1 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
(צילום: EPA)
ראשי רשויות מקומיות, תנועות נוער, אמנים ואנשי חינוך וציבור בהם מפקד חיל האוויר לשעבר אליעזר שקדי והשחקנית מיקי קם, קוראים לראש הממשלה יאיר לפיד להתערב להחזרת מסעות תלמידים ובני נוער למחנות ההשמדה בפולין. במכתבם ציינו כי מרחף איום קיומי על היכולת להעביר את צוואת הזיכרון של דור העתיד.
מכתב יצא לאחר שמשרד החינוך פרסם מסמך האוסר על הוצאת משלחות עצמאיות בחופשה באמצעות גורמי חינוך כמו תנועות נוער או קבלנים מורשים, תוך איום בנקיטת סנקציות מעוררת סערה. גורמי חינוך קבלו על עצירת המסעות החשובים לתלמידים בעוד שראש הממשלה ואנשי ציבור ביקרו במחנות.
בנימוקים להקפאת המשלחות הסביר מנהל מרכז ההדרכה במסעות לפולין במשרד החינוך, דודי שוקף, כי המסע לפולין הוקפא עקב מחלוקת הקשורה בסוגיית האבטחה על ידי מאבטחים ישראלים וכי לא ניתן היתר מצד השלטונות לכניסתם של מאבטחים ישראלים באופן הנדרש. על כן, ציין כי הוצאת משלחת עצמאית להנחלת זיכרון השואה, עת לא קיימת מעטפת הביטחון הנדרשת - נוגדת את ההנחיות.
מצעד החיים השנה באושוויץ
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)

הוא הסביר כי "מדינת ישראל מצויה בדין ודברים לגבי האבטחה העתידית ולכן יציאה של משלחות שלא באישור, מעבר לכך שאיננה עומדת בהוראות משרד החינוך, אף פוגעת במאמצים הלאומיים". שוקף הדגיש כי אם גורם יחליט להוציא משלחות לפולין, עליו להדגיש בפני ההורים כי האבטחה איננה באחריות גורמי ביטחון ישראלים ואינה באישור ובתיאום .
פולין בוחנת את ביטול המסעות לפולין: "ממשלה אנטישמית, לקחו את המסע בשבי"
(צילום: אסף חן)
הוא הדגיש כי "היה ותחליטו לקיים מסע כזה, המשרד שומר לעצמו את הזכות לנקוט באמצעים החוקיים העומדים לרשותו כנגד מארגני המשלחות, ספקי שרות ואחרים". לדבריו, חריגה מההנחיות תהווה הפרה יסודית של חוזר מנכ"ל ועלולה לגרור נקיטת אמצעים נגד מנהל המשלחת וחסימת בית הספר ליציאה עתידית לפולין באופן עצמאי לפרק זמן של עד שלוש שנים. האיסור חל גם על קבלנים חיצוניים תוך איום להסרתם ממאגר הקבלנים המורשים וחסימתם מניהול משלחות.

"חלק מרכזי בעיצוב דור העתיד, כחוליה בשרשרת העם היהודי"

במכתב עליו חתומים ראשי רשויות, אנשי חינוך, אמנים ואנשי ציבור, צוין כי "מזה 40 שנה מקיימת ישראל מסעות אל שדות הזיכרון וההשמדה בפולין ודורות רבים של צעירות וצעירות ישראלים אשר התחנכו על הנדר 'לעולם לא עוד' ראו במו עיניהם את המראות וחוו על בשרם את משמעותה העמוקה של שבועה זו.
"אולם עתה, מרחף איום קיומי על היכולת שלנו להעביר את צוואת הזיכרון לדור העתיד", כתבו, "המסעות אשר הקיפו בשיאם 40,000 תלמידים בישראל מידי שנה ומיליונים של משתתפים לאורך השנים, היו לנדבך מרכזי בזיכרון השואה והמרד".
עוד צוין כי מסעות אלו נעצרו מצד משרד החינוך בשל מגפת הקורונה ועתה מסיבות שאינן ברורות, חדלו מלכת ואף מסתמנת כוונה מצד משרד החינוך לבטלם לחלוטין וזאת ללא כל דיון ציבורי בהשלכות הרחבות של פעולה זו. "אנו אנשי ציבור, מחנכות ומחנכים מכל גווני החברה הישראלית רואים מציאות זו בחומרה רבה. אנו מאמינים שאין תהליך חינוכי משתווה למסעות לפולין. ביטול המסעות לפולין ישמש ברבות השנים פרס למכחישי השואה, בדומה לדבריו של נשיא איראן ראיסי באחרונה. מלאכתם תהיה קלה יותר ללא עשרות ומאות אלפי שגרירי זיכרון שיראו בעיניהם את אתרי המוות וההשמדה, ייפגשו מפגש בלתי אמצעי עם סיפוריהם של שורדי השואה וינחילו את הזיכרון לדורות הבאים".
חרף התחלואה: צה"ל מחדש את המסעות לפולין | דיווח של כתבנו יואב זיתון
(צילום: שחר גולדשטיין)

הם ציטטו מדבריו של הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי באושוויץ : "לא צריך להיות היסטוריון ולא חוקר כדי להבין את זוועות השואה – צריך להיות בן אנוש. סיירנו עכשיו בתאי הגזים, ראינו את המשרפות, אפילו אבני הבניין זועקות את רצח העם היהודי".
הם פנו אל לפיד וכתבו: "אדוני ראש הממשלה, כבנו של מי שנולד בשם טומיסלאב למפל בנובי-סאד והיה ליוסף טומי לפיד ז"ל ששרד את השואה האיומה בגטו בודפשט והיה לעיתונאי, ח"כ ושר בישראל, כיהן כיו"ר יד ושם, וכמי ששמורות לו זכויות רבות בהנגשה של המסעות לפולין לכלל בני הנוער בישראל – עליך לפעול כבנו וממשיך דרכו אל מול הסכנה המאיימת להתממש במשמרת שלך".
הם סיכמו את מכתבם וכתבו כי "יש לנו נוער נפלא שבכל מפגש איתו מוכיח לנו את המחויבות לערכים שחונכנו עליהם: לציונות, לסולידריות יהודית ואנושית ולערכי מוסר יהודיים ואוניברסליים; למסעות לפולין ולמפגש הבלתי אמצעי עם סיפורים ועדויות מהתקופה האיומה ההיא יש חלק מרכזי בבחירותיהם העתידיות ובעיצוב דמותם של דור העתיד, כחוליה בשרשרת העם היהודי. את המסעות לפולין צריך לשמר ולחזק וחלילה מלהביא לביטולם שמא תהיה זו בכייה לדורות".
פסח האוספטר מסר בשם ״פורום רום - מחנכים לזיכרון השואה והגבורה״: ״על ממשלת ישראל מוטלת החובה והאחריות ההיסטורית והחינוכית לחדש את מסעות בני הנוער למחוזות הזיכרון וההשמדה שבפולין. פנינו בעניין זה, מאות אנשי ציבור, מחנכות ומחנכים, ראשי ערים ועמך ישראל לראש הממשלה יאיר לפיד ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון לבקש את התערבותם במשבר, כדי שמפעל זיכרון השואה והגבורה יישמר לדורות".
אלחנן גלט, מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא מסר כי "אנחנו יודעים לזהות את החשיבות הגדולה של המסעות לפולין לכל בני הנוער על גווניו השונים. אנו משוכנעים שאפשר וצריך למצוא פתרון. חשוב להסדיר את קיום המפגש בין התלמידים אל נוראות העבר, על מנת שזה יבנה להם את עמוד השדרה לעתיד".