אזרחי צרפת הנחיתו מכה נוספת על הנשיא עמנואל מקרון, כשבסיבוב הראשון של הבחירות לאספה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט, הצביעו בהמוניהם למפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן – כך עולה מהמדגמים שפורסמו הערב (יום א') עם סגירת הקלפיות. לפי התוצאות, מפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן ושל הכוכב העולה ז'ורדן ברדלה כבשה את המקום הראשון עם 34% מהקולות, בעוד מפלגתו של מקרון הגיעה רק למקום השלישי עם 20.5%, וברית מפלגות השמאל "החזית העממית החדשה" תפסה את המקום השני עם 28.5%. עם זאת, תוצאות המדגמים מהערב מלמדות רק על שיעור התמיכה שלו זוכה כל מפלגה ברחבי צרפת, ואילו התשובה לשאלה כמה מושבים תגרוף כל אחת באספה הלאומית ומי מהן תשלוט בפרלמנט תתקבל רק אחרי הסיבוב השני והמכריע, שייערך בשבוע הבא.
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי עמנואל מקרון מצביע
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי עמנואל מקרון מצביע
הנשיא מקרון מצביע בקלפי. לקח הימור עם בחירות הבזק
(צילום: Yara Nardi / POOL / AFP)
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי ז'אן לוק מלנשון מצביע
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי ז'אן לוק מלנשון מצביע
"אני לא מכירה את המדינה שלי כבר". בקלפי במזרח צרפת
(צילום: SEBASTIEN BOZON / AFP)
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי מרין לה פן מצביעה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי מרין לה פן מצביעה
מרין לה פן. הביעה ביטחון: "אנחנו הולכים לזכות ברוב מוחלט"
(צילום: FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
הבחירות לפרלמנט הצרפתי, שבעקבותיהן ייקבע בין השאר מי יהיה ראש הממשלה, נתפסות כרגע היסטורי עבור הרפובליקה: בשום שלב מאז מלחמת העולם השנייה לא היה הימין הקיצוני קרוב כל כך להקים ממשלה בצרפת, ועל רקע זה התגייסו בשבועות האחרונים ידוענים רבי-השפעה, בהם כוכב נבחרת צרפת בכדורגל קיליאן אמבפה, כדי להזהיר את הבוחרים ממתן כוח ל"קיצונים". נסיקת "האיחוד הלאומי" באה כשברקע שורת הצלחות של מפלגות ימין קיצוני ברחבי האיחוד האירופי, בין השאר בהולנד, באיטליה ובגרמניה, והיא מדאיגה מאוד את בריסל. על חשיבות הבחירות בעיני הצרפתים מלמד שיעור ההצבעה היום: נכון ל-18:00 (שעון ישראל) נתנו את קולם 59.39% מבעלי זכות הבחירה, עלייה חדה של כ-20% ביחס לשיעור ההצבעה באותה שעה בסיבוב הראשון של הבחירות לפני שנתיים. זהו גם השיעור הגבוה ביותר מאז 1986.
הבחירות לאספה הלאומית כלל לא היו אמורות להיערך השנה, אבל בחודש שעבר הדהים הנשיא מקרון כשהודיע על הקדמתן בעקבות התבוסה שנחלה מפלגתו מול הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי. מקרון ראה בכך הצבעת אי-אמון בממשל הנוכחי, אבל הכרזתו על בחירות בזק נתפסה כהימור גדול: הוא יצא אליהן בתקווה שלנוכח התדהמה מעליית הימין הקיצוני בבחירות האירופיות ייצאו הכוחות המתונים בהמוניהם לקלפי כדי להרחיק את הקיצונים מהשלטון, אבל לפי הסקרים מהשבועות האחרונים והמדגמים מהערב, כעת הוא עלול למצוא עצמו נאלץ לחלוק את השליטה עם אותו ימין קיצוני, המתנגד בתוקף למדיניותו.
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי ז'ורדן ברדלה מצביע
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי ז'ורדן ברדלה מצביע
ז'ורדן ברדלה. ראש ממשלה בגיל 28?
