הסנאטור הדמוקרטי טים קיין, שהיה הסגן של הילארי קלינטון במרוץ לנשיאות ב-2016, אמר אתמול (יום חמישי) בריאיון לגרדיאן כי הנשיא ג'ו ביידן מבין כעת שראש הממשלה בנימין נתניהו "שיחק" בו במהלך החודשים הראשונים של המלחמה, "אבל זה לא הולך לקרות עוד".
1 צפייה בגלריה
טים קיין
טים קיין
טים קיין
(צילום: רויטרס)
בריאיון האשים קיים את נתניהו בכך שהפך את ישראל ל"פחות בטוחה באופן דרמטי", וייחס לו גם פגיעה במערכת היחסים ארוכת השנים שלה עם ארה"ב. לדברי קיין, לפני נתניהו "מערכת היחסים הזו הייתה די יציבה - וקל היה לסמוך עליה".
קיין, בעל ברית של ביידן וחבר בוועדת יחסי החוץ והשירותים החמושים של הסנאט, חזר בריאיון על תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חמאס בעקבות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. לצד זאת הוא הצטרף לביקורת של דמוקרטים אחרים על מותם של יותר מ-33 אלף פלסטינים במלחמה, לפי משרד הבריאות של חמאס.
קיין העריך כי ביידן "הרגיש שהיחסים שלו עם ישראל, והחמלה האמיתית שהייתה לו אליה במהלך הקריירה שלו, יובילו לכך שיקשיבו לו בהנהגה הישראלית". לדבריו, "אני חושב שהוא מתוסכל מאוד מזה שהוא ניסה לתת עצות לא כמו שאויב היה נותן - 'אני חושב שעדיף עבורך להקשיב לי. אני לא אומר את זה רק כי זה טוב בשבילי; אני אומר את זה כי זה טוב יותר גם בשבילך'".
ביידן במסר לאיראן: מחויבות ברזל לביטחון ישראל
(צילום: AP)

במהלך הריאיון קיין היה ישיר בביקורת על ראש הממשלה. "בנימין נתניהו, לדעתי, הפך את ישראל לפחות בטוחה באופן דרמטי במהלך כהונתו הארוכה. הוא בסופו של דבר יהיה אחד הפוליטיקאים המצליחים ביותר ומשרתי הציבור ההרסניים ביותר שהיו על הבמה העולמית ברבע המאה האחרונה. הוא הפך את ישראל לפחות בטוחה. אתה יכול להצליח כמועמד וכפוליטיקאי, אבל בסופו של דבר להיות לא מוצלח או אפילו הרסני כעובד ציבור".
לאחר מכן קיין התייחס להרחבת הסיוע ההומניטרי שעליה החליט נתניהו, אחרי שיחה תקיפה עם ביידן. "הם (ישראל, א"א) הפעילו בחזרה קו מים בצפון רצועת עזה, מאפשרים למאפיות להתחיל לפעול והוציאו חיילים", אמר קיין. "כנראה שיש עוד דברים שהם הולכים לעשות, כי אני חושב שהוא (נתניהו, א"א) סוף סוף שמע בקולו של ביידן".