שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, התייחסה היום (שלישי) לחידוש העברת כספי המיסים מישראל לרשות הפלסטינית, ואמרה כי הכסף כבר החל לעבור לרשות.
"זה חייב להימשך", הדגישה ילן, וציינה כי הכסף נועד לממן שירותים בסיסיים ברשות ולחזק את כלכלת הגדה המערבית. היא הוסיפה שוושינגטון הפצירה בממשלת ישראל להעביר לרשות את כספי הסילוקין - החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות, שעד המלחמה הועברו מישראל לרשות מדי חודש.
1 צפייה בגלריה
שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן
(צילום: רויטרס)
במשך תקופה ארוכה סירב משרד האוצר בראשותו של בצלאל סמוטריץ' להעביר את כספי המיסים לרשות. ההנהגה הפלסטינית הזהירה שהיא לא מסוגלת לשלם משכורות מלאות לעובדיה.
בנובמבר, לאחר עימות מתוקשר בין סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט, החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להעביר את כספי המיסים לרשות - אך לקזז מהסכום את הכספים שמיועדים לרצועת עזה. הרשות סירבה לקבל את הכסף, ובהמשך אישר הקבינט מתווה שבמסגרתו הכספים המקוזזים יופקדו זמנית בנורבגיה.
ילן ציינה כי במכתב שכתבה לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו היא קראה לו לחדש את היתרי העבודה לפלסטינים, ולהפחית את חסמי המסחר בגדה המערבית. "המעשים האלה חיוניים לרווחתם הכלכלית של הפלסטינים והישראלים כאחד", טענה שרת האוצר של ג'ו ביידן, שלא שלחה את המכתב למקבילה סמוטריץ' - אלא לנתניהו.
אבל ראש הממשלה, לדברי ילן, "לא הגיב לחששות שהועלו במכתב". ילן ציינה בנוסף כי ארה"ב משתפת פעולה עם גופים הומניטריים כדי לעזור לסייע לפלסטינים חפים מפשע, ולהשיג סיוע לגיטימי במקומות שזקוקים לו במיוחד. "אנחנו ממשיכים לחקור את האפשרויות לחיזוק הכלכלה בגדה המערבית", אמרה ילן, בהמשך לצו נשיאותי שפרסם החודש הנשיא ביידן.