ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (רביעי) שלושה דיונים בקריה בתל אביב לקראת המראת המשלחת הישראלית מחר לדוחא, במסגרת הפסגה שלקיומה קראו המתווכות - ארה"ב, קטאר ומצרים. הדיונים נמשכו כמעט שבע שעות, ובסיומם הוא אישר את המנדט למשלחת והרחיב אותו. גורמים מדיניים בכירים אמרו כי המנדט "מביא פתרונות לסעיפי מחלוקת".
הרמטכ"ל הלוי: "מכינים אפשרויות לכל דבר שהדרג המדיני יחליט"
(צילום: דובר צה"ל)

"המנדט לא התגמשות בעקרונות", הסבירו הגורמים, "אבל מביא פתרונות לשינויים שחמאס ביצע במתווה. הפערים הם אותם פערים מוכרים, בדגש על אי-סיום המלחמה".
בינתיים, הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אמר היום בביקור בציר פילדלפי כי "השבת החטופים זו מטרת המלחמה - ואנחנו עובדים עליה בנחישות רבה מאוד. חמאס צריך לדעת שכל יום שהוא מחזיק חטופים שלנו - יהיה מר יותר מבחינתו מהיום הקודם. אנחנו נחמיר עד שנצליח להחזיר את החטופים, ואחרי זה לא ניתן לחמאס להרים את הראש".
בראש צוות המו"מ הישראלי שייצא לדוחא יעמוד ראש המוסד דדי ברנע, ואליו יצטרפו ראש השב"כ רונן בר, אלוף במיל' ניצן אלון שמרכז את תחום השבויים והנעדרים בצה"ל ואופיר פלק, יועצו של ראש הממשלה.
הפסגה, שבה לא צפוי להשתתף חמאס, תחל מחר בבירת קטאר. צפויות לעלות בה גם נקודות המחלוקת, ובהן סוגיית הישארות צה"ל בציר פילדלפי - דרישה שהוסיף ראש הממשלה נתניהו לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם את המתווה בחודש מאי האחרון.
היום אמר גורם מדיני כי "בניגוד לתדרוכים, ראש הממשלה נתניהו עומד בתוקף על העיקרון שצה"ל יישאר פיזית בציר פילדלפי".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בדרום רצועת עזה, מרחב רפיח
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בדרום רצועת עזה, מרחב רפיח
הלוי: "מכינים אפשרויות לכל החלטה של הדרג המדיני"
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ברפיח
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ברפיח
"החזקה בציר פילדלפי היא חיונית להמשך". נתניהו ברפיח בחודש יולי
"פילדלפי זה דבר חשוב כי זה מטפל בהתעצמות. אנחנו מכינים אפשרויות לכל דבר שהדרג המדיני יחליט. אם יחליט שאנחנו נשארים על פילדלפי, נדע להישאר שם ולהישאר חזק. יחליט שאנחנו מנטרים ופושטים כל פעם שיש לנו אינדיקציה, נדע לעשות את זה", אמר היום הרמטכ"ל בביקור בציר. "אנחנו נדע לעבוד טוב. אני רואה את החופש המבצעי שלנו בעזה. הכנסנו לפני שבוע, קצת יותר כבר, את אוגדה 98. אין מקום היום בעזה שלא יודעים להגיע אליו. אין דבר כזה. אנחנו יודעים להגיע לכל מקום בזמן קצר, ואת ההישג הזה צריך לשמר, צריך לשמר את העוצמה הזו".
הרמטכ"ל הלוי הוסיף כי "מעל עשרה חודשים, ההישגים הם הישגים מאוד גבוהים. אני אומר את זה לפיקוד הדרום, אני אומר את זה לאוגדה 162 שעושה בהצטיינות מתחילת המלחמה, ואני אומר לכם המח"טים, אלה שמהתחלה ומי שהתחלף ונכנס בדרך. העבודה היא עבודה מאוד איכותית. אני מודד קודם כל את הפירוק של חמאס, זו המשימה הכי חשובה, כי כשאתם מצטיינים בפירוק של חמאס, אנחנו נוכל אחרי זה להגיד לכרם שלום, חולית, עין השלושה - תחזרו לגור ובטוח פה. הפירוק של חמאס אני מודד אותו בכמות המחבלים ההרוגים, כמות פעילים הרוגים, כמות תשתיות מושמדות, אתם מתקדמים פה מאוד טוב".
שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק (הציונות הדתית), הגיבה לדבריו של הרמטכ"ל על ציר פילדלפי. "מכובדי הרמטכ"ל, אמרת 'פילדלפי זה דבר חשוב כי זה מטפל בהתעצמות'. הבנו. תעצור כאן. תשאיר לדרג המדיני להחליט אם להסתמך שוב על חיישנים, ניטורים וכחות זרים ולאפשר ל'התעצמות' שממתינה בסיני לזרום פנימה, לשטח שאנחנו לא שולטים בו עוד", אמרה.
בתוך כך, יותר מ-100 רבנים אמריקנים המייצגים את הקהילות היהודיות שגייסו הכי הרבה כסף לישראל מאז 7 באוקטובר, שלחו מכתב לראש הממשלה ערב הפסגה שבו הם מאיצים בו "חתום על העסקה. זה המעשה היהודי, הציוני והמוסרי לעשות". הרבנים, שמייצגים את שלושת זרמי היהדות הגודלים בארצות הברית - אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיבים - קוראים לנתניהו לעשות הכל כדי להסכים על העסקה ולהביא לשחרור 115 החטופים. בין החותמים הרבה הרפורמית החביבה על הבית הלבן, אנג'לה בוכדל והרב האורתודוקסי חיים שטיינמץ מקהילת ישורון בניו יורק.
"לא נוכל להתחיל להחלים כעם היהודי הן בישראל והן בפזורה העולמית עד שאחינו ואחיותינו יהיו בבית. על פי מצוות פידיון שבויים עלינו לנקוט בפעולה הנחרצת המתבקשת, ללא כל דיחוי", הם כותבים. "הדרך קדימה היא ללא ספק מורכבת, אבל עלינו למצוא דרך לסיים את הזוועות הבלתי נתפסות הללו. הזמן אוזל, ועלינו לנצל את ההזדמנות כדי להחזיר את התקווה לאזור. ישראל תמיד הייתה מגדלור של תקווה עבור יהודים ברחבי העולם. כל יום שבו החטופים מוחזקים בעזה הוא יום שהתקווה פוחתת. הגיע הזמן להחזיר את התקווה הזו לתפארתה, לאחד מחדש את בני הערובה עם משפחותיהם ועם כל העם היהודי על ידי חתימת העסקה".
3 צפייה בגלריה
אוסאמה חמדאן
אוסאמה חמדאן
חמדאן: "מאבדים אמון" ביכולתה של ארה"ב לתווך במשא ומתן
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
בינתיים, בכיר חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן אמר לסוכנות הידיעות האמריקנית AP כי ארגון הטרור "מאבד אמון" ביכולתה של ארה"ב לתווך במשא ומתן לשחרור החטופים ולהפסקת האש ברצועת עזה. הדברים נאמרו לקראת הפסגה שבדוחא, שבה חמאס אינו צפוי להשתתף. חמדאן הוסיף כי "הודענו למתווכות שכל פגישה צריכה להיות מבוססת על דיון במנגנוני יישום וקביעת מועדים, במקום לנהל משא ומתן על משהו חדש. אחרת, אנחנו לא מוצאים סיבה להשתתף בשיחות".
במקביל, חמדאן הודה ב"קצת קשיים" ועיכובים בתקשורת עם מנהיג חמאס החדש יחיא סינוואר, שלפי ההערכות מתחבא בעומק רשת המנהרות ברצועה. למרות זאת, חמדאן אמר שהדבר לא נחשב למכשול גדול במו"מ.
בחודש שעבר, אחרי ביקור שערך ברפיח, אמר נתניהו כי "התחזקתי בהבנה שהחזקה בציר פילדלפי ומעבר רפיח הם חיוניים להמשך. הלחץ הצבאי שהם מפעילים כאן ממש, בגרון של החמאס, עוזר לנו - יחד עם העמידה האיתנה על דרישותינו הצודקות - לקדם את עסקת החטופים, לרבות הדרישה שלנו לשחרר מספר מקסימלי של חטופים וחטופות כבר בשלב הראשון של המתווה. הלחץ הכפול הזה לא מעכב את העסקה - הוא מקדם אותה".