בלבנון מדווחים על פגיעה בבתי חולים, צוותי רפואה ואמבולנסים, אבל נמנעים מלעסוק בשאלה כיצד מסייעים גורמי רפואה לאנשי הטרור ולא מתמודדים עם השימוש שעושה חיזבאללה במתקנים אזרחיים ורפואיים. בדומה לחמאס, ארגון הטרור עושה שימוש נרחב בתשתיות אזרחיות, וישנם גם דיווחים על מעבר של פעילים ואמל"ח באמצעות אמבולנסים ורכבי צוות רפואי.
2 צפייה בגלריה
הרכב שהותקף בבינת ג'בל שבדרום לבנון
הרכב שהותקף בבינת ג'בל שבדרום לבנון
צוותי רפואה בלבנון מגיעים לזירת חיסול בבינת ג'ביל
במטרה להדגיש את הסוגיה בתקשורת הבינלאומית, אחת הכותרות בעיתון הלבנוני אל-אחבאר המזוהה עם חיזבאללה קראה היום: "שישה בתי חולים נמצאים בין הפסקת פעילות מוחלטת לזמנית – האויב מתחיל במלחמתו נגד מתקני בריאות". כמו כן, בימים האחרונים עלתה כמות הדיווחים מלבנון על גורמי רפואה שנפצעו ונהרגו במסגרת התקיפות הישראליות באזורים השונים, גם באזור ביירות.
יש לציין כי חיזבאללה הוא גם גורם מדיני בלבנון שמפעיל שירותי רפואה. הגוף הרפואי שלו נקרא "רשות הבריאות האיסלאמית". הרשות הוקמה בשנת 1984 ובשנת 1988 קיבלה רישיון ממשרד הפנים הלבנוני. היא מעניקה בין היתר שירותי רפואה לקבוצות נזקקות בחברה הלבנונית, מעבירה תוכניות חינוך והדרכה, מקדמת פרויקטים רפואיים וגם מסייעת לפעילות הטרור של חיזבאללה.
למעשה מדובר ב"חיל הרפואה" של חיזבאללה, גם של הזרוע הצבאית, בכסות של ארגון אזרחי. במהלך המלחמה גם דווח על הרוגים מ"רשות הבריאות האיסלאמית". לא רק חיזבאללה מחזיק בגורמים רפואיים, גם לתנועת "אמל" בלבנון שנלחמת מול ישראל בגבול בחודשים האחרונים וספגה גם היא הרוגים, יש גורמי רפואה משלה, תחת אגודת "צופי המסר האיסלאמי".
2 צפייה בגלריה
אל חיאם
אל חיאם
תקיפות במרג' עיון. 7 הרוגים שעבדו ברשות הבריאות האסלאמית
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
רשות הבריאות האיסלאמית פרסמה אתמול שמות של 11 הרוגים משורותיה בתקיפות ישראליות באזורים שונים בדרום לבנון: 7 הרוגים במרג' עיון, 2 בשקרא ושניים נוספים בחרבת סלם. דיווחים על חובשים הרוגים ופצועים לא מפסיקים לצאת ביומיים האחרונים מלבנון והמספרים האלה מתווספים לדיווח ביום חמישי האחרון של שר הבריאות הלבנוני, פראס אל-אביד, שדיבר על 97 אנשי רפואה וחירום שנהרגו בתקיפות הישראליות מתחילת המלחמה ו-188 אנשי צוות רפואי שנפצעו. הוא גם טען כי 9 בתי חולים היו חשופים לתקיפות ו-45 מרכזים רפואיים.
אתמול דווח כי 5 בתי חולים, מתוכם 4 בדרום לבנון יצאו משירות עקב התקיפות הישראליות, ביניהם: בית החולים הממשלתי במרג' עיון, שסגר את שעריו בעקבות תקיפה ישראלית שכוונה לשני אמבולנסים בכניסה הראשית שלו, בית החולים הממשלתי במיס אל-ג'בל, שהפסיק את פעילותו עקב ניתוק הכבישים וקווי האספקה לאזור, בית החולים הממשלתי בבינת ג'ביל ובית החולים סלאח רנדור בבינת ג'ביל.
חיזבאללה, ממש כמו ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, משתמש במתקנים אזרחיים, גם בבתי חולים ובסביבתם לטרור. דובר צה"ל פרסם היום כי חיל האוויר תקף במהלך הלילה "באופן ממוקד ובהכוונה מודיעינית של אמ"ן ופיקוד הצפון, פעילים של ארגון הטרור חיזבאללה שפעלו במפקדה שהוקמה במסגד סמוך לבית החולים 'סלאח רנדור' שבדרום לבנון". לפי דובר צה"ל, "המפקדה שימשה את המחבלים לתכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור נגד כוחות צה"ל ומדינת ישראל". עוד הוזכר בהודעה כי ארגון הטרור חיזבאללה עושה שימוש אסור בבתי חולים נוספים.
תיעוד מפעילות צה"ל בביירות שבלבנון
(צילום: CNN)

בית החולים סלאח רנדור מצידו פרסם הלילה הודעה כי המקום היה נתון לתקיפה ישראלית, אחרי שהתקבלה אזהרת פינוי. נכתב כי 9 אנשי צוות רפואי נפצעו, רובם באורח קשה וכי אחרי התקיפה בית החולים פונה מרוב הצוות הרפואי ונשארו רק מספר עובדים כדי להגן על רכוש בית החולים. בהודעה לא הייתה התייחסות לפעילות של חיזבאללה מתוכו.
גם השימוש של ארגון הטרור חיזבאללה באמבולנסים מוכר. לפני מספר חודשים פרסם דובר צה"ל כי חיזבאללה עושה שימוש באמבולנסים של "רשות הבריאות האיסלאמית" להעברת מחבלים ואמצעי לחימה. אתמול פרסם דובר צה"ל בערבית, אל"ם אביחי אדרעי: "אנחנו מזהים בימים האחרונים ניצול הולך וגובר של מחבלי חיזבאללה ברכבי הצלה, לטובת שינוע מחבלים ואמצעי לחימה. צה״ל מזהיר מפני המשך התופעה, וקורא לצוותים הרפואיים להתרחק מפעילי הארגון ולא לשתף עימם פעולה. כל כלי רכב שיוכח כי יש עליו פעיל חמוש אשר עלה עליו לטובת ביצוע טרור, לא משנה מה סוג הרכב – יותקף".