ביקור שר הביטחון בני גנץ במפקד סנטקום בפלורידה, ארה''ב

שר הביטחון בני גנץ נועד היום (שישי) עם היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בבית הלבן והביע את התנגדותה של ממשלת ישראל להסכם המתהווה עם איראן. גורם ביטחוני בכיר אמר כי "אנחנו מתמודדים עם מציאות מורכבת, שנקלענו אליה בעקבות היציאה מהסכם הגרעין, וכתוצאה מכך תוכנית הגרעין התרחבה והגיעה לנקודה משמעותית ומאתגרת".
לדבריו, בנקודת הזמן הנוכחת ניצבת ישראל מול שני תרחישים "בעייתים", כלשונו. האחד הוא היעדר הסכם והתרחבות של תכנית הגרעין, והשני הוא הגעה להסכם. "מדינת ישראל השפיעה על היבטים מסוימים של ההסכם המתהווה, אבל נכון לרגע זה הוא עדיין רחוק מלשרת האינטרס הישראלי". הגורם ציין כי שר הביטחון גנץ הביע את התנגדותו בפורום אינטימי, בחדרי חדרים: "המסר נקלט".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וג'ייק סאליבן
בני גנץ וג'ייק סאליבן
גנץ נפגש עם סאליבן. "נקווה שזה ישפיע"
(צילום: יוסי מאי)
הגורם הביטחוני הבכיר ציין את הנקודות הבעייתיות בהסכם עבור ישראל "יש דברים קשים כמו הצנטריפוגות המתקדמות, מתי ההסכם נגמר". עם זאת הוא הבהיר כי "יש עוד מרחב אפשרי לעשות את ההסכם לארוך יותר וחזק יותר. לא הייתי מרים ידיים. סוגיית הערבויות לאיראנים ושאלת המפתח האם הקלה בסנקציות תאפשר להם שיפור משמעותי בהיבט הכלכלי".
לדברי הגורם הבכיר, שר הביטחון הזהיר שהכסף הזה ילך לחיזוק הפעילות המזיקה של איראן. "זה יאפשר לאיראנים לחזק את הפעילות החתרנית וההתבססות האזורית שלהם. גנץ פירט את זה בצורה עמוקה".
האמריקנים מצידם הבהירו בפגישה עם גנץ כי ההקלה בסנקציות תהיה הדרגתית ותשאיר לאיראנים תמריץ לקיים אותו בהמשך הדרך. גנץ הביע הסתייגות מהדברים ואמר שישראל מעוניינת לייצר התניה יותר חמורה וקשה. "לגבי אורך ההסכם ותוקפו - אנו רואים בכך טווח קצר יותר ולא נכון שיהיה כפי שהוא כרגע", אמר הגורם.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"השיח הפומבי גרם נזק, אנחנו מתקנים אותו"
(צילום: יאיר שגיא)
גנץ הציף בפני האמריקנים את המחלוקות ואמר כי "כשיש קירבה וידידות כל כך עמוקה זה יותר מלגיטימי לשבת לשולחן הדיונים ולהשיג את ההסתייגויות שלנו. אנחנו יוצאים מהמפגש שהמסרים נקלטו בכבוד והערכה".
בשולי הדברים עלה גם הנושא הסורי, וזאת ברקע התקיפות האחרונות המיוחסות לישראל במדינה השכנה. שר הביטחון הדגיש שנכון להפגין כוח מול גרורותיה של איראן שם. "גם אם יהיה הסכם חשוב להבהיר שהאמריקנים על המגרש בהפעלת כוח מול מאמצי התבססות ופעילות חתרנית", אמר.
סוגיית האופציה הצבאית האמינה עלתה גם כן, וגנץ הקפיד להבהיר בפגישה שישראל, בין אם יושג הסכם ובין אם לאו, בונה כוח שיאפשר לה חופש פעולה, במקביל לצורך באופציה צבאית אמריקנית אמינה. "קיבלנו מסרים חיוביים בעניין הזה", אמר הגורם הבכיר, שציין: "אנחנו לא יכולים להרחיב. אנו חשים שיש פה כיוון טוב לחיזוק היכולות, לאפשר אופציה שיכולה לייצר תמריץ טוב יותר להתגמש בהסכם עתידי היה ויהיה".
3 צפייה בגלריה
"אופציה צבאית אמריקנית צריכה להיות על השולחן". ישראל ממשיכה במסע הלחצים על ארה"ב
"אופציה צבאית אמריקנית צריכה להיות על השולחן". ישראל ממשיכה במסע הלחצים על ארה"ב
"אופציה צבאית אמריקנית צריכה להיות על השולחן". ישראל ממשיכה במסע הלחצים על ארה"ב
(צילום: רויטרס, AP)
"אף אחד לא חושב שזה הסכם שלום ואנו חייבים להיות עם אופציה צבאית משמעותית", הוסיף. עוד ציינו בישראל כי יתקיימו פגישות פרקטיות בנושא הזה בפנטגון. המסר שישראל מעבירה לאמריקנים הוא שלאופציה צבאית אמריקנית יש משמעות, והיא תייצר הרתעה גדולה בתגובה האיראנית. "אופציה צבאית אמריקנית צריכה להיות על השולחן", הבהירו לבית הלבן.
הגורם הביטחוני הבכיר אמר כי "חשבתי שהסיכוי להסכם יותר מאפס, אך אני עדיין לא רואה את ההסכם חתום. האמריקנים העבירו לאיראנים את עמדתם ומחכים לתשובה שלהם. יכול להיות שיגידו כן, אבל יכול להיות שיגיד 'כן אבל...'. ההסכם עוד לא גמור ובנוי ולכן ישראל מזהה פה מרחב השפעה וזה נעשה בחדרי חדרים בצורה עניינית".
"בסופו של יום היציאה מהסכם הגרעין שהוביל הנשיא טראמפ התבררה כמקח טעות. הגענו למצב שאנו מול שני תרחישים בעייתיים: או הסכם רע או היעדר הסכם שיכול להיות רע מאוד ויכול להביא בהמשך להסכם רע יותר. במקביל צריך את האופציה הצבאית האמינה שתהיה פה רלוונטית. זאת הדרך להביא אותם (את האיראנים) לגישה יותר פרגמטית בשולחן המו"מ. אנו צריכים להיות מוכנים בין אם יהיה הסכם או בין אם לאו". הוא חזר על המסר לפיו האמריקנים "הקשיבו היטב" למסרים של שר הביטחון גנץ: "בהיבט הזה יצאנו יותר מרוצים".
"אין שיח תמורות עם האמריקנים. כל שיח תמורות משתמע הסכמה למה שקורה. התעסקנו בהתנגדות שלנו להסכם המתהווה. יש דגשים שנאמרו ולובנו. גנץ הגיע אחרי פגישות של ראש המל"ל וגורמים אחרים. נקווה שזה ישפיע". הגורם הביטחוני הבכיר אף עקץ את נתניהו, שגם השבוע קרא לגישה נוקשה יותר מול האמריקנים והבעת התנגדות פומבית: "השיח הפומבי שהיה לפני כמה שנים עם האמריקנים גרם נזק ואנו מתקנים אותו".
לגבי הפגישה עם מפקד סנטקום קורילה אמר הגורם הביטחוני הבכיר: "היה בה כדי לשקף האינטימיות שלנו בקשר עם האמריקנים בכל הקשור לבניין הכוח. דיברנו על זה שעצם זה שישראל היא חלק מסנטקום זאת הזדמנות היסטורית. במובנים רבים בכל מה שקשור לניתוח האסטרטגי בהקשר של הבנת האתגר האיראני אנחנו באותו הדף".
"גם לגבי הפעילות האיראנית החתרנית וסוגיית הדיוק. שר הביטחון הציג את הנושא ומצא פרטנרים נוחים שמבינים היטב את הצורך לבלום את איראן במרחב כולו. נכנסו שם גם להיבטים מאות אופרטיביים ומשמעותיים. ראיתי שיח אינטימי. הם מאוד קשובים לשר הבטחון ולניסיון המבצעי והמדיני שלו. חזרנו עם תחושות טובות. ההבנה שלנו ששיתוף הפעולה בין צה"ל לסנטקום וכנגזרת עם השחקנים האזוריים יש בו משהו פרקטי ובהקשר זה הייתה התקדמות גדולה".