חוקרי ימ"ר מחוז תל אביב עצרו ביום שלישי שני ישראלים בחשד לרצח מחבל ב-7 באוקטובר בעוטף עזה. השניים שוחררו בהחלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אך לפי שעה החקירה בעניינם נמשכת. חשוד שלישי נמצא במעצר עד תום ההליכים.
הדיון בבית המשפט המחוזי

המחאה בבית המשפט
(צילום: מאיר תורג'מן)

2 צפייה בגלריה
אימו ועורך דינו של החייל החשוד ברצח מחבל נוחבה
אימו ועורך דינו של החייל החשוד ברצח מחבל נוחבה
"הבן שלי גיבור". אמו של אחד החשודים
(צילום: שאול גולן)
שני החשודים, תושב אלקנה בן 22 והשני כבן 30 מתל אביב שמתנדב באיחוד הצלה, יצאו ביוזמתם - כל אחד בנפרד - לעוטף עזה ב-7 באוקטובר. החשוד הצעיר יותר יצא לעוטף יחד עם חבר נוסף ושוטר, שהיה היחד מבין שלושתם שהחזיק באקדח. כדי להתחמש, הם לקחו כלי נשק מגופות של לוחמים שנפלו בקרבות - והחלו להילחם גם בעצמם. החשוד הצעיר והחשוד המבוגר - שלא הכירו זה את זה - פגשו שם גבר נוסף, חשוד שלישי בפרשה, שלימים הואשם בין היתר בעבירות התחזות, נכנס לרצועת עזה ונאשם כי גנב כלי נשק ותחמושת. הוא נמצא במעצר עד תום ההליכים.
בשלב מסוים ב-7 באוקטובר, ככל הנראה, הגיע לידי הקבוצה מחבל שנכנס מרצועת עזה לישראל. בסרטון מהתקרית ניתן לראות את החשוד המבוגר בועט ברגל של המחבל, ואת החשוד השלישי לכאורה בועט בראשו. החשוד הצעיר לא נראה בסרטון הזה, אך שמו עלה במהלך החקירה בפרשה שבה נאשם החשוד השלישי. לטענת החשודים, מדובר באירוע שהתרחש תוך כדי לחימה, ולאחר מכן המחבל הועבר כשהוא חי לכוחות הביטחון - ורק בהמשך נקבע מותו.
המשטרה, נציין, ביקשה להאריך את מעצרם של שני החשודים שנעצרו בעשרה ימים, אך שופטת בית המשפט השלום בתל אביב אביטל אמסלם גלבוע סירבה לכך והחליטה לשחררם. חוקרי ימ"ר תל אביב הגישו ערר לבית המשפט המחוזי בעיר, שאותו דחה אתמול השופט עודד מאור. השופט הבהיר כי חרף הסרטון לא קיים חשד סביר שמחייב את מעצרם של השניים, ואף נזף בנציג המשטרה שהערר הוגש באופן לקוי ופגום.
2 צפייה בגלריה
אנשים מתגודדים מחוץ לבית משפט השלום בת"א בתמיכה בחייל שנשפט בחשד להוצאה להורג של מחבל נוחבה
אנשים מתגודדים מחוץ לבית משפט השלום בת"א בתמיכה בחייל שנשפט בחשד להוצאה להורג של מחבל נוחבה
"הפכו ילד גיבור לחשוד ברצח". ההפגנה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
השופט מאור גם הביע תמיהה בפני נציג המשטרה על צו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה. "כל העולם יודע, הרי איך ידעו אנשים להגיע לבית המשפט?", אמר. "אני תוהה מה הטעם בהמשך הצו". המשטרה, מצידה, אמרה כי הדבר טרם פורסם בעיקר ברשתות החברתיות, ולא בכלי תקשורת מרכזיים. בנוסף, ציינה כי קיים חשש שאם תיחשף הפרשה - הדבר עלול להוביל לפגיעה בחטופים כנקמה.

