בכר: "כל מי שרוצה להרים יד על הדמוקרטיה הישראלית, זו התגובה"
(צילום: נדב אבס)

עורך הדין עמית בכר הביס את יריבו אפי נוה, ונבחר ברוב קולות לראשות לשכת עורכי הדין. כך לפי התוצאות הסופיות, שפורסמו הערב (יום רביעי), יממה לאחר יום בחירות מתוח שכלל תורים ארוכים בקלפיות והאשמות הדדיות. בכר זכה בכ-28 אלף קולות, פי ארבעה יותר מנוה, שקיבל כ-7,000 בלבד.
גם במועצה, שממליצה על נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, נחל בכר הצלחה: לפחות 17 מתוך 28 צפויים להצביע בעד מועמדיו, ולפי ההערכות הוא יוכל לגבש רוב בקלות בקרב 44 חברי המועצה. מנגד, נוה והסיעה הדתית קיבלו ביחד חמישה מנדטים בלבד במועצה - שעורך הדין מקבל מהם שניים בשל סיכום עודפים.
5 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
בכר לאחר ההכרזה על התוצאות
(צילום: יריב כץ)
לאחר ההכרזה על התוצאות, אמר בכר: "אתמול היה יום היסטורי ללשכת עורכי הדין ולדמוקרטיה הישראלית. זה ניצחון שגדול יותר מכולנו, ניצחון שייכתב כפרק חשוב בתולדות ימיה של הדמוקרטיה הישראלית. עשרות אלפי עורכות ועורכי דין צעדו לקלפיות. נשים וגברים שמעולם לא חשבו שיצביעו בבחירות ללשכה, יצאו מהמשרד על חשבון העבודה והזמן שלהם, עמדו בתורים שעות ארוכות, לעתים בחום ובשמש, נסעו מרחקים גדולים לקלפיות והצביעו עבורי, עבור תקווה ללשכה. זו הייתה קריאת צו 8 לדמוקרטיה, ואתם התייצבתם".
הוא הוסיף: "הם עשו את זה לא רק כדי להצביע לגוף מקצועי, שיעשה ועושה בשביל לשמור על המקצוע. הם עשו זאת בשביל מטרה שהיא גדולה מכולנו. הם רצו להחזיר את כבוד המקצוע, את כבודה של לשכת עורכי הדין - ולהגן על הדמוקרטיה - ועשו זאת בענק. ידעתי שזה מה שהציבור רוצה, אבל לתוצאה כזאת אף אחד לא ציפה, זאת דרמה. זה שרוב מכריע של עורכי דין רוצים שראש הלשכה ידבר על ערכים - את זה ידעתי. זה שהרוב רצו שנדבר בעד מערכת משפט עצמאית - ידעתי. אבל מה שקרה אתמול יילמד, וכל מי שרוצה להרים יד על הדמוקרטיה הישראלית, זו התגובה".
5 צפייה בגלריה
הסיעה של עמית בכר קיבלה 15-16 מנדטים במועצה
הסיעה של עמית בכר קיבלה 15-16 מנדטים במועצה
תוצאות הבחירות
בכר ציין: "הערב, אני מבטיח לכל אזרחי ישראל שנעמוד בציפייה. נעבוד החל ממחר עבור כלל עורכי הדין, מימין ומשמאל, דתיים וחילוניים, יהודים ושאינם יהודים, ערבים ודרוזים, נביא להישגים היסטוריים למען עורכי הדין במדינת ישראל ונמלא את יעודנו לשמור על שלטון החוק ולהגן על הדמוקרטיה. אני קורא לשר המשפטים יריב לוין לפעול במהירות האפשרית לכינוס הוועדה לבחירת שופטים כדי להביא לאיוש והוספת תקנים נוספים במערכת המשפט, ומזור לאלפי אזרחים שעוברים עינוי דין בשל פרקי הזמן הארוכים מדי של הליכים בבתי המשפט, הנובעים ממחסור חמור בכוח אדם, שופטים ועוזרים משפטיים".
כנשאל אם נוה התקשר לשוחח עימו, השיב: "אין טעם לדבר על זה, זה לא רלוונטי. אני לא הסיפור. אני חושב שכל המדינה מבינה היום מה המשמעות של אנשים שמרגישים שהדמוקרטיה נלקחת מהם. והם גיבורי היום, לא אף אחד אחר".
5 צפייה בגלריה
עו"ד  שלומי באשי, עמית בכר, רומי קנבל וליאור שפירא
עו"ד  שלומי באשי, עמית בכר, רומי קנבל וליאור שפירא
ההכרזה על התוצאות
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר
עו"ד עמית בכר
"נמלא את יעודנו לשמור על שלטון החוק ולהגן על הדמוקרטיה". בכר
(צילום: יריב כץ)
במקביל, הודיע יו"ר ועדת הבחירות בלשכה, עו"ד שלומי באשי: "כל הקלפיות נבדקו ונספרו. אחוזי הצבעה היו חסרי תקדים - 39 אלף מצביעים, 50.8 אחוזי הצבעה. הכול עבר בצורה חלקה, לא היו תקלות מהותיות. מבחינת העומס, זו תקלה שניסינו לתפור תוך כדי אירוע. ביקשנו מהשר לוין והוא שיתף פעולה, וגם נשיאת העליון נתנה הוראה שהקלפיות בבתי המשפט יישארו פתוחות. עו"ד דורון ברזילי קיבל 1,359 קולות, עו"ד ארקדי אליגולאשוילי קיבל 1,593 קולות, עו"ד אפי נוה קיבל 7,603 קולות ועו"ד עמית בכר קיבל 28,483 קולות". לאחר מכן הודיע עו"ד באשי על יושבי הראש הנבחרים של המחוזות: ליאור שפירא במחוז תל אביב, רומי קנבל במחוז מרכז, שאדי סרוג'י במחוז חיפה, ארז צ'צ'קס במחוז ירושלים, מוחמד נעמנה במחוז צפון ואלעד דנוך במחוז דרום.
עו"ד באשי הכריז כאמור גם על התוצאות למועצה הארצית: "סיעת דרך כבוד וייחוד המקצוע - שלושה מנדטים, סיעה לתכלית ראויה - מנדט אחד, סיעה לשכה מנצחת בראשות עו"ד דנוך - שני מנדטים. סיעת יוזמה, הציונות המשפטית - שלושה מנדטים. סיעה לשכה אחת בהנהגת עו"ד נוה - שני מנדטים, סיעת עו"ד לשירות הציבור בראשות אורית קורין ויצחק גורדון - מנדט אחד, סיעת תקווה ללשכה בראשות עמית בכר ותמי אולמן - 16 מנדטים. ובסך הכול 28 מנדטים".
5 צפייה בגלריה
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
תורים ארוכים בקלפי בבחירות ללשכת עורכי הדין בבית ציוני אמריקה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בטרם פרסום התוצאות, כשספירת הקולות הייתה בעיצומה, ניכר היה כי עו"ד עמית בכר, הוביל בפער די גדול. הוא ניצח בפער גדול מאוד במחוז הצפון ובמחוז ירושלים שבו אחוזי ההצבעה היו גבוהים במיוחד, ובפער קטן במחוז הדרום שנחשב למעוז של יריבו אפי נוה. בריאיון הבוקר לכאן רשת ב', נוה כבר הודה בהפסד. "לצערנו זה מה שקרה בבחירות האלה. לא עניינה אג'נדה מקצועית, הכל התמקד למהפכה המשפטית - בעד נגד, ימין שמאל", אמר.
הבחירות ללשכת עורכי הדין בדרך כלל לא מעוררות עניין רב, אך הבחירות האלו התקיימו בסימן המהפכה המשפטית - והמלחמה על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שלשכת עורכי הדין משתתפת בה באופן פעיל. נוה סומן כיקיר רצונה של הקואליציה לקדם שינויים במערכת המשפטית, בעוד שבכר נחשב למזוהה עם האופוזיציה לנוכח התנגדותו הנחרצת למהפכה המשפטית.
לאור בחירתה של ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד לוועדה לבחירת שופטים כנציגת האופוזיציה, לקואליציה צפויים להיות שלושה נציגים מטעמם - שני שרים וח"כ. מינוי שני נציגי הלשכה בוועדה, שנבחרים על ידי המועצה הארצית של הלשכה, עשוי היה לספק לקואליציה את הרוב הנדרש בוועדה לבחירת נשיא בית המשפט העליון - וכל השופטים בערכאות הנמוכות. בכר אמר אתמול כי "לא ניתן לעבריינים מורשעים לחבור לחבורה שרוצה לרסק את הדמוקרטיה. זה גורלנו בכל המדינה הזאת, ועל זה הבחירות האלה. אנחנו נלחמים בשביל העתיד של המדינה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד שוחח עם בכר ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. "עורכי הדין בישראל הוכיחו שהמחנה הליברלי חזק מתמיד. הניצחון של עמית בכר הוא הניצחון של הצדק, האמת והדמוקרטיה. אני מברך אותו ואת המועצה הנבחרת, נמשיך ביחד במאבק על נשמתה של מדינת ישראל, על הדמוקרטיה הישראלית", מסר לפיד.
כאמור, אתמול נשמעו טענות לעיכובים מכוונים בקלפיות. נוה הגיע להצביע בבית ציוני אמריקה ונחסם על ידי המונים שקראו לעברו "בושה". בשל העומסים, ההצבעה בקלפיות הראשיות הוארכה עד השעה 21:00. כמו כן, שר המשפטים יריב לוין האריך את ההצבעה עד לשעה 20:00 בקלפיות המשנה - אחרי שיו"ר ועדת הבחירות של הלשכה, עו"ד שלומי באשי, שלח לו שני מכתבים בתחינה שיקבל החלטה.
נכון לשעות הערב אתמול, שיעור ההצבעה עמד על כ-40% מבין כלל בעלי זכות הבחירה. שיעור ההצבעה נחשב יחסית גבוה, בהשוואה לכ-28% שהצביעו בסך הכול בבחירות הקודמות. במטה של בכר וגם בקרב מצביעים שעמדו בקלפיות נטען כי נוה הפעיל את אנשיו, "כדי לעכב בכוונה את ההצבעות בקלפיות, וליצור תורי ענק בתקווה לייאש את המצביעים ולהכריע לטובתו את הבחירות".
במטה נוה הכחישו את טענות המטה של בכר, ובהמשך האשימו אותו: "בשעות האחרונות אנשי המחאה שאינם עורכי דין בשליחותו של בכר עומדים בתורים במטרה להאריך אותם ולייאש את עורכי הדין שבאים להצביע. עוד ניסיון אנטי דמוקרטי של בכר להשפיע על תוצאות הבחירות".