(צילום: JULIEN DE ROSA / AFP)
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית קלפי
בקלפי בצרפת. עלייה בשיעור ההצבעה
(צילום: GAIZKA IROZ / AFP)
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית סבסטיאן תומך של מרין לה פן
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית סבסטיאן תומך של מרין לה פן
תומך מושבע של לה פן ביום הבחירות. הימין הקיצוני בשיא כוחו, 52 שנה אחרי הקמת המפלגה
(צילום: REUTERS/Yves Herman)
תוצאות המדגמים הערב מלמדות כי מפלגתה של לה פן הגדילה את כוחה כמעט פי שניים מאז הבחירות הקודמות, ב-2022, אז זכתה ב-18% מהקולות. עוד עולה מהן כי ל"איחוד הלאומי" יש סיכוי טוב להפוך לראשונה בתולדותיה למפלגת הרוב באספה הלאומית, ובתרחיש מסוים אף לזכות ברוב מוחלט בה. בתגובה ראשונה לתוצאות אמרה לה פן כי העם הצרפתי הציב את "האיחוד הלאומי" בחזית ו"למעשה מחק את מחנה מקרון". שותפה ברדלה אמר כי ההצבעה בסיבוב השני תהיה מהחשובות בהיסטוריה של צרפת, וכי אם ישיג רוב מוחלט בפרלמנט וייבחר לראש הממשלה הוא יהיה ראש הממשלה של כל הצרפתים – וינהג בכבוד בנשיא אך גם יעמוד על שלו. מקרון מצדו קרא הערב למצביעים להתגייס להצבעה בשבוע הבא ולסכל ניצחונות של הימין הקיצוני.

מקרון עד 2027: הבהיר שלא יתפטר

בריאיון שהעניקה ביום רביעי האחרון הצהירה לה פן בביטחון "אנחנו הולכים לזכות ברוב מוחלט", וחזתה שבן טיפוחיה ז'ורדן ברדלה, בסך הכול בן 28, יתמנה לראש הממשלה. אם מפלגתם אכן תזכה ברוב מוחלט, כלומר יותר מ-50% מהמושבים באספה, ייתכן שהדיפלומטיה הצרפתית תיקלע למצב חסר תקדים שבו מקרון, שכבר הבהיר כי אין לו שום כוונה להתפטר לפני סוף כהונתו ב-2027, וברדלה, בהנחה שיתמנה לראש המממשלה, יתחרו על תפקיד "המייצג הרשמי" של צרפת. מאז מלחמת העולם השנייה אמנם ידעה צרפת שלוש תקופות כהונה שבהן הנשיא וראש הממשלה השתייכו למחנות פוליטיים יריבים, אך מעולם לא היה הפער ביניהם גדול כל כך. מצב כזה צפוי לפגוע קשות במעמדו של מקרון בצרפת ובעולם וביכולתו להתנהל ביעילות.
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית עמנואל מקרון בריז'יט מצביעים
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית עמנואל מקרון בריז'יט מצביעים
הנשיא מקרון ורעייתו בריז'יט אחרי שהצביעו בצפון צרפת
(צילום: Sֳ©bastien Courdji/Getty Images)
מפלגת "האיחוד הלאומי" ידועה ככזו המתנגדת לבוא המהגרים, במיוחד המוסלמים, וניצחון ברור שלה עשוי לגרום גם לאי-ודאות בנוגע לעמדתה של צרפת כלפי המלחמה באוקראינה. למפלגה יש קשרים היסטוריים לרוסיה, לה פן הביעה בעבר בהזדמנויות שונות עמדות פרו-רוסיות, ואף שכעת אומרת "האיחוד הלאומי" כי תסייע לאוקראינה להגן על עצמה מפני מוסקבה – היא גם הציבה קווים אדומים, למשל סירוב להעביר לקייב טילים ארוכי טווח או לשלוח חיילים צרפתים לאוקראינה, צעד שמקרון דווקא לא שלל. ברדלה כבר אותת כי אם יתמנה לראש הממשלה, בכוונתו לקרוא תיגר על עמדותיו של מקרון בעניינים בינלאומיים שונים.
נוסף על כך הצהירה מפלגת "האיחוד הלאומי" על כוונה להגדיל את השקעות המדינה, ובין השאר פקפקה בזכאותם של אנשים מסוימים שנולדו בצרפת לאזרחות צרפתית, והביעה רצון לצמצם את זכויותיהם של אזרחים צרפתים בעלי אזרחות כפולה. מבקריה טוענים כי מדובר בפגיעה בזכויות אדם בסיסיות, המאיימת על האידאלים הדמוקרטיים של צרפת.
