צפו בריאיון עם מפקד היאחב"ל
(צילום: נדב אבס)

"אחרי תיק 512 המגזר הערבי עבר לקדמת הבמה. הם מחוללי הפשיעה המרכזיים. הם יותר אכזריים, ומבצעים פעילות אלימה יותר", כך מספר בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקידו, תת ניצב חיים נסים, מפקד היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל).
4 צפייה בגלריה
 יצחק אברג'יל בבית המשפט
 יצחק אברג'יל בבית המשפט
מגדולי העבריינים שידעה מדינת ישראל. יצחק אברג'יל בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
פרשה 512, שבמסגרתה הורשע ראש ארגון הפשע יצחק אברג'יל, מגדולי העבריינים שידעה מדינת ישראל, העלתה את היאחב"ל לכותרות. חקירת הפרשה, שנמשכה קרוב לעשור, נחשבת לאחד מאירועי הדגל של היחידה שבין תפקידיה המרכזיים נמצא מיגור הפשע המאורגן.
נסים החל את שירותו במשטרה בשנת 1984 כבלש וכרכז מודיעין במחוז ירושלים. בשנת 2011 מונה למפקד ימ"ר ש"י והקים את מפלג הפשיעה הלאומנית. במהלך כהונתו כמפקד ימ"ר ש"י הוביל נסים את חקירת הצתת כנסיית הלחם והדגים והפיגוע בדומא. ב-2016 מונה לראש זרוע חשיפה בלהב 433 ביחידה למאבק בפשיעה הכלכלית. ב-2018 קודם לדרגת תת ניצב ומונה לראש היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית בלהב 433.
היאחב"ל, הכפופה ללהב 433, עוסקת היום בהתמודדות עם שני ארגוני פשיעה מרכזיים במדינה - הארגון של משפחת חרירי והארגון של משפחת מוסלי. "אחרי שנה של פעילות אינטנסיבית נגד ארגון הפשע של חרירי אני יכול לומר שיש תוצאות משמעותיות ביותר שהביאו את האנשים המרכזיים ברובד הכלכלי, המבצעי והניהולי בארגון מאחורי סורג ובריח, והם צפויים למאסר ממושך", מספר תנ"צ נסים.
4 צפייה בגלריה
ראש היאחב"ל תת ניצב חיים נסים
ראש היאחב"ל תת ניצב חיים נסים
"חרירי חטף מכה קשה, צריכים להמשיך בפעילות". תנ"צ נסים
(צילום: שאול גולן)
אתה יכול לומר שמוטטתם את ארגון הפשע של חרירי? "אני חושב שלהגיד מוטטנו זו מילה גדולה. אני לא אוהב את הסגנון של 'מוטטתם’ או ‘הקרסתם'. אנחנו עושים פעילות אינטנסיבית. עם כל שחקן שנכנס לכלא, נכנס לוואקום שחקן אחר. שחקנים משמעותיים נכנסו לכלא ובהם חרירי ומוסלי. חרירי חטף מכה קשה. אנחנו צריכים להמשיך בפעילות הזו כדי שלא יצליחו לעמוד על הרגליים".
אבל אנחנו עדיין שומעים שעבריינים מארגון חרירי סוחטים דמי חסות. "חשוב להבין מה זה ארגון חרירי. יש כמה עשרות אנשים שהם המחוללים המרכזיים בארגון. בנוסף, לארגון הזה יש עשרות עבריינים נוספים שתחת השם הגנרי חרירי מבצעים עבירות חמורות. זה יכול להיות כנופיות מקומיות או עבריינים בתחילת דרכם, והם מחוללי פשיעה שעושים את זה בשם הארגון, על אף שלא תמיד נשלחו מטעמם".
4 צפייה בגלריה
משפחת הפשע חרירי לפני שהמשטרה הגיעה אליה
משפחת הפשע חרירי לפני שהמשטרה הגיעה אליה
משפחת הפשע חרירי לפני שהמשטרה הגיעה אליה
אז למה אנחנו לא רואים כאן טיפול שורש בארגוני הפשיעה, כמו שעשיתם בפרשה 512? "צריך להבין שפרשה 512 זה אירוע גדול ומכונן. זה תיק משמעותי, אבל הוא היה על השולחן כ-20 שנים והוקצו לו משאבים רבים במשטרה ובמערכת המשפטית. יש הרבה מאוד היבטים שצריך לקחת בחשבון - איזה אולם בית משפט אתה צריך, כמה אבטחה צריך על העדים, כמה שנים זה נמשך? היום אנחנו עובדים אחרת, כירורגית כמו בחדרי ניתוח. אני לא מביא 70 עצורים לבית המשפט, ומקריס את הפרקליטות והמערכת המשפטית. במקום שאני אביא 70 איש במכה, אני אביא בכל פעם בודדים לבית המשפט, אנשי מפתח בארגון הפשע. מתוך ההכנה של הפעילות הזו אני אשיג תוצאה בפרק זמן קצר יותר. זה לא מקריס מערכות ומשבית את בתי המשפט, וזה כורח המציאות".
