נשיא ישראל יצחק הרצוג יצא נגד דרישתו של נשיא איראן איברהים ראיסי לסגור את החקירות שמנהלת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כתנאי לחתימה מחודשת על הסכם הגרעין עם המערב. הרצוג אמר היום (שני), לצד נשיא שווייץ אינאציו קאסיס במהלך ביקורו במדינה: "אסור שפעולות איראן יעברו ללא ענישה, יש לשמור על עצמאות סבא"א ולא לאפשר לה לסגור את החקירות הפתוחות".
את דרישותיו, בהם סגירת החקירות בנוגע לשרידי אורניום שנמצאו באתרים לא מוכרזים ברפובליקה האיסלאמית, הציג ראיסי במסיבת עיתונאים שקיים לציון שנה לכהונתו, והוא שב ואיים על ישראל. "ההכרזה היום של נשיא איראן היא מאוד ברורה", השיב לו הרצוג בברן בירת שוויץ, "היא אומרת אנחנו בכלל לא מכבדים את העצמאות של סבא"א".
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
יצחק הרצוג נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
הרצוג נגד דרישת ראיסי
(צילום: חיים צח/ לע״מ, AFP)
הוא קרא לקהילה הבינלאומית, ובפרט לשוויץ בה הוא מבקר, "לעשות הכל כדי להקפיד על עצמאות סבא"א וכמובן למנוע מאיראן נשק גרעיני". לדבריו, "המזרח התיכון עומד בצומת דרכים קריטי. בעוד הסכמי אברהם יצרו הזדמנויות נוספות להפיכת אזורנו למוקד של יציבות, שלום, ושגשוג - איראן ושלוחותיה ממשיכות להפיץ טרור ולחתור תחת הגורמים המתונים. אני קורא לכל הממשלות וכמובן לממשלת שוויץ להתנגד לתוכנית הגרעין האיראנית ללא תנאי וללא סייג".
הרצוג הוסיף כי "איראן חרטה על דגלה את השמדת ישראל והיא פועלת ללא לאות לערער את יציבות האזור והעולם כולו. אנו מצפים ממשפחת העמים, להבהיר את הנקודה הזאת באופן חד וברור: הקהילה הבינלאומית, והעמים שדוחפים בגאווה לשלום בינלאומי, לא יכולות לקבל קריאות ומאמצים להשמדת חברה מדינה ריבונית של האו"ם".
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן במסיבת העיתונאים לציון שנה לכהונתו
(EPA)
"אסור לתת להתנהלותה של איראן לעבור בשתיקה. אסור לתת לפעולותיה של איראן לעבור ללא ענישה. והכי חשוב, אסור להרשות שמדינה שכזו תהיה בעלת יכולות גרעיניות. יש לעשות הכול כדי למנוע יכולות אלה מאיראן".
הרצוג ציין כי שוויץ, כחברה נכנסת במועצת הביטחון של האו"ם וכחברה במועצת המנהלים של סבא"א, נמצאת במעמד אסטרטגי. "העצמאות של סבא"א היא קריטית, יש לדבוק בה, כולל יכולתה לבחון הפרות של תהליכים גרעיניים באיראן. ישראל לא יכולה לקבל מצב שמדינה חברה באומות המאוחדות, קוראת להשמדתה".
"זהו המקרה היחיד באנושות שמדינה חברה באו"ם קוראת להשמדה של מדינה אחרת, והדברים מתנהלים כאילו כלום לא קרה בעולם המוסרי והדיפלומטי, ובמקביל מנהלים משא ומתן עם איראן על הסכם שאני כבר בעבר ביקרתי אותו קשות".

ראש המוסד לשעבר כהן: "עשינו מבצעים בלב ליבה של איראן"

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן מבקר גם הוא בימים אלה בשוויץ, וחשף באירוע של ההסתדרות הציונית העולמית בבאזל לציון 125 שנים לקונגרס הציוני העולמי: "במהלך תפקידי כראש המוסד עשינו הרבה מבצעים שנעשו כנגד תכנית הגרעין האיראנית, כולל בלב ליבה של איראן".
ראש המוסד לשעבר כהן: "מבצעים בלב ליבה של איראן"
(צילום: יוסי זליגר)

לדברי כהן, שעדיין מסתובב עם שומרי ראש: "המשטר באיראן הוא המממן העולמי של הטרור בעולם. הממשל הזה קורא להשמדת מדינת ישראל מהמפה. איראן מנסה לכתר את ישראל מהדרום בעזה דרך הצפון בסוריה ובלבנון. היא מאמנת ומממנת ארגוני טרור. הממשל מאפשר לארגוני טרור לשלוח לעבר ישראל אלפי טילים. המשטר האיראני משקר לכל העולם ואנחנו הוכחנו זאת כשהבאנו אלפי מסמכים מהארכיון האיראני, מסמכים שהוכיחו כי האיראנים שיקרו לסבא"א".
הוא הבהיר כי בעוד יש שיחות על הסכם גרעין עם איראן, בישראל פועלים לסכל את תוכנית הגרעין האיראנית: "אני יכול להבטיח שישראל תעשה את כל הדרוש כדי לעכב ולמנוע מהאיראנים לבנות פצצות אטום שיאיימו על מדינת ישראל".