מידע שנאסף על-ידי ישראל ביולי ונמסר לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א), חשף כי יותר מ-10% מהצוות החינוכי הבכיר שלה בעזה הם חברי חמאס או הג'יהאד האיסלאמי. הנתון רחוק מלהצביע על "כמה מקרים בודדים", כפי שטוענת אונר"א, ומצביע על קשרים מעמיקים בין טרור לסוכנות שפעילותה בשטח ישראל הופסקה בהתאם לחוק שאושר בחודש שעבר בכנסת.
לפי המידע שנאסף, רבים מחברי הצוות החינוכי הבכיר בעזה ממשיכים לקבל גם בימים אלו שכר שממומן מכספי המיסים של מדינות רבות מאז טבח 7 באוקטובר. אחד המנהלים אפילו פרסם תמונה שלו ליד משאית סיוע ומתן אחסון סיוע עם אפוד של אונר"א.
נציב אונר"א פיליפ לזריני הצהיר באו"ם כי הסוכנות מספקת חינוך סובלני ונטול קיצוניות בעזה. עם זאת, דוח חדש ומטריד של מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, שבוחן ומנתח תכני ספרי לימוד בעולם, חושף חומרי הוראה שנלמדים בחמישה בתי ספר של אונר"א בעזה, בהם מפקדי חמאס ופעיליו נחשפו במסווה של מנהלי בתי ספר.
המודיעין הישראלי חשף באחרונה 12 מנהלי בתי ספר וסגנים כאלה של אונר"א, חברים פעילים בחמאס או בג'יהאד האיסלאמי, שחלקם משרתים ביחידות טרור. מכון IMPACT-se חקר את שיטות ההוראה בחמישה בתי ספר, שבהם המנהלים הם בכירים בסוכנות הסעד שמשפיעים על חינוך של עשרות אלפי ילדים.
הדוח כולל פירוט על מכינות ובתי ספר יסודיים לבנים שמנהלם, מוחמד ג'ומה שואידה, הוא מפקד חוליה בחטיבת עזה בזרוע הצבאית של חמאס; מכינת בנים שבה פועלים המנהל חאלד סעיד מוסטפא אל-מסרי וסגן המנהל אחמד סמיר מחמוד אל-חטיב כמפקדי חוליות בחטיבת חאן יונס של חמאס; בית ספר לבנים שמנהלו ראאד חאלד אבו מוח'דה הוא פעיל חמאס בחטיבת המחנות המרכזיים, גדוד דיר אל-בלח.
עוד מפרט הדוח על מכינת נערים שבראשה עומד מחמוד פאז סראג', פעיל הזרוע הצבאית של חמאס בחטיבת המחנות המרכזיים, גדוד נוסייראת; מכינת בנים שאותה מוביל מחמוד אחמד חמדאן, איש חמאס שמוכר לרשויות הישראליות וקידם בגלוי את "צעדת השיבה הגדולה" האלימה מעזה לישראל. לפי הדוח, לא רק שדמויות הטרור הללו מבצעות מניפולציות על תכנים חינוכיים כדי ללמד שנאה ועוינות, אלא שמתחת לשניים מבתי הספר התגלו מנהרות טרור של חמאס.
המחבלת - "מנהיגה לוחמת"
הדוח מפרט חומרי שנאה שנלמדים בכל בית ספר של אונר"א, ומדגיש את ההשפעה העמוקה של חמאס. כך למשל, תלמידי כיתות ה' בבית הספר אל-זייתון לימדו להאדיר את דלאל מוגרבי, מחבלת שביצעה את הטבח בכביש החוף ב-1978 שבו נרצחו 35 ישראלים. תמונות שנתלו בכיתה הציגו את המחבלת כ"מנהיגה הלוחמת" ו"גיבורה" שיש לכבד אותה בקריאה של ילדים ורחובות על שמה. באופן דומה, מתואר עז א-דין אל-קסאם, שעל שמו נקרא הפלג הצבאי של חמאס, כ"שהיד" ו"גיבור".
במקביל, שאלת בחינה ממותגת בלוגו של אונר"א לתלמידים קובעת כי "שחרור מסגד אל-אקצא והקרבת קורבנות עבורו הם חובה לכל המוסלמים". בבית הספר אל-מגאזי נמצאו חומרים שמהללים מעשי אלימות, כולל התייחסות לפיגוע מטען חבלה באוטובוס ישראלי כ"מסיבת ברביקיו". סיכום בשפה הערבית קובע כי מות קדושים וג'יהאד הם "המשמעויות החשובות ביותר של החיים".
בבית הספר אחמד עבד אל-עזיז מוצגות מפות שמתארות את כלל ישראל כפלסטין, ומוחקות את מדינת היהודים. בנוסף, יחידה מדעית בנושא "פתרונות נוזליים" נלמדת באמצעות המטפורה של שביתת רעב. איור מתאר ידיים כבולות של אסיר פלסטיני שבתוכו משתלבת משוואה, ויוצרת מפה של פלסטין שאינה כוללת את ישראל, מה שמרמז ששביתות רעב הן מסלול למטרה טריטוריאלית זו.
בחינות בלימודי חברה ושפה ערבית שפורסמו בקבוצת הפייסבוק הרשמית של בית ספר אל-נוסייראת מלמדות שישראל כולה היא פלסטין, וכללו שאלת דקדוק המבוססת על המשפט "הו בן פלסטין, הילחם באויבך באומץ".
תוכן דומה הופיע בקבוצת הפייסבוק הרשמית של בית הספר אל-מוע'ראקה, שמציג את הערים הישראליות כפלסטיניות. כמו כן, תוכן המקדם שנאת ישראל מוכנס לתרגילי דקדוק בבחינת הערכה עצמית וירטואלית שהוכנה על-ידי מחלקת החינוך בעזה של אונר"א.
למרות אזהרות מוקדמות, הנהגת אונר"א לא יישמה שינויים משמעותיים. חומרים משניים מחמשת בתי הספר הוצגו במרץ האחרון על-ידי IMPACT-se לתת-מזכירת האו"ם קתרין קולונה בתיק בן 245 עמודים המפרט עדויות להסתה של אונר"א לאלימות ואנטישמיות.
הדוח האחרון של מכון המחקר מדגיש כי על-ידי קידום אלימות ודמוניזציה של ישראל, בתי הספר של אונר"א בעזה מטפחים את סוג השנאה שהזינה את הזוועות לפני יותר משנה וחודש. הגילויים האחרונים הללו על תפקידו המרכזי של חמאס בבתי הספר של אונר"א, מחזקים עוד יותר את העובדה שמערכת החינוך של סוכנות הסעד לא ממלאת את ייעודה.
מנכ"ל IMPACT-se מרכוס שף אמר: "אנו מודאגים מאוד, אם כי לא מופתעים, מהגילויים המתמשכים של קשרי טרור במערכת החינוך של אונר"א. אונר"א נכשלה שוב ושוב בפעולה, למרות עדויות ואזהרות חוזרות ונשנות מפני ההשפעה העמוקה של קבוצות טרור על בתי הספר של אונר"א. לא מדובר רק באחריות, אלא בהגנה על מוחות צעירים מחינוך שמזין שנאה וקיצוניות. שוב, ניכר שמערכת החינוך של אונר"א אינה מתאימה למטרה שלשמה הוקמה".
אריק אגסי, סמנכ"ל מכון המחקר, אמר: "אפשר לחסל עד אחרון מחבלי חמאס. אם לא יטפלו ביצירת אלטרנטיבות אחרות למערכת החינוך ותכני הלימוד של אונר"א, אחרי מיליארדים של דולרים שנזרקו ללימוד שנאה, העולם יקבל 7 באוקטובר נוסף. מכון IMPACT-se מראה במחקריו איך מדינות רבות במזרח התיכון הבינו את הכוח שיש לחינוך וספרי לימוד למניעת הסתה והוציאו את האנטישמיות והאלימות מהספרים. יש מודלים פשוטים מאוד שיאפשרו חינוך אחר לשלום וסובלנות".