אבל זה ממוטט את ארגוני הפשיעה. "ב-512 היו עדי מדינה, זו עבודה של שנים רבות. עברו ארבעה מפקדי יאחב"ל עד שמישהו קצר את הפירות. זה הקריס מספר ארגונים, אבל יש לזה מחיר ומשאבים רבים שזה גבה ממערכות האכיפה במדינה. עם הכוחות והמשאבים של היום אי אפשר לנהל אירוע כמו 512".
אולי המדינה לא משקיעה מספיק במערכת אכיפת החוק? אתם פועלים במחסור? "בוודאי. אם בשדה המשפטי היה אולם מיוחד להכיל 100 אנשים, ולא הייתה בעיה של הרכבים של בתי משפט, והיו יושבים שלושה שופטים חרוצים וקוראים הררי חומרים. אבל מי יכול לקרוא את כל זה? ייקח להם 5-4 שנים רק לעיין בחומרים. זה מיליונים של מסמכים".
דיברנו על חרירי. מה מצבו של ארגון הפשיעה של משפחת מוסלי? "שני בכירים בארגון ברחו והתגוררו שנים רבות בדרום אפריקה. כשאחד מהם חזר (יוסי מוסלי - ל"ל) הוא נעצר במהלך פעילות של היחידה, וכרגע הוא במעצר עד תום ההליכים. הארגון הזה מפוקח, מתבצעת פעילות אינטנסיבית ולראייה אנחנו שומעים עליו פחות".
4 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי )
במסגרת המאבק בארגוני הפשיעה קיבלה יאחב"ל לאחרונה תעודת הוקרה מהמפכ"ל. "אין לי ספק שיש לי שוטרים וקצינים ביאחב"ל שראויים ביותר לכל הערכה על העבודה הקשה שהם משקיעים", אומר תנ"צ נסים.
בתחילת השבוע נרצח ראש ארגון הפשיעה בני שלמה. חוקרי ימ"ר לכיש הצליחו תוך שעות בודדות לשים יד על ארבעה חשודים ברצח וסיוע. לכידתם המהירה של החשודים התאפשרה בזכות המודיעין הנרחב שיש בידי חטיבת המודיעין בלהב 433 ובימ"ר לכיש.
"המאבק בארגוני הפשיעה לא נפסק לרגע, והרצח של בני שלמה השבוע מראה שוב שהמלחמה בפשיעה החמורה והמאורגנת עוד ארוכה", אומר תנ"צ נסים. "אבל לנו יש אורך נשימה וכלים משמעותיים המסייעים לנו בצמצום פעילות ארגוני הפשיעה. לראייה, המעצר של החשודים מיד עם ביצוע הירי והחתירה למגע של השוטרים מביאים לתוצאות ולפגיעה בארגונים האלה”.
אפשר לנצח ארגוני פשיעה? "אפשר לנצח כל ארגון עם מערכות מתואמות וחזקות. אם היו לי יותר שוטרים, אמצעים וניידות היינו מצליחים יותר. יש משאב אנושי מצוין במשטרה ובפרקליטות, אנשים שמבצעים עבודה שהיא שליחות".
כמה פרשת פגסוס פגעה ביכולות שלכם? "בין מה שפורסם למציאות, זה שני עולמות שונים. זה אחד הכלים המשמעותיים שמשמש אותנו נגד יעדים בכירים וטיפול בעבירות חמורות שיכולות להציל חיי אדם. אם הכלי הזה היה בשימוש עכשיו, ייתכן וזה היה חוסך בחיי אדם. הכלי הזה חייב לחזור לשורות המשטרה. זה מגביל את המשטרה. אני מחכה לקבל את הכלים הטכנולוגיים האלה בחזרה. אנחנו עושים את התאמות החוקיות להפעלת הכלים הללו".