המלחמה בתאונות הדרכים: המשטרה חילקה מתחילת השנה 2,225 דוחות תנועה בגין נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים. כך נודע ל-ynet. "אנחנו רואים תופעה גדלה של שכרות בקרב צעירים מתחת לגיל 30, שלעיתים דחופות אינם משתמשים בנהג תורן", אמרה היום (שני) מפקדת משטרת התנועה הארצית ניצב-משנה אתי מאירסון.
בהתייחס לשנים קודמות, עולה כי ב-2021 כולה חולקו 3,089 דוחות בגין נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, ובשנה שלפני כן חולקו 4,357 דוחות בגין עבירות אלו. "בהסתכלות שלנו, השכרות והסמים הם גורם משמעותי לתאונות דרכים, כי אדם ששתה או צרך סמים מאבד את האומדנים שלו", ציינה נצ"מ מאירסון.
מהנתונים עולה עוד כי בחמשת החודשים הראשונים של 2022 השביתה המשטרה 1,570 כלי רכב בעקבות נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. בשנה שעברה כולה הורדו מהכביש בגין עבירות אלו 4,337 כלי רכב, ובשנה שלפני כן 3,300 כלי רכב. באגף התנועה של המשטרה למודי ניסיון וחוששים שבמהלך הקיץ הקרוב המספרים יזנקו.
מתחילת השנה קיפחו את חייהם 147 בני אדם בתאונות דרכים, שניים יותר ממספר ההרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. לכאורה מדובר בעלייה קטנה, אולם מבט מעמיק יותר בנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מגלה כי בינואר 2022 נהרגו עשרה אנשים יותר בכבישים לעומת ינואר אשתקד.
חילוט כלי רכב של עבריינים סדרתיים
החזרה לשגרה מהשפעות הקורונה מורגשת גם בכבישים. לפי נתוני המשטרה, בכל סוף שבוע מורדים עשרות נהגים, בעיקר צעירים, בשל שימוש בסמים ובאלכוהול. כחלק מהניסיון למנוע עבירות תנועה קשות, במשטרה החלו באחרונה להציף ענישה שבה השתמשו פחות עד עתה - חילוט כלי רכב של עברייני תנועה סדרתיים. בכך מוענש הנהג פעמיים - גם שלילה מנהלתית לנהיגה וגם לקיחת הרכב לרשות המדינה שמוכרת אותו לאחר מכן בשוק החופשי.
"אנחנו בהחלט רואים שינוי בתופעה הנהיגה בשכרות, מגמת העלייה ברורה", אמרה מפקדת משטרת התנועה הארצית. "בסופי שבוע אנחנו ממוקמים מחוץ לאזורי בילוי, ורואים תופעות של נהגים ששותים אלכוהול בחניונים רגע לפני שהם עולים על הרכב".
נצ"מ מאירסון אמרה עוד כי "לצערנו יש אנשים שחווים משברים אישיים בחייהם וכתוצאה מכך הם צורכים אלכוהול וסמים ולאחר מכן עולים על ההגה. אנשים לא מדברים על זה, למדנו שלא תמיד אנשים עושים את ההקשר בין אהבות נכזבות או גירושין לתאונות הדרכים".
20,230 נפגעים ב-11,554 תאונות ב-2021
במקביל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה היום דוח על תאונות הדרכים בישראל ב-2021. לפי הנתונים, בשנה החולפת אירעו בכבישי המדינה 11,554 תאונות שבהן נפגעו 20,230 בני אדם. מדובר בעלייה של 6.6% לעומת 2020 רוויית הסגרים, ובירידה של 8.8% לעומת 2019.
עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי 364 בני אדם נהרגו בתאונות ב-2021 לעומת 305 בשנה שקדמה לה. מדובר בעלייה של 19.3%. בנוסף חלה באותן שנים עלייה של 18.6% במספר הפצועים קשה, ועלייה של 9.8% במספר הפצועים קל.
מספר התאונות הקטלניות בשנה החולפת עמד על 336 - גבוה ב-17.5% לעומת שנת 2020 שבה אירעו 286 תאונות קטלניות. 51.5% מהתאונות הקטלניות, שבהן נהרגו 62.1% בני אדם מסך הקורבנות הכולל, התרחשו בדרכים לא עירוניות. מהנתונים עולה כי 7.1% מהתאונות בדרכים העירוניות הוגדרו קטלניות ועוד 18.1% קשות. בדרכים לא-עירוניות, 5.4% מהתאונות היו קטלניות ו-21.1% קשות.
בנתוני הלמ"ס צוין כי 41.3% מהולכי הרגל שנהרגו בשנה החולפת נפגעו במעבר חצייה. 76.4% מהולכי הרגל שנפגעו היו באמצע חציית כביש, ו-16.6% מהולכי הרגל נפגעו במעבר חצייה עם רמזור. בפילוח הנתונים עולה כי 70.8% מבני 65 ויותר שהיו מעורבים בתאונות נפגעו בעת חציית כביש.
בהתייחס למגזרים צוין כי מספר ההרוגים בקרב ערביי ישראל בתאונות דרכים עלה ב-2021 ב-9% לעומת השנה שקדמה לה. בסך הכול נהרגו בשנה החולפת 109 ערבים בתאונות דרכים - 12 מהם ילדים. מספר ההרוגים בקרב היהודים עלה ב-2021 ב-27.7% לעומת שנת 2020. בסך הכול נהרגו בשנה החולפת 221 יהודים לעומת 173 ב-2020.
בחלוקה למגדר עולה כי מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים, 74.6% היו גברים ו-25.4% היו נשים. חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24) מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, עמד בשנה החולפת על 20.7%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים בני 65 ויותר מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים עמד ב-2021 על 10.4%.
בשיעור מעורבות אופנועים בסך כל תאונות הדרכים, חלה ירידה קלה מאוד. 10.9% ב-2021 לעומת 11.5% ב-2020. מנגד, חלה בשנה החולפת עלייה במספר הנפגעים בתאונות עם מעורבות של אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. בסך הכול עמד מספרם בשנה שעברה על 1,643 - עלייה של 14.8% לעומת 2020.