השליחה המיוחדת לשטחים הפלסטיניים מטעם מועצת האו"ם לזכויות האדם, פרנצ'סקה אלבנזה, אמרה אתמול לגרדיאן הבריטי כי ישראל מפרה את הצווים שהוציא בית הדין בהאג על המלחמה בעזה. שעות לאחר מכן, בציוץ שעורר סערה, כתבה כי "הקורבנות בטבח 7 באוקטובר לא נרצחו בגלל יהדותם, אלא בתגובה לדיכוי הישראלי".
אלבנזה התייחסה לאמירה של נשיא צרפת עמנואל מקרון ולפיה הטבח לפני 4 חודשים היה הגדול ביותר נגד יהודים במאה הנוכחית, ובהמשך לטענתה כתבה ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) כי "צרפת והקהילה הבינלאומית לא עשו דבר כדי למנוע זאת" - כשהיא מתכוונת ל"דיכוי הישראלי".
בציוץ הבהרה שפרסמה הלילה כתבה: "צר לי שחלק קראו את הציוץ שלי ככזה ש'מצדיק' את פשעי חמאס, אותם גיניתי בחריפות כמה פעמים. אני דוחה כל גזענות, כולל אנטישמיות. עם זאת, הסבר הפשעים האלה כ'אנטישמיות' מטשטש את הסיבה האמיתית שבגינה הם קרו".
2 צפייה בגלריה
פרנצ'סקה אלבנזה
פרנצ'סקה אלבנזה
פרנצ'סקה אלבנזה
אלבנזה נחשבת לדמות ידועה לשמצה בישראל כבר זמן רב, ובעבר אף נמנעה כניסתה לשטחים הפלסטיניים בעקבות זאת. בין השאר, היא נאמה בנובמבר 2022 בזום בכנס של חמאס והג'יהאד הפלסטיני, ואמרה לבכירי ארגוני הטרור כי "יש לכם זכות להתנגד לכיבוש". היא גם רמזה בנאומה אז להתנגדותה לפתרון שתי המדינות לשני עמים, כשאמרה לקהל העזתי: "הגדה המערבית, מזרח ירושלים ועזה הם מה שנותר מפלסטין ההיסטורית. השפה הזו לא חדשה אבל היא תעזור לקהילה הבינלאומית להרגיש לא בנוח עם פתרון שתי המדינות".
ב-9 ביוני אמרה למגזין האיטלקי "אלטראקונומיה" כי "ישראל אומרת שהתנגדות שווה לטרור, אבל כיבוש דורש אלימות ויוצר אלימות". לאחר מכן היא הוסיפה כי "לפלסטינים אין מקום להתנגדות פרט לאלימות". במאי אמרה לערוץ טלוויזיה באיטליה כי "אלימות הפלסטינים היא בלתי נמנעת מכיוון שזכות הקיום של העם הפלסטיני נשללה במשך 55 שנים".
חרף תמיכתה החד-צדדית בעמדה הפלסטינית בסכסוך, אלבנזה - משפטנית בהשכלתה - הוצגה בכותרת הראשית של הגרדיאן כ"בכירה באו"ם", ללא כל הקשר וללא הצגת עמדותיה הקודמות. העיתון ציין אמנם כי הקונצנזוס המשפטי סביב ההחלטה היה שישראל יכולה להמשיך את המלחמה בעזה, אך לאחר מכן הביא את דבריה של אלבנזה - שלפיהם בית הדין קבע בפועל שעל ישראל להפסיק את כל הפעולות שעלולות להוות "רצח עם".
לדבריה אלבנזה, חרף ההחלטה בהאג, נמשכות התקיפות והרס התשתיות האזרחיות ברצועת עזה, ותנאי החיים שם הוחמרו. "ההרוגים אינם רק תוצאה של הפצצות וירי צלפים", אמרה. "זה קורה גם בגלל מחסור באספקה רפואית ובטיפולים, ולמרבה הצער, גם בגלל גישה לקויה למזון ומים לשתייה - מה שגורם לשתיית מים מזוהמים". בכתבה צוין גם כי "לפחות 1,755 פלסטינים נהרגו ברצועת עזה מאז צו בית המשפט".
בית הדין, נזכיר, הורה לישראל להשיב עד ל-23 בפברואר על הפעולות שנקטה כדי לציית לשישה צווים שהוציא - שאחד מהם קורא "להפסיק להסית לרצח עם", ואחר מחייב צעדים מיידיים לשיפור אספקת הסיוע ההומניטרי. הוא נמנע מלחייב הפסקת אש, אך חייב את ישראל לנקוט בכל האמצעים שבכוחה כדי למנוע, במסגרת אמנת רצח העם, הרג פלסטינים או פציעתם.
בגרדיאן הבריטי נכתב כי בכירים במערב טוענים שלמרות שעות ארוכות של משא ומתן עם גורמים ישראלים - יש "לכל היותר" שיפור שולי מאז פסק הדין ב-26 בינואר. "המצב הנורא מחמיר", אף טען אחד מהם. ישראל, נזכיר, מאשימה בין השאר את האו"ם בכך שהוא נכשל לחלק את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה, וגם אומרת שחמאס שם ידו על כ-60% מהציוד. בעקבות זאת הוגים במשרד הביטחון תוכנית להכנסת הסיוע דרך צפון רצועת עזה, כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
פורסם לראשונה: 11:47, 10.02.24