ישראל נערכת להקמת בית חולים זמני לטיפול בילדים פלסטינים מעזה. כך נודע ל-ynet. חיל הרפואה ביקש היום (שלישי) ממשרד הבריאות וגורמים רלוונטיים במערכת הבריאות להיערך להקמת המתקן הרפואי שיוקם בשטח ישראל, ויטפל בילדים פלסטינים מהרצועה המתמודדים עם מחלות כרוניות ובכללן סרטן, סוכרת ופגיעות אורתופדיות.
יוני 2024: השגריר באו"ם ארדן קיבל הודעה ממזכ״ל האו״ם על הכללת צה״ל בדוח לנושא ילדים באזורי סכסוך

גורמים שמעורים בפרטים מעריכים כי המהלך עשוי להיות חלק מהבנות בהסכם עתידי לשחרור חטופים – או לצורך קבלת לגיטימציה בינלאומית וברקע החשש מהכרעות בית הדין הבינלאומי בצדק בהאג. בימים האחרונים התקיימו כמה דיונים בנושא בין חיל הרפואה לבכירים במערכת הבריאות.
"מדובר בשלב הראשון על מתקן שיקלוט כמה עשרות ילדים", אומר גורם שמעורה בפרטים. "הרופאים שיעבדו בבית החולים יהיו ישראלים והכוונה היא להקים נקודת מעבר בדרך להוצאת הילדים לטיפול במדינה שלישית כמו איחוד האמירויות. כוח האדם יבוא מבתי החולים והנקודה תוקם בשטח ישראל".
1 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
ילדים בעזה
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
יש לציין כי בדומה לשדה תימן, שמצבת כוח האדם שלו נשענת באופן כמעט בלעדי על רופאים ממערכת הרפואה האזרחית, גם בנקודה לילדים פלסטינים יפעלו כאמור בעיקר רופאים ישראלים. ייתכן שחלק מהילדים שיטופלו בנקודה הישראלית יהיו כאלו שנפצעו כתוצאה מתקיפות צה"ל.
בשלב זה עוד לא ברור כיצד יובאו הילדים הפלסטינים לנקודה הישראלית וייתכן שהמהלך ייעשה באמצעות סיוע של ארגון בינלאומי. הקמת הנקודה תתרחש ברקע הסגירה ההרמטית של מעבר רפיח, עובדה שמונעת כמעט לחלוטין את המעבר לטיפול רפואי במצרים.
בארגון "אימהות לוחמים" מתחו ביקורת חריפה על התוכנית להקמת בית החולים. "הקונספציה כאן ובגדול", תקפו. "בזמן שהילדים שלנו נלחמים ברצועה, מדינת ישראל מקימה בית חולים לילדים פלסטינים מעזה, ואם ככה זה מתחיל אי אפשר לדעת איך זה יסתיים בעתיד - בית חולים למבוגרים, ואז אישורי עבודה 'רק' ל-20 אלף מתושבי עזה, ולאט לאט 7 באוקטובר יחזור אלינו בגדול".
בארגון הדגישו כי "יש לגדוע כל מחשבה של סיוע לפלסטינים בעזה. כל סיוע. אנחנו ניאבק על ההחלטה הזו, הייאוש גדל כשאנחנו שומעים מהילדים שלנו, הלוחמים, שגם להם נמאס מההחלטות הללו". עוד נמסר כי "ראוי שמדינת ישראל תדאג למצות את הסיוע הרפואי ללוחמים לפני שהיא דואגת למשפחות האויב. אנחנו לא צריכים לפתור לחמאס ולתושבי עזה את הבעיות, קודם שיחזירו את החטופים שלנו הביתה".