במשך 52 דקות נאם אמש (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני כנס מיוחד של שני בתי הקונגרס בארה"ב. הוא דיבר על "המאמצים להגעה לעסקה", הציג גיבורים מ-7 באוקטובר, שב על הבטחתו ל"ניצחון מוחלט" במלחמה מול חמאס וב-37 שניות, גם טרח להזכיר את המצב הקשה בצפון.
נאומו המלא של נתניהו בקונגרס. רק 37 שניות על הצפון
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
השריפות בשמורת הטבע נחל הבניאס בעקבות ירי ארגון טרור חיזבאללה לצפון
השריפות בשמורת הטבע נחל הבניאס בעקבות ירי ארגון טרור חיזבאללה לצפון
שריפות בשמורת הטבע נחל הבניאס, בעקבות ירי מלבנון
(צילום: שאדי דעבוס, רט"ג)
נתניהו הזכיר את חיזבאללה, שהחל לתקוף בישראל כיממה בלבד לאחר הטבח, ואת פינוי התושבים מהאזור. "80 אלף מתושבינו פונו מבתיהם והפכו לפליטים בארצם. אנחנו נחושים להחזיר אותם לבתיהם. ננסה להשיג זאת באופן דיפלומטי, אך ישראל תעשה מה שהיא צריכה כדי להחזיר את הביטחון לגבול ולהחזיר את תושביה בביטחון לבתיהם", סיכם את הסוגיה.
משה דוידוביץ', יו"ר המועצה האזורית מטה אשר - שתושביה פונו, הופתע והתאכזב מההתייחסות לדיפלומטיה בנאום. "איך יתכן שהוא עדיין מאמין שזאת הדרך להשבת תושבינו לביתם אחרי למעלה מתשעה חודשים? בתינו נהרסים. הכלכלה, החקלאות והתיירות שבקו חיים. לא ייאמן. בשעה שאלפי משפחות בקו העימות הפכו בנות ערובה בבתיהן, עשרות אלפי תושבים עקורים ועשרות פצועים והרוגים, ראש הממשלה עדיין מחפש 'דרך דיפלומטית' לליבו של נסראללה".
גם ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן הביע מורת רוח מהנאום. "כמו בעשרת החודשים האחרונים, גם בנאום מצאנו את עצמנו בשוליים. הוא שם אותנו בשוליים", הוא אמר. "שמענו, וגם העולם שמע, את אותה ההצהרה שצריך להחזיר אותנו הביתה, אבל העולם היה צריך לשמוע מסר אחד: עם ישראל אחראי לגורלו ומדינת ישראל לא תיתן לטבח שבעה באוקטובר לחזור בצפון".
5 צפייה בגלריה
 יירוטים באזור עכו, נתניהו בקונגרס
 יירוטים באזור עכו, נתניהו בקונגרס
יירוטים באזור עכו, נתניהו בקונגרס
(צילום: Justin Sullivan/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
יער ביריה
יער ביריה
יער ביריה בגליל
(צילום: REUTERS/Shir Torem)
5 צפייה בגלריה
ירי רקטות סמוך למפעל בקיבוץ עמיר
ירי רקטות סמוך למפעל בקיבוץ עמיר
שרידי רקטות סמוך למפעל בקיבוץ עמיר
5 צפייה בגלריה
יירוטים בגליל העליון
יירוטים בגליל העליון
יירוטים מעל קריית שמונה
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
לדבריו, "כוחות רדואן של חיזבאללה מתאמנים מאז 2015 על תוכניות לטבח היהודים ושכניהם בגליל. חמאס רק העתיקו ויזמו לפניהם. כל העולם צריך לדעת כי חיי תושבי קריית שמונה, שלומי ומטולה אינם הפקר והם לא בשוליים. גיבורי הצפון ישובו הביתה אחרי שצה"ל ירחיק ויסכל בעצמו את תוכניות חיזבאללה - ולא באמצעות הסכם שקרי".
ראש מועצת שלומי שבגליל המערבי גבי נעמן הצטרף גם הוא לטענות. לדבריו, "נאום נתניהו חיזק את תחושת הצדק במאבקינו בחמאס ובחיזבאללה, שלוחיה של איראן באזור. אך עם שובו יידרש ראש הממשלה להוכיח כי את חיזבאללה יש לדחוק מעבר לליטני, בכל דרך. אם צריך אז גם במלחמה, מלחמת בזק עוצמתית. רק אז המצב יאפשר לממשלת לבנון להוביל את מדינתם לשלום עם ישראל. לא ניתן להמשיך בהנצחת המצב הגורם לתושבים המפונים עוגמת נפש קשה ותחושה קשה של גירוש מבתינו, ובמיוחד ניתוק ממשפחותינו כשהקהילה מפוזרת ברחבי המדינה. אין מקום להמשיך במלחמת התשה ללא תקווה, אופק וביטחון לתושבינו היקרים".