5 צפייה בגלריה
אבי חסון חותם על הסכם עם הבחריינים
אבי חסון חותם על הסכם עם הבחריינים
אנשי העסקים בכנס בבחריין
(צילום: Start-Up Nation Central)
בזמן שאיחוד האמירויות מתכוונת לעצור רכש של מערכות ביטחוניות ישראליות בגלל דאגה מהממשלה בישראל ויחסה לפלסטינים, בבחריין הסמוכה נרשמה השבוע דווקא קפיצת מדרגה ביחסים בין המדינות.
יותר מ-600 אנשי עסקים מבחריין וישראל השתתפו בבירת הממלכה הקטנה מנאמה, בכנס Connect2Innovate". מהצד הבחרייני השתתפו כ-550 איש ומהצד הישראלי כ-60 אנשי עסקים ונציגי חברות ישראליות שהגיעו במיוחד למנאמה.
זה קרה ימים ספורים לאחר דרמת חידוש היחסים בין איראן לסעודיה, ובזמן שבטהרן דווח על "התקדמות משמעותית" ביחסים עם בחריין, ועל שיחות הנוגעות לפתיחה מחדש של שגרירות איראן במנאמה. שתי המדינות נמצאות בנתק מדיני מאז 2016, ולטענת בחריין האיראנים היו מעורבים במהומות שפרצו במדינת האי בזמן האביב הערבי.
5 צפייה בגלריה
אבי חסון חותם על הסכם עם הבחריינים
אבי חסון חותם על הסכם עם הבחריינים
שר המסחר הבחרייני, השגרירים וחסון
(צילום: Start-Up Nation Central)
בבחריין נמצאת מפקדת הצי החמישי האמריקני, שאחראית על ביטחון נתיבי השיט במפרץ הפרסי. במפקדה הזאת מוצב גם קצין של חיל הים הישראלי, ולפני חודש ערך הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקור חשאי במדינה. אם אכן יש התחממות גם ביחסים בין בחריין לאיראן אלה חדשות מדאיגות, אבל גורמים בישראל הטילו ספק שהדבר יקרה במהירות.
את הכנס במנאמה הוביל ארגון Start-Up Nation Central, המחבר בין ממשלות, תאגידים ומשקיעים לתעשיית החדשנות הישראלית, יחד עם משרד התעשייה והמסחר של בחריין (MOIC), המועצה לפיתוח כלכלי של בחריין (EDB), שגרירות בחריין בישראל ושגרירות ישראל בבחריין.
במהלך הכנס התקיימו עשרות מפגשים בין הנציגים הישראלים לבין נציגים בחריינים מהמגזר הציבורי ומהסקטור הפרטי בתחומים שונים, ומפגשי "ספיד דייט" בין חברות ישראליות לגופים בחריינים. בשולי הכנס כבר נחתמו כבר כמה הסכמים לשיתוף פעולה בין חברות משתי המדינות, ובין היתר חברת בלייד ריינג'ר, המפתחת פתרונות אוטונומיים לניקוי פאנלים סולאריים, חתמה על הסכם עם ספקית אנרגיה בבחריין.
5 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בביקור חשאי בבחריין
הרצי הלוי בביקור חשאי בבחריין
הרמטכ"ל בביקור החשאי בבחריין, בחודש שעבר
שגריר ישראל בבחריין איתן נאה, שנמצא שנה במדינה, אמר: "מה שאנו רואים כאן הוא יוצא דופן. בשנה הזאת הקמנו שגרירות, מיפינו את הממשלה, התקשורת, האקדמיה, אנשי עסקים וחברה אזרחית והעמקנו את היחסים. בין ישראל לבחריין יש ארבעה וקטורים: יחסים בין המדינות; איראן; כלכלה סחר והשקעות; וקשרים בין העמים".
"שום דבר לא יעבוד אם אין לך את העם איתך", הוסיף נאה. "הם שומעים 'ישראל', עולה להם מיד קונוטציה של דם, עשן ואש. הדבר החשוב זה לגשר ולעבוד על המוח שישראל היא לא שטן. אחת ההצלחות הגדולות שהצלחנו היא לשלוח בחריינים לסיורים בישראל והם חזרו מאוהבים. היו אנשים שהחלו להשקיע בישראל אחרי הביקור. כולם אמרו לנו שמה שראו בישראל היה הפוך ממה שראו בתקשורת. האפקט הראשון של בחריינים שבאים לישראל הוא 'וואו'".
נאה מספר שהקשרים בין המדינות אומנם בתחילת הדרך אך יש כבר ניצנים של הצלחה. בית החולים שיבא יפתח בקרוב מרכז חדשנות במנאמה, ויש השקעות ישראליות ראשוניות בחקלאות, פינטק ולוגיסטיקה. "זה בשלבים ראשונים. זה לוקח זמן", אמר השגריר. "נחתום בקרוב על הסכם סחר חופשי ופרוטוקול פיננסי. הסחר ההדדי אומנם נמוך מאוד ועומד על עשרות בודדות של מליוני דולרים, אבל הפוטנציאל גדול, הגידול בסחר עיקבי וזה סימן מעודד".
מאז נחתמו הסכמי אברהם ביקרו מאות בחריינים בישראל ויותר מ-5,000 ישראלים בבחריין. שתי המדינות מחייבות ויזה אלקטרונית ולפחות בינתיים לא נבחן מתן פטור מוויזה, כמו עם איחוד האמירויות. הבחריינים, למען האמת, לא ששים לראות שיטפון של תיירים ישראלים כמו בדובאי. "אנחנו רוצים לראות תיירים יותר מתוחכמים", אמר דיפלומט בחרייני. בינתיים חברת התעופה "גולף אייר" מקיימת חמש טיסות שבועיות תל-אביב-מנאמה. חברות הישראליות לא מעוניינות במיוחד לטוס לבחריין.
