מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (רביעי) לדיון במתקפה האיראנית על ישראל. במהלך הדיון מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה לראשונה את המתקפה. זאת לאחר שנמתחה עליו ביקורת כי התעלם ממנה בהודעה כללית שבה קרא להפסקת אש - ולאחר ששר החוץ ישראל כ"ץ הכריז עליו כאישיות לא-רצויה. גוטרש אמר עוד בפתח הדיון: "האש המתפשטת במזרח התיכון הופכת במהירות לתופת. חילופי האש התרחבו בהיקף, בעומק ובאינטנסיביות. הגיע הזמן להפסקת אש בעזה וצריך להפסיק את התוקפנות גם בלבנון".
כאמור, לאחר המתקפה האיראנית על ישראל שלשום, שכללה ירי של כ-180 טילים בליסטיים, המזכ"ל גוטרש פרסם הודעה לאקונית שבה אמר כי הוא מגנה את "ההתקפות האחרונות במזרח התיכון", מבלי שהזכיר את איראן בשמה או את העובדה ששיגרה את הטילים לעבר ישראל. "יש הסלמה אחר הסלמה, זה חייב להיפסק, אנחנו בהחליט צריכים הפסקת אש", אמר. השר כ"ץ הכריז על גוטרש כאישיות לא-רצויה ואסר על כניסתו לישראל, ואמר כי "מי שלא מסוגל לגנות באופן חד משמעי את ההתקפה הנפשעת של איראן על ישראל, כפי שעשו כמעט כל מדינות העולם, אינו ראוי לדרוך על אדמתה".
בדיון אמש גוטרש טען בנוסף כי "בימים האחרונים ראינו הסלמה דרמטית. ישראל ביצעה הפצצות אוויריות חוזרות, כולל בביירות. היא סירבה ליוזמת הפסקת האש שהציעה צרפת והגבירה את ההפצצות, כולל הפצצת מטה חיזבאללה - שם נהרג מנהיג הארגון". הוא ציין כי חיזבאללה ממשיך בירי רקטי על ישראל, ועל הכניסה הקרקעית של צה"ל ללבנון אמר כי "כוחות יוניפי"ל נותרו בעמדותיהם. דגל האו"ם ממשיך להתנופף, למרות בקשת ישראל".
5 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
"הקמפיין הצבאי של ישראל - ההרסני ביותר בכל שנותיי כמזכ"ל". גוטרש
(צילום: AFP)
אחרי הביקורת החריפה, המזכ"ל ביקש לחדד כי הוא אכן מגנה את המתקפה האיראנית, אך אמר כי "באופן פרדוקסלי, ההתקפה הזו לא עושה דבר כדי לקדם את הסוגיה הפלסטינית או להקטין את סבלם של הפלסטינים". הוא טען כי "מאז אוקטובר, ישראל מנהלת בעזה את הקמפיין הצבאי הקטלני וההרסני ביותר בכל שנותיי כמזכ"ל האו"ם. הסבל של העם הפלסטיני הוא מעבר לכל דמיון".
מאוחר יותר כתב גוטרש בפוסט ברשת X (לשעבר טוויטר) כי "איראן שיגרה כ-200 טילים בליסטיים לעבר ישראל. מיליוני אנשים ברחבי ישראל והשטחים הפלסטיניים הכבושים נאלצו לחפש מחסה. כפי שאמרתי בנוגע לתקיפה האיראנית באפריל, וכפי שהיה צריך להיות ברור מההקשר של הגינוי הקודם שלי, אני מגנה בחריפות פעם נוספת את מתקפת הטילים האיראנית על ישראל".
5 צפייה בגלריה
השגריר דנון בדיון
השגריר דנון בדיון
"איראן לא מסוגלת לדמיין את השלכות מעשיה". השגריר דנון
(צילום: AFP)
הדיון התכנס לבקשתו של שגריר ישראל באו"ם דני דנון, שאמר: "ההשוואה של ישראל, מדינה שוחרת חיים ושלום, למדינה תוקפנית שחותרת להשמדתנו, היא השוואה בלתי-מוסרית. עיוות מוחלט של המציאות. אין זה סכסוך בין שני צדדים שווים, זה מאבק של מדינה ריבונית על זכות קיומה. אנחנו דורשים שהמועצה תכריז על סנקציות משתקות נגד איראן, וכן להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור".
דנון הוסיף: "אל תלכו שולל, הפנים האמיתיות של איראן הן טרור, מוות וכאוס. מאז הבליץ על לונדון לא הייתה התקפה נגד מדינה כמו ההתקפה האיראנית אמש. מדובר בהתקפה ישירה וכל העולם רואה את פרצופה האמיתי של איראן. הם לא רק אויבי ישראל, אלא אויבי כל האומות המתורבתות". הוא הוסיף כי "ישראל תגן על עצמה. אנחנו נפעל. ההשלכות שאיראן תישא על מעשיה יהיו גדולות מכפי שהיא יכולה לדמיין".
5 צפייה בגלריה
השגריר האיראני בדיון
השגריר האיראני בדיון
טען שהמתקפה הייתה "הכרחית ופרופורציונלית". השגריר האיראני
(צילום: AFP)
גם שגריר איראן סעיד אירוואני נכח בדיון, וטען כי "ישראל דוחפת את האזור לסף קטסטרופה. סיום המלחמה בעזה והתוקפנות הישראלית בלבנון יביאו לסיום ההסלמה. ישראל מבינה רק כוח, הדיפלומטיה נכשלה שוב ושוב. מתקפת הטילים הייתה הכרחית ופרופורציונלית". בחודש אפריל, נזכיר, אמר כי המתקפה דאז הייתה "הכרחית ופרופרוציונליות". הנציגים האיראנים עזבו את האולם כאשר השגריר דנון דיבר, ומאוחר יותר השגריר אירוואני איים על ישראל, לנוכח דבריו.