"זו חקירה הזויה"

באחד הדיונים שהתקיימו בעניינם של השניים אמרו בני משפחתם כי "מדובר בשני גיבורים שיצאו מהבית להילחם במחבלים, והצילו חיים כשהצבא לא היה שם. הם נסעו לדרום בבוקר השבת השחורה כדי להילחם למען המדינה". אמו של אחד מהם, חוקרת המזרח התיכון שמרצה באוניברסיטת רייכמן, אמרה כי "הוא לא עשה דבר מלבד להציל חיים. למי במדינה יש אינטרס לעצור אותם בגלל מחבל נוחבה שאנס, רצח וטבח בבני אדם? זו חקירה הזויה שכולה עלילת שווא".
עו"ד יהודה פרידעו"ד יהודה פריד
אמו של החשוד, פעילה הומניטרית באזורים מוכי אסון, סיפרה כי בנה נעצר מול עיניה בביתם באלקנה. לדבריה, מאז 7 באוקטובר הגיעו חוקרי ימ"ר תל אביב לבית ארבע פעמים וחיפשו אחר נשק, אך לא מצאו דבר. היא אמרה כי "הבן שלי גיבור, הוא יצא כחייל משוחרר מהבית ב-7 באוקטובר עם תיק החובשים שלו ונסע ללא נשק לדרום. פתאום, תשעה חודשים אחרי שהציל חיים בלחימה ושמר על גופות לוחמים שלנו כדי שלא ייחטפו, המשטרה עוצרת אותו בחשד שרצח מחבל נוחבה. כמה הזוי להפוך ילד גיבור לחשוד ברצח. זה הופך את הבטן לראות אותו על ספסל החשודים, אבל אנחנו מאמינים בצדק".
עו"ד חיים שרייבהנדעו"ד חיים שרייבהנדצילום: שאול גולן
יחד איתה הגיעו לבית המשפט עוד עשרות בני אדם נוספים כדי לתמוך בשני החשודים. גם הם זעמו על צו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה, שעד כה לא ניתן היה לחשוף ולו פרט קטן ממנה. "הם לא רצו שאזרחי המדינה ישמעו על מה שהבן שלי והחשוד השני עוברים בזמן המלחמה", אמרה.
עו״ד טל גבאיעו״ד טל גבאי
משפחות החשודים, באמצעות עורכי הדין חיים שרייבהנד ויהודה פריד, ביקשו לבטל את צו איסור הפרסום. "שהציבור יידע כמה זה הזוי", אמרה אמו של אחד מהם, וטענה כי "המשטרה מנסה להעלים מהציבור איך מייחסים לבן שלי רצח של מחבל נוחבה".
לטענת עו"ד שרייבהנד, החלטת בית המשפט לשחרר את החשודים "מוכיחה שאין למשטרה כל בסיס לחשד". עורך הדין הוסיף כי מדובר ב"מעצר שווא של צעיר שצריך לקבל הוקרה על הצלת חיים".
עו"ד פריד מצידו, שמייצג את החשוד המבוגר יחד עם עו"ד טל גבאי, התייחס לסרטון שבידי המשטרה, שבו רואים את מרשו כחלק מקבוצה שתוקפת את המחבל, ואמר כי "הוא בעט לו ברגל - איך הגיעו מפה לרצח? המחבל הועבר חי לגורמים של המדינה בשטח". בעקבות השחרור מסרו השניים: "החלטת בית המשפט השלום והמחוזי מדברות בעד עצמן. קשה להאמין שבכלל הגענו למצב שבו עוצרים מתנדב שהציל עשרות רבות של בני אדם בשבעה באוקטובר, בטענה כל כך מופרכת, במקום להעניק לו פרס. לא ניתן להפוך את היוצרות".
לדבריהם, "בשבעה באוקטובר מחבלי הנוחבה רצחו, שחטו ואנסו מאות בני אדם. זה לא תיק של ימין ושמאל, התיק הזה הוכרע על ראיות. כאשר המדינה החליטה לעצור גיבור ישראל בתיק רצח היה מצופה ממנה להגיע לבית המשפט עם תיק ברזל. במקום זה המדינה הגיעה עם תיק מחורר. הלקוח שלנו הוא סמל לגבורה ולרוח הישראלית ולא לרצח".
פורסם לראשונה: 21:56, 04.07.24