תיעוד: צה''ל תוקף באזור בית חאנון

ביום הרביעי למבצע "מגן וחץ", ולאחר סיכול ממוקד נוסף בבכיר בג'יהאד האיסלאמי, גורם מדיני בכיר הבהיר אתמול (שישי) כי הסיכוי שחמאס יצטרף ללחימה הוא נמוך. על הפסקת האש אמר הגורם כי המצרים עדיין לא התייאשו, והעבירו לישראל הצעה חדשה שעיקרה לעצור את הירי והפגיעה באזרחים. בישראל מחכים להבין האם הג'יהאד האיסלאמי מסכים עליה, אך נוהגים בחשדנות. במקביל, רה"מ והדרג המדיני הנחו את מערכת הביטחון להמשיך ככל הניתן בסיכולים הממוקדים ובתקיפות המדויקות נגד הארגון.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
רה"מ והדרג המדיני הנחו להמשיך בסיכולים הממוקדים. הלוי, נתניהו וגלנט בהערכת מצב
(צילום: חיים צח /לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו בעזה
בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו בעזה
ששת בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו בעזה במהלך המבצע
(צילום: דובר צה"ל)
לדברי הגורם המבצע הביא לשינוי משוואה, ולכך שבישראל לא מוכנים לקבל בידול בין עוטף עזה לגוש דן או ערים אחרות. לדבריו, הפסקת האש הוזזה לצד בכדי להראות שישראל עומדת מאחורי העניין של שינוי המשוואה. הסיכולים הממוקדים מעבירים מסר לחיזבאללה, חמאס ושאר ארגוני הטרור, על היכולות המודיעיניות שיש לשב"כ ולצה"ל. "הסיכולים מצביעים על יכולת מודיעינית אדירה. לחסל בזמן המבצע, בזמן שהם יודעים שמחפשים אותם - מצביע על יכולות גבוהות מאוד", אמר. בכירי הג'יהאד האיסלאמי, לדבריו, "שקופים" בעיני מערכת הביטחון, ואם יהיה צורך אז הסיכולים ימשיכו. "הכול בא בחשבון. הבתים שלהם, אתרי יצור הרקטות והם עצמם".
"צריך לראות היום ומחר עד כמה ניתן להתכנס להפסקת אש. מבחינת מערכת הביטחון והדרג המדיני ההישגים גדולים וההרתעה גבוהה. רואים את זה בחומר המודיעיני, אבל צריך לראות שזה מתבטא גם בשטח", אמר הגורם. בינתיים המצרים העבירו לישראל הצעה חדשה להפסקת אש, שעיקרה לעצור את הירי והפגיעה באזרחים. בישראל מחכים להבין האם הג'יהאד האיסלאמי מסכים עליה, ואז יקבלו החלטה. בישראל ישנה חשדנות כלפי הג'יהאד, ולכן השורה התחתונה מבחינת ישראל היא ששקט ייענה בשקט.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה
"הם לא רוצים להיכנס לאירוע, יש להם יותר מדי מה להפסיד". יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה
(צילום: EPA)
על חמאס אמר הגורם: "החשש שהוא יצטרף נמוך לפי הערכות גורמי המודיעין. חמאס לא רוצה להיכנס לאירוע, יש לו יותר מדי מה להפסיד. השנאה של חמאס לג'יהאד האיסלאמי אולי גדולה יותר מהשנאה אלינו. הם די נהנים לראות אותם נכתשים". הוא העריך כי בג'יהאד האיסלאמי רוצים להגיע להסכם, אך מרגישים שחייבים להביא ל"הישג". ההערכה היא שבשעות הקרובות נדע מה קורה עם ההידברות להפסקת האש. על הציבור הישראלי אמר הגורם כי הוא נותן גיבוי למערכת המדינית והביטחונית, וכי העורף חזק.
הגורם הוסיף כי רה"מ נתניהו מנהל את המבצע באמצעות הטלפון האדום. "אם נידרש להגיע לקריה להערכות מצב נוספות או קבינט - מה שלא כרגע על הפרק - זה יקרה בכל שעה, בכל זמן נתון", אמר. הוא הבהיר כי ישראל הייתה מוכנה לחדול את המבצע, אבל התנאי שנתניהו הציב הוא שקט שייענה בשקט. "לא נסכים לקבל את מטחי הסיום כעובדה מוגמרת. אפשר לסגור את זה תוך שעות, אבל זה יכול להימשך ימים. מעריכים שנגיע לשלב שבו כלל השחקנים יגידו שהם לא מוכנים לספוג את זה יותר".
5 צפייה בגלריה
הבניין בו חוסל בכיר הג'יהאד
הבניין בו חוסל בכיר הג'יהאד
דירתו של אל-חסני שהופצצה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
(צילום: AFP)
מוקדם יותר אתמול אמר גורם ביטחוני, לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי איאד אל-חסני, כי בישראל נערכים לאפשרות של הצטרפות חמאס ללחימה, כשברקע ההערכות שככל שהמבצע נמשך כך גובר הלחץ הפנים-פלסטיני על חמאס לעשות זאת. "החבל שעליו אנחנו הולכים נהיה דק יותר, אבל אנחנו לוקחים את הסיכון כדי להרתיע אותו (חמאס) ולהמשיך להכות בג'יהאד", אמר הגורם.
דובר חמאס, עבד-אל לטיף אל-קאנוע, אמר כי לאחר חיסולו של אל-חסני כי החמ"ל המשותף שהוקם עם הג'יהאד האיסלאמי הוא "מסר משותף לכיבוש. ידה הקשה של ההתנגדות מסוגלת להסב לו כאב, וזו עדות לכך שהירי הקשה מגיע לכל מקום, כך שהכיבוש משלם את המחיר על פשעיו". הוא הוסיף: "קרב 'נקמת החופשיים' (שם המבצע בעזה, ע"ח) שמנהל החמ"ל המשותף נגד הכיבוש גרם לו אבדות ופציעות ממשיות שהפיגו את אשליותיו. הכיבוש הציוני עובר משבר גדול, בעיותיו הפנימיות מתעצמות".
פורסם לראשונה: 20:30, 12.05.23