נאה אומר שהנוכחות הממשלתית הבכירה בכנס מעידה על החשיבות שהבחריינים מייחסים ליחסים עם ישראל. "הם יכלו למצוא תירוצים לא לבוא אבל הגיעו בדרגים הבכירים ביותר. אני אישית הופך להיות יותר ויותר עסוק כאן ורואה בבחריין יותר ויותר ישראלים", הוסיף.
בתשובה לשאלה אם הוא מודאג שאחרי ההסכם בין סעודיה לאיראן נראה גם הסכם בין בחריין לאיראן ואם יהיו לזה השפעות על מעמד ישראל במפרץ השיב נאה: "מה שלמדתי במפרץ הפרסי הוא שיש הרבה היסטוריה בין המדינות. הסיפור על סעודיה ואיראן מזכיר את הסיפור על העקרב והצפרדע שחוצים נהר ואני נותן לך להחליט מי העקרב ומי הצפרדע. קשה לדעת מה יקרה, אבל אני לא מוכן למהר להספיד את יחסי ישראל והמפרץ. להפך. העובדה שלכנס הזה הגיע שר המסחר ועוד בכירים אומרת המון".
החזון של נאה הוא שבבוא היום בחריין וסעודיה יהיו גשר של סחר בין ישראל למזרח, שיקצר את הזמנים של יצוא ויבוא עם ישראל בשלושה שבועות לפחות, ויאפשר פתיחת נתיבי סחר חדשים.
5 צפייה בגלריה
איתן נאה
איתן נאה
השגריר איתן נאה
בטקס פתיחת הכנס נחתם מזכר לקידום יוזמות עסקיות בתחום החדשנות ופיתוח ההון האנושי בין בחריין וישראל, ובמהלכו שודר מסר מוקלט מהנשיא יצחק הרצוג, שבו התייחס לביקורו בבחריין בדצמבר האחרון ולפגישתו עם מלך בחריין חמד והנסיך סלמאן, יורש העצר וראש הממשלה. הרצוג שיבח את תרבות הדו-קיום והסובלנות הדתית בבחריין וברך על היוזמה לארח את הכנס המשותף הראשון לשתי המדינות, תוך שהוא מביע תודה לשר התעשייה והמסחר בבחריין, עבדאללה פרחו.
פרחו הדגיש בדבריו בטקס כי אירוע זה ממחיש את השותפות ההולכת וגוברת בין בחריין וישראל, ואמר כי ממלכת בחריין היא יעד אטרקטיבי עבור סטארט-אפים ישראליים. לדבריו, פוטנציאל שיתוף הפעולה גדול: "הכנס הוא פלטפורמה שתאפשר ליזמים להפוך רעיונות למציאות. אנחנו רוצים לחזק את התדמית של בחריין כ"האב" של חדשנות ורוצים למשוך את הטובים לבחריין ".
"מערכת היחסים בינינו אמיתית וכנה, ונוצרה מתוך הרצון להעמיק את שיתוף הפעולה בין המדינות", הוסיף חאלד אל ג'למה, שגריר בחריין בישראל. "שנתיים וחצי לאחר החתימה על הסכמי אברהם, אני גאה לומר ששיתופי הפעולה בכל התחומים מתרחבים".
5 צפייה בגלריה
אבי חסון חותם על הסכם עם הבחריינים
אבי חסון חותם על הסכם עם הבחריינים
אבי חסון חותם על ההסכם עם הבחריינים
(צילום: Start-Up Nation Central)
אבי חסון, מנכ"ל Start-Up Nation Central, נועד בביקורו עם שרים בבחריין ואמר: "הבחריינים רואים בישראל הזדמנות לייצר מקומות עבודה לצעירים בחריינים דרך חברות ישראליות. הם מציגים את עצמם בפנינו כשער למזרח. בחריין שונה מדובאי כי יש בה כוח עבודה מקומי ולא מיובא כמו בדובאי. ישראל ובחריין הם שידוך מושלם. משלימים זה את זה. אנחנו לא יודעים לתכנן לטווח ארוך. בחריין מתכננת שנים קדימה ויש לה חזון 2030".
חסון, שהארגון בראשותו חתם על מזכר עם סוכנות ממשלתית בבחריין, אמר שבכל השיחות איתו לא העלו הבחריינים ולו במילה את המהפכה המשפטית בישראל, וגם לא הביעו דאגה מהממשלה בישראל. "אם הייתי מצפה לשמוע על חווארה ואל אקצה – זה כלל לא הוזכר. הבחריינים יצאו מגדרם לחבק ולהראות כמה הם מחויבים. אי ודאות היא אף פעם לא טובה. כולם עוקבים בדאגה אבל ממשיכים בינתיים לעבוד".
שגריר ארה"ב בבחריין סטיבן בונדי, שנכח בכנס, אמר: "מאז הסכמי אברהם ישראל ובחריין מיסדו יחסים דיפלומטים וארה"ב גאה למלא תפקיד מפתח לקרב בין חברינו וליישם חזון משותף ליחסים. צריכים למצוא דרכים פרקטיות לתרגם את היחסים לטובת העמים ולממש את פוטנציאל ההסכמים לחיזוק הביטחון והשגשוג. אני בטוח שהחברות הישראליות ימצאו את בחריין כמדינה הידידותית ביותר במפרץ לעשיית עסקים".