אחרי השיגורים שהפרו את השקט באילת ויורטו בהצלחה, בין השאר על-ידי מערכת "חץ", שלוחי איראן בתימן - החות'ים - מאיימים בהסלמה נוספת, ומסמנים את מדינות המפרץ.
דובר הצבא הח'וטי מאיים על ישראל

3 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי של לוחמים חות'ים ליד צנעא בתימן
תרגיל צבאי של לוחמים חות'ים ליד צנעא בתימן
תרגיל צבאי של החות'ים בצנעא
(צילום: Houthi Media Center/Handout via REUTERS)
3 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי של לוחמים חות'ים ליד צנעא בתימן
תרגיל צבאי של לוחמים חות'ים ליד צנעא בתימן
(צילום: Houthi Media Center/Handout via REUTERS)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
גם ראש המל"ל צחי הנגבי וגם דובר צה"ל דניאל הגרי סירבו להתייחס אתמול לדרך שבה ישראל תגיב לאיום מתימן, אך מאחורי הקלעים מתנהלים דיונים כיצד ואיך יש לעשות זאת. "הדבר הזה הוא בלתי נסבל, אבל לא נשתמש בהזדמנות של המפגש הזה כדי להבהיר לאויבינו מה צפוי להם אם ימשיכו בהתרסה", הבהיר הנגבי.
בינתיים, חבר הלשכה המדינית של החות'ים, מוחמד אל-בוחייתי, אמר כי "מה שהאמריקנים והישראלים חוששים ממנו יותר מכל הוא הרחבת היקף המלחמה - ולכן על ציר ההתנגדות להאיץ את הקרב המכריע, ולהציתו בכל הזירות. המתים שלנו בגן העדן ושלהם בגיהנום".
כמה דקות לאחר מכן פורסם ריאיון איתו באל-מיאדין, רשת לבנונית תומכת חיזבאללה, שם אמר כי "עבד אלמלכ אל-חות'י (אבו ג'יבריל, המנהיג הרוחני של החות'ים), נתן את ההוראה לירות את הטילים אחרי התקיפה היבשתית הישראלית בעזה ואחרי האיומים של ארה"ב על תימן".
3 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים מתאספים במהלך תמרון צבאי ליד צנעא בתימן
לוחמים חות'ים מתאספים במהלך תמרון צבאי ליד צנעא בתימן
"נמשיך לתקוף את האויב הישראלי". החות'ים מתאמנים
(צילום: Houthi Media Center/Handout via REUTERS)
לטענתו, הפעמיים הקודמות שבהן ניסו החות'ים לפגוע בישראל התרחשו בתגובה לאיומים מארה"ב. הפעם הנוספת הייתה בעקבות הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועת עזה. "הפעולה בוצעה עם מספר רב של טילים בליסטיים ומל"טים, והאויב הודה שהפיל טיל אחד ושמר את השאר בסוד", טען. "אמריקה חצתה את הקווים האדומים של תימן. השגנו אחדות לאומית בתימן על-ידי פגיעה בישראל".
בהמשך האשים אל-בוחייתי את איחוד האמירויות - שחתומה על הסכמי אברהם - בכך ש"השתתפה במתקפה על עזה". אחר כך הבהיר: "יש תיאום מקיף בין מנהיגי ציר ההתנגדות, ואני קורא להמונים להתכונן לעימות בלי קשר להחלטה שתתקבל. יצרנו קשר עם איחוד האמירויות וסעודיה כדי לשבור את המצור על תימן ולתמוך בעזה - אבל הם סירבו".
מוקדם יותר אתמול דובר הצבא החות'י שיגר איום לעבר ישראל, שלטענתו "מבצעת מעשי טבח יום-יומיים ברצועת עזה". בהצהרה הוא אמר כי "העמים הערביים והמוסלמים היו צריכים לומר את דברם - ולנצח למען עזה". הדובר ציין כי שיגור 3 הטילים מתימן הגיעו "בתגובה לדרישת עמנו התימני היקר ובמטרה לסייע לעמנו המדוכא בעזה". לדבריו, "לא נותרה ברירה לכוחות המזוינים של תימן, אלא למלא את חובתם. נמשיך לתקוף את האויב הישראלי בטילים - עד שתיספק התוקפנות".
החות'ים, ארגון טרור שיעי ששולט בחלק מתימן - מדינה חרבה למחצה, מוכת עוני ורעב - מושל בבירה צנעא. פרשננו רון בן ישי ציין כי גם אם הוא יגרור גורם אחר לפעול נגדו צבאית, הדבר לא ישנה משמעותית את מצבה הכללי של המדינה. החות'ים צברו ניסיון רב בלחימה שניהלו במשך כשמונה שנים מאז 2015 מול קואליציה שהקימה נגדם ערב הסעודית. כבר אז הם השתמשו בכטב"מים ובטילי שיוט לטווח רחוק כדי לפגוע במתקני נפט בממלכה, והסבו נזקים חמורים גם לתעשיית הנפט של איחוד האמירויות. במקרה אחר הם אף פגעו בספינת מלחמה אמריקנית באמצעות טיל חוף ים.
באפריל השנה אמנם הוכרזה הפסקת אש בעימות הזה, אבל רק השבוע הרגו החות'ים שני חיילים סעודיים על הגבול במחוז ג'זאן. ייתכן שמדובר בפעולת תגמול על כך שהסעודים, לפי פרסומים אמריקניים, יירטו טיל קרקע-קרקע ששיגרו החות'ים לעבר אילת. המשמעות היא שייתכן מאוד שסעודיה וישראל נמצאות כעת באותו צד של המתרס - והדבר משתקף גם בדברים של אלבחיתי, שסימן את סעודיה והאמירויות.
פורסם לראשונה: 23:23, 31.10.23