ההבנה וכמויות של חמאה לא כשרה. כשהוא פרש מהבחירות פרשה גם התקווה לממשלה דומה לקודמתה. שני אחוזים וקצת צפה לו סקר של מנו גבע לפני האיחוד עם איילת שקד, לפי הפרסום של יובל קרני ב"ידיעות אחרונות". הוא טעה כשחבר אל שקד, שכל רצונה היה להשלים 61 לבנימין נתניהו.
המרכז טעה כשלא הפך אותו לגיבור השעה. המסר מסבב הבחירות הזה, ולא משנה איך יסתיים, הוא שימין ליברלי שמקים ממשלה עם שמאל סופו להימחק. בעצם, הוא יכול לשרוד במחיר מסוים. לשרוד, אבל לוותר על הזהות שלו ולהפוך חלק מגוש המרכז-שמאל בגלל חולשה (כמו תקווה חדשה) או לחלופין לחזור בתשובה צבועה (כמו איילת שקד).
ועוד מסר לא פחות חשוב ונוראי יש מהפרישה של הנדל: מי שמסתבך עם החרדים - מפסיד. אף אחד לא רוצה להתעסק איתם. "תהיו הנדלים", אמר פעם נפתלי בנט על פריסה חגיגית של סיבים אופטיים של הנדל אי שם ברמת הגולן. עניינית זה נכון. "תהיו הנדלים", היינו רוצים לומר לפוליטיקאים שלנו. כן, תעמדו על העקרונות שלכם גם כשזה נגד המפלגה. עדיף הרעיון על הפלטפורמה. תהיו אמיצים מול מגזרים ובעלי הון. אבל מי סופר ענייניות בבחירות. המסר הפוליטי הוא "אם תהיו הנדלים - לא תצליחו לשרוד". ככה מפסידים, ולא משנה מה התוצאות.
אייל זמיר הוא תושב השומרון, ראש צוות בחברה למאגרי מידע