ראש האופוזיציה יאיר לפיד התראיין היום (חמישי) ל-ynet והתייחס לדברים שנאמרו השבוע בקבינט, לסיכויים לעסקת חטופים, לחוק הגיוס ולמתקפה על צה"ל על רקע תחקיר הקרב בבארי.
על דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיהם "אנחנו לא צריכים להיות לחוצים, החטופים סובלים אבל הם לא מתים", אמר: "זה מידע מודיעיני שפורסם, ככל שעובר הזמן יותר ויותר חטופים מתים. הוא יודע את זה".
יאיר לפיד בריאיון טלפוני ל-ynet
(צילום: ליאור שרון)

לדברי לפיד, "התצפיתניות לא ישרדו אם זה ייקח יותר מידי זמן. תחשבו על החום הנורא הזה ועל מקום שאין בו מזגן, מתחת לאדמה, חנוק, ועוד יום עובר ועוד יום עובר, ויש זיהומים ומחלות. צריך לעשות את העסקה הזו. אמרתי לו אתמול בכנסת, אתה רוצה לעשות דרמה? אז לך תגיד את זה בקונגרס. אבל תגיד שאתה מקבל את העסקה ותחזיר אותם הביתה. הם נפלו שם בשבי במשמרת שלך".
יו"ר יש עתיד התייחס גם לדבריו של שר הביטחון יואב גלנט, שאמר כי "אם לא תושג עסקה בשבועיים הקרובים גורל החטופים נחרץ", ואמר: "אף פעם אסור לאבד תקווה, אבל ודאי שיש פה שעון שמתקתק וכל יום זה מהדהד יותר. צריך להחזיר אותם מהר ככל האפשר. זה הדבר הכי דחוף, לא יודע אם הכי חשוב. חשוב גם להשמיד את חמאס, אבל הדבר הכי דחוף זה לעשות את העסקה הזאת. כל גורמי המקצוע אומרים היום שאפשר לעשות עסקה, וגם המצרים, האמריקנים והקטארים".
על חוק הארכת שירות הסדיר אמר ראש האופוזיציה כי "זה לא חוק הארכת השירות, זה חוק 'בוא נשלם פחות לחיילי צה"ל'. עד עכשיו כשחיילי הסדיר השתחררו במהלך המלחמה, העבירו אותם למילואים. הבעיה היא שחיילים בסדיר בשנה האחרונה מקבלים 3,000 שקלים, אבל כשמעבירים אותם למילואים צריך לשלם להם בערך 9,000. הממשלה לא רוצה לשלם להם עוד כסף".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט
בנימין נתניהו, יואב גלנט
לפיד: נתניהו, תגיד בקונגרס שאתה מקבל עסקה. גלנט - אסור לאבד תקווה
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, דוברות משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
מחאת החרדים על חוק הגיוס
מחאת החרדים על חוק הגיוס
"זקוקים לגיוס 10,000 חרדים"
(צילום: שלו שלום )
"יש לי הצעה יותר טובה, תשלמו להם במקום להעביר מאות מיליונים לאורית סטרוק ולמיזמים ההזויים שלה, ובמקום לשלם לתלמידי ישיבות שמשתמטים מהצבא", אמר. "דבר שני - תגייסו את החרדים, כי אז לא תצטרכו להאריך את השירות של חיילי צה"ל".
הוא הוסיף: "המטרה היא למצוא עוד דרך להרחיק את נושא גיוס החרדים. נציגי הצבא, האוצר וכל דרגי המקצוע שהופיעו בוועדה היו מאוד גלויים בנושא הזה. הם אומרים - אם יתגייסו חרדים לא צריך להאריך את השירות הסדיר, ולא יהיה צריך להאריך את ימי המילואים. אנשים ששירתו כבר 120 או 180 ימים מקבלים צווים נוספים לאוגוסט וספטמבר".
לפיד נשאל על כך שנציג צה"ל בוועדת חוץ וביטחון לא ידע להגיד כמה צווי גיוס יצאו ביום ראשון, והשיב: "הצבא במדינה דמוקרטית כפוף לחוק והחוק ברור. שלא יספרו לנו סיפורים, הנתון היחיד שהוא משמעותי זה מה הצורך המבצעי, ואת זה הצבא דווקא אמר - אנחנו צריכים בין 12 ל-15 גדודים, שזה עשרת אלפים חרדים". הוא התייחס לביקורות על שירותו הצבאי בעיתון "במחנה": "שירתתי איפה שיכולתי. יחסית לבן גביר וסמוטריץ' אני שילוב של רמבו ומאיר הר-ציון".
3 צפייה בגלריה
דברי הרמטכ״ל
דברי הרמטכ״ל
הרמטכ״ל הרצי הלוי. "כולם ילכו הביתה, אבל קודם כל - נתניהו"
(צילום: דובר צה"ל )
עוד אמר ראש הממשלה לשעבר כי "הצבא עשה צעד אמיץ ולא מובן מאליו עם תחקיר הקרב בבארי". ברקע הקריאה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגנוז את התחקיר, אמר: "עם כל הכבוד, קהל היעד הוא לא סמוטריץ' אלא תושבי בארי. לאנשים האלה מגיעות תשובות וגם תשובות קשות, והצבא ידע שברגע שיהיה תחקיר תהיה עליו התקפה. מדובר באירוע הכי קיצוני בתולדות המדינה ועדיין חלק מכוחו של צה"ל זה שהוא מתחקר, תמיד באומץ וללא משוא פנים".
הוא נשאל בנוגע לצורך של בכירי הצבא להתפטר ברקע אירועי 7 באוקטובר, והשיב: "אין לי בעיה עם זה כל עוד זה יחד עם ראש הממשלה והדרג המדיני. הם צריכים ללכת ראשונים, ואי אפשר שהם יתפטרו רק כדי לאפשר לנתניהו לבצע מינויים". לדבריו, "אף אחד בדרג המקצועי לא כשל באופן שאפילו דומה בעוצמתו וזוועתיותו לכישלון הדרג המדיני. אני הייתי חשוף בדיוק לאותם חומרים מודיעיניים שהיה חשוף אליהם נתניהו. אני ידעתי את הדברים שהוא אמר לי בתדרוך הביטחוני, המערכת ידעה. הדרג המדיני לא עשה שום דבר".
לדבריו, "הדבר הראשון שראש ממשלה עושה בבוקר זה בדרך כלל לשבת עם המזכיר הצבא ולבדוק את רמת ההיערכות והכוננות של כוחות הביטחון. יש לו חובה יסודית לשמור על אזרחיו בחיים ולדאוג שלא ימותו. ואם הם מתים, בטח במספרים כאלה, אז הוא לא מילא את חובתו. זה מי שאמור להכין את המערכות ומי שזורם אליו כל המידע המודיעיני. המידע היה שם, זה תפקידו של ראש הממשלה, בטח אחד שהבטיח לנו שנים שהוא שם כדי לשמור על הביטחון ואז כולם מתו במשמרת שלו. לצבא יש אחריות, הם כולם יילכו הביתה, אבל קודם כל, והראשון מכל - נתניהו, ואז הממשלה הזו שהביאה אותנו לאובדן הזה".