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, אמרה כי "אתמול איראן שיגרה כמעט 200 טילים בליסטיים לעבר ישראל, ובאופן טרגי נהרג פלסטיני בגדה המערבית. כוונתה של איראן הייתה לנקום מותם של שני מנהיגים של משמרות המהפכה על-ידי גרימת נזק ומוות משמעותיים בישראל. הודות לשיתוף פעולה קרוב בין ארה"ב לישראל, איראן כשלה בהשגת מטרותיה, אך התוצאה לא מצמצמת את העובדה שההתקפה הזו מהווה הסלמה חמורה על-ידי איראן. היא מחייבת פעולה של המועצה".
5 צפייה בגלריה
שגרירת ארה"ב בדיון
שגרירת ארה"ב בדיון
"אין דוגמה חזקה יותר לתמיכה מדינתית בטרור". שגרירת ארה"ב בדיון
(צילום: רויטרס)
גרינפילד הדגישה כי "הגיע הזמן שהמועצה תדבר בקול אחד ותגנה את איראן על התקפה נגד מדינה אחרת, ולנקוט צעדים רציניים נגד משמרות המהפכה. איראן שותפה בהתקפת הטרור של 7 באוקטובר נגד ישראל דרך המימון והתמיכה שלה בחמאס. אחרי הטבח שביצע חמאס, ארה"ב שלחה מסר ברור לאיראן: אל תנצלו את המצב בדרך שתגרור את האזור למלחמה רחבה. משמרות המהפכה התעלמו שוב ושוב מאזהרתנו בכך שעודדו את החות'ים לפגוע בדרכי השייט ולשגר טילים לעבר ישראל, וכך גם לגבי המיליציות בעיראק ובחימוש חיזבאללה, אחרי שנסראללה החליט לפתוח חזית צפונית נגד ישראל. אין ספק - תמיכת איראן לשלוחותיה תרמה למשבר בעזה ובלבנון.
"משמרות המהפכה עומדות במרכז מאמצי איראן מאז 7 באוקטובר להפיץ כאוס ואי-יציבות אזורית. ההחלטה לשגר כ-200 טילים בליסטיים לעבר ישראל אינה הגנתית בשום צורה. משמרות המהפכה לא הגנו על איראן מאיומים מצד מדינה אחרת, אלא נהגו בסולידריות עם חיזבאללה אחרי חיסול נסראללה, שהנהיג ארגון טרור שעל ידו דמם של אלפי אמריקנים, ישראלים ולבנונים. אני לא יכולה לחשוב על דוגמא חזקה יותר מתמיכה מדינתית בטרור מאשר שיגור טילים בליסטיים כדי לנקום את חיסולם של מנהיגי טרור. יש לנו אחריות קולקטיבית כחברות מועצת הביטחון להטיל סנקציות נוספות על משמרות המהפכה על תמיכה בטרור והפרה של כל כך הרבה מההחלטות המועצה".
5 צפייה בגלריה
הדיון במועצת הביטחון
הדיון במועצת הביטחון
הדיון במועצת הביטחון
(צילום: רויטרס)
שגרירת בריטניה באו"ם ברברה וודוורד גינתה גם היא את התקיפה האיראנית ש"מסלימה מצב מסוכן ממילא", והביעה את תמיכתה של מדינתה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. במקביל, היא הצהירה כי "אסור לנו לאפשר ללבנון להפוך לעוד עזה, עם אלפי הרוגים ומאות אלפי עקורים", וקראה "לצדדים להתרחק מהצוק ולחפש פתרון פוליטי".
שגריר צרפת הודה למזכ"ל גוטרש על הצהרתו, ציין כי ארצו סייעה לסכל את המתקפה האיראנית, וקרא לאיראן "להימנע מכל פעולה שיכולה להביא לפגיעה ביציבות באזור". במקביל, השגריר הצרפתי מתח ביקורת על ישראל ש"ביצעה פלישה קרקעית ללבנון תוך הפרת ריבונותה", אך ציין גם את התקפות חיזבאללה נגד ישראל. "צרפת מתנגדת לכל פעולה קרקעית של ישראל בלבנון וקוראת להפסקת ההתקפות חסרות האבחנה נגד ישראלים. אנחנו זקוקים להפסקת אש", אמר.
שגריר רוסיה טען כי "ישראל בוחרת להשתמש בכוח במקום בדיפלומטיה, וארה״ב משחקת לידיה ומשתקת את דיוני המועצה. כתוצאה מכך, לבנון היא הקורבן החדש של ישראל". השגריר הרוסי כינה בנוסף את חיסול צמרת חיזבאללה כ"סדרה של רציחות פוליטיות" וציין גם את חיסול מנהיג חמאס חמאס איסמעיל הנייה בטהרן. "איראן נכנסה לעימות אחרי שהפגינה איפוק מרשים של חודשים, לנוכח הנסיבות", טען. שגריר סין תקף את ישראל על הביקורת שהשמיעה נגד המזכ"ל גוטרש, טען כי היא "פועלת נגד עמדת הקהילה הבינלאומית הקוראת להפסקת אש, מחריפה את המבצעים הצבאיים שלה ומרחיבה את היקף הסכסוך באזור".