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית עמנואל מקרון סלפי
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית עמנואל מקרון סלפי
גם זמן לסלפי היה לנשיא
(צילום: Sֳ©bastien Courdji/Getty Images)
בשנים האחרונות השקיעו לה פן וברדלה מאמצים כבירים בניסיון לשוות למפלגתם פנים מתונות יותר מבעבר, בין השאר על ידי גינוי תקיף של אנטישמיות. אביה של מרין לה פן, ז'אן-מארי לה פן, שייסד את המפלגה ב-1972 והיה מנהיגה במשך שנים, ידוע כמי שניפק לאורך השנים שלל אמירות אנטישמיות, שלפחות בראשית הקריירה שלה הכתימה גם את בתו. מתנגדי מרין לה פן טוענים כי החיזור של "האיחוד הלאומי" אחרי היהודים כעת אינו נובע מאמונותיה הכנות, אלא הוא רק ניסיון להדוף את ההאשמות שמדובר במפלגה גזענית, בשל התנגדותה החריפה להגירת המוסלמים וזרים אחרים לצרפת.

הם הזמינו את השמאלנים

הקלפיות בסיבוב הראשון נפתחו הבוקר ב-9:00 לפי שעון ישראל, והאחרונות שבהן נסגרו ב-21:00. לה פן הצביעה במעוז שלה בצפון צרפת, והמועמד שלה לראשות הממשלה ברדלה הצביע בקלפי ליד פריז. עם הגיעו לשם צעקה לעברו אישה "בושה, בושה", והוא הגיב: "הם אפילו הזמינו את השמאלנים". הנשיא בן ה-46 מקרון ורעייתו בריז'יט הצביעו בצפון צרפת והצטלמו שם לתמונות סלפי עם בוחרים.
בשל שיטת הבחירות, התוצאות הערב אינן מספיקות כדי להעריך כיצד יתחלקו 577 המושבים באספה הלאומית, והתוצאה הסופית תיוודע רק בתום ההצבעה בסיבוב השני, ביום ראשון הבא. כל מושב באספה מוקצה למחוז בחירה מסוים, וכדי לנצח בסיבוב הראשון באותו מחוז צריך מועמד לגרוף יותר מ-50% מהקולות. מצב כזה נחשב נדיר, ובדרך כלל נדרש סיבוב שני, שאליו מעפילים רק מי שקיבלו בסיבוב הראשון 12.5% לפחות מהקולות, ומי מהם שמגיע למקום הראשון בסיבוב זה מנצח.
12 צפייה בגלריה
ז'אן לוק מלנשון מנהיג קואליציית שמאל וירוקים אחרי סבב ראשון ב בחירות ל פרלמנט  ב צרפת
ז'אן לוק מלנשון מנהיג קואליציית שמאל וירוקים אחרי סבב ראשון ב בחירות ל פרלמנט  ב צרפת
ז'אן-לוק מלנשון מהשמאל הקיצוני. הואשם באנטישמיות
(צילום: AFP)
לא רק ההמתנה להצבעה המכרעת מקשה את מלאכת החיזוי, אלא גם העובדה שלפני הסיבוב השני צפויות מפלגות מסוימות לכרות בריתות זו עם זו או להסיר את מועמדותם של נציגיהן, במטרה לאפשר איחוד הצבעות של בוחרים מתונים, וכך לסכל ניצחון של מועמדי הימין הקיצוני. בעבר כבר הצליחו תרגילים טקטיים כאלה למנוע ניצחונות ממועמדי ימין קיצוני, אבל כיום התמיכה במפלגתה של לה פן עמוקה ורחבה יותר, ולא ברור מה יהיה משקלם. כך או כך, תוצאות הסיבוב הראשון נתפסות ככאלה המספקות תמונה כללית בנוגע לרחשי לבם של הבוחרים, והן מעידות ללא ספק על סחף לימין הקיצוני.
התארגנויות פוליטיות לחסימת הימין הקיצוני בסיבוב השני כבר נראו הערב, דקות אחרי פרסום המדגמים, כשבכירים במפלגות השמאל החלו לקרוא למועמדיהם לפרוש מהמרוץ אם אין להם סיכוי ממשי לנצח ואם הדבר יאפשר איחוד של הבוחרים נגד מועמדיהם של לה פן וברדלה. מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, שידוע כפרו-פלסטיני והואשם בעבר כמה פעמים באנטישמיות, אף אמר כי יפעל בעצמו להוצאת מועמדים של מפלגתו מהמרוץ אם הם נמצאים במקום השלישי בלבד במחוז הבחירה שלהם מול מועמד מהימין הקיצוני שמוביל.
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית מצביע קלפי ב לוזאן שווייץ
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית מצביע קלפי ב לוזאן שווייץ
בדרך לפרלמנט משותק? אזרח צרפתי מצביע בקלפי בלוזאן, שווייץ
(צילום: EPA/LAURENT GILLIERON)
במסגרת חלוקת הכוח המסורתית בצרפת הממשלה היא שמחזיקה ברוב הסמכויות הנוגעות לענייני פנים, ואילו הנשיא הוא ראש הצבא וזה שזוכה להשפעה הגדולה ביותר במדיניות החוץ. עם זאת חלוקת הכוח בענייני חוץ אינה חד-משמעית, ועובדה זו יכולה רק לסבך עוד יותר את המצב אם מקרון ימצא את עצמו עם ראש ממשלה מהימין הקיצוני. בצרפת הנשיא הוא שממנה את ראש הממשלה, ולפי המסורת הוא מצופה להטיל את המשימה על מועמד המפלגה שזכתה ברוב המושבים.
מפלגתם של לה פן וברדלה כבר הודיעה כי תסכים לקבל על עצמה את הקמת הממשלה רק אם תזכה ברוב מוחלט בפרלמנט. כדי לזכות ברוב מוחלט כזה צריכה "האיחוד הלאומי" שהיא ובעלי בריתה יגרפו 289 מושבים לפחות. אם תזכה ברוב המושבים אך לא ברוב מוחלט היא עדיין תוכל להקים ממשלת מיעוט, אך לדבריה כך לא תוכל לקדם את הרפורמות שבהן היא רוצה, ולכן תסרב. לא מן הנמנע גם שהבחירות יולידו פרלמנט משותק, שבו שלוש סיעות גדולות שלאף אחת מהן אין רוב מספיק כדי להקים ממשלה בלי יריביה המושבעים.
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית מרין לה פן קלפי מצביעה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית מרין לה פן קלפי מצביעה
המפלגה שלה יכולה להפוך לגדולה בפרלמנט לראשונה בהיסטוריה. לה פן
(צילום: Francois LO PRESTI / AFP)
מלבד האספה הלאומית כולל הפרלמנט הצרפתי גם את הסנאט, הבית העליון שלו, אך האספה נהנית מכוח רב יותר, ולה שמורה המילה האחרונה בתהליך החקיקה.

"לה מונד" למצביעים: "כל מה שנבנה ב-250 שנה ייהרס"

אל הבחירות היום הגיעו רבים מהצרפתים מתוסכלים מהמצב הכלכלי והאינפלציה ומהנהגתו של מקרון, הנתפס כיהיר ומנותק ומהעם. "אנשים לא אוהבים את מה שקורה", אמרה סינתיה ז'וסטין, מצביעה בת 44 שהגיעה לקלפי בפריז. "אנשים מרגישים שהם איבדו הרבה בשנים האחרונות. אנשים כועסים. אני כועסת".
סינתיה הביעה זעם גם על דברי השנאה המאפיינים יותר ויותר את השיח הפוליטי בצרפת, ואמרה שחשוב שהאזרחים יביעו את עמדתם בקלפי: "זה חשוב לי כי אני אישה, ולא תמיד הייתה לנו הנשים הזכות להצביע. ומכיוון שאני אישה שחורה, זה חשוב אפילו יותר. הרבה מוטל על הכף היום". פייר לקלר, גמלאי בן 78, אמר שבא להצביע "כדי למנוע את הגרוע מכול", כדבריו – ממשלה המורכבת מאנשי ימין קיצוני ומפופוליסטים, ולא מליברלים ורפובליקנים.
12 צפייה בגלריה
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית מצביעה ב שטרסבורג קלפי
צרפת בחירות ל פרלמנט האספה הלאומית מצביעה ב שטרסבורג קלפי
מצביעה בשטרסבורג. "למנוע את הגרוע מכול"
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
נאביל אגווני, תושב מארסיי בן 40, סיפר כי לא הצביע בבחירות לפרלמנט האירופי שבהן נסק הימין הקיצוני, אבל בא לקלפי היום: "כל עוד יש לנו בחירה, עדיף ללכת להצביע", אמר. בבורדו, אף היא בדרום צרפת, נשמעה המצביעה בת ה-40 רוקסן לברון מודאגת: "אני כבר לא מכירה את המדינה שלי. אנחנו חייבים להמשיך להילחם על מה שאנחנו מאמינים בו ועל מה שאנחנו רוצים עבור צרפת". ג'וליאן מרטין, אדריכל בן 38, הוסיף: "אלה לא בחירות קלות, התוצאות מאוד לא ודאיות, וההשלכות על החברה עלולות להיות חמורות".
במאמר המערכת שלו קרא היום העיתון "לה מונד" לבעלי זכות הבחירה לצאת להצביע כדי לעצור את עליית הימין הקיצוני: "המשמעות היחידה של מתן כוח כלשהו לימין הקיצוני היא הסתכנות בכך שכל מה שנבנה והושג במשך יותר מ-250 שנה ילך ויתפרק בהדרגה".