אזרח יהודי-אמריקני בן 36, בנג'מין ראובן זלמן-פולון, נידון לעונש מוות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו בשל מעורבותו לכאורה בניסיון כושל להפיל את נשיא המדינה, פליקס צ'יסקדי, במאי האחרון.
3 צפייה בגלריה
בנג'מין ראובן זלמן-פולון בתיעוד מרגעי ניסיון הפיכה ב קונגו שבעקבותיה נעצר ונידון לעונש מוות
בנג'מין ראובן זלמן-פולון בתיעוד מרגעי ניסיון הפיכה ב קונגו שבעקבותיה נעצר ונידון לעונש מוות
בנג'מין ראובן זלמן-פולון (שמאל) בתיעוד מרגעי ההפיכה הכושל במאי
פולון הוא אחד מבין שלושה אמריקנים שנעצרו במסגרת ניסיון ההפיכה שהוביל כריסטיאן מלאנגה, איש אופוזיציה גולה – שנורה למוות בידי כוחות הצבא הקונגולזי, כשלצדו פולון. שלושת האמריקנים נידונו בסוף השבוע למוות במשפט צבאי שנערך לעשרות נאשמים, רובם מקומיים, ועונש כזה ניתן גם לשלושה זרים נוספים – מבלגיה, קנדה ובריטניה. בסך הכול נגזר עונש מוות על 37 נאשמים. הם יוכלו לערער על העונש.
במהלך ניסיון ההפיכה במאי נהרגו שישה בני אדם, חלק מהתקרית הועבר בשידור ישיר ברשתות החברתיות – ופולון נעצר יחד עם מלאנגה ושאר המורדים על גדות נהר הקונגו, כשניסו להימלