2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
נקבע שאסור לראש הממשלה להתעסק בנושאים המשפיעים על משפטו. נתניהו, דרעי ולוין
(צילום: עמוס בן גרשום' לע"מ)
בתשובה לעתירה לבג"ץ בנוגע לסוגיית ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבהירה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי ההסדר הנוגע לאיסור לעסוק בנושאים המשפיעים על משפטו עדיין תקף. בנוסף, שלחה היום (שלישי) היועמ"שית מכתב לנתניהו שבו הבהירה לו כי עדיין עליו להתנהל לפי הוראות ההסדר שנוסח על ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט.
ההסדר כבר הוגדר על ידי בג"ץ במרץ 2021 ככזה שמחייב את נתניהו. לפי הוראותיו, ראש הממשלה מנוע מעיסוק בשורה של נושאים, בהם חקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי, ומינוי יועמ"ש, פרקליט מדינה ומפכ"ל ושופטי בית המשפט העליון. כמו כן, אסור לו להתערב במינוי שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים, ובהחלטות הנוגעות לעדים במשפטו. גם מעיסוק בפעילויות של משרד התקשורת נתניהו מנוע.
2 צפייה בגלריה
אבי חימי, אביחי מנדלבליט וגלי בהרב מיארה
אבי חימי, אביחי מנדלבליט וגלי בהרב מיארה
הוא ניסח את הסדר ניגוד העניינים, והיא קבעה שהוא עדיין תקף. מנדלבליט ובהרב-מיארה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
שבעת העותרים לבג"ץ, חברי ארגון "מבצר הדמוקרטיה" המיוצגים על ידי עו"ד דפנה הולץ לכנר, טענו בעתירה שהוגשה לפני כחודש כי אותו הסדר ניגוד עניינים כבר לא תקף, היות ובכל מקרה אין בו כדי למנוע את החשש לניגוד עניינים בקשר לפעולותיו של נתניהו. לטענת העותרים, הדבר בא לידי ביטוי בתהליך הרכבת הממשלה ובפעולות החקיקה שהממשלה ביצעה באותם ימים - למשל חוק דרעי.
העותרים ביקשו מבג"ץ לקבוע כי ההסדר לא תקף, ולהורות ליועמ"שית לנסח הסדר ניגוד עניינים עדכני. בתשובתה, אמרה היועמ"שית כי העתירה הייתה מוקדמת ודינה להידחות עקב אי-מיצוי הליכים. היא ציינה כי חוץ מההסדר שנוגע למשפט, ייערך לנתניהו הסדר ניגוד עניינים שגרתי שנערך לכל שר בממשלה עם כניסתו לתפקיד.
גם להסדר הנוכחי נתניהו התנגד בזמנו, ובתשובתו לבג"ץ ב-2021 אמר כי יש לאמץ הסדר עניינים שהוא עצמו מציע. בג"ץ דחה כאמור את בקשתו, וקבע כי היועמ"ש הוא הפרשן המוסמך של הדין עבור הרשות המבצעת, וחווה דעתו מחייבת את הממשלה וחבריה - כל עוד בית המשפט לא פסק אחרת. עוד קבע בית המשפט כי כפירה בסמכות היועץ בהקשר הסדר ניגוד העניינים מנוגדת להתחייבויותיו והצהרותיו הקודמות של נתניהו בפני בית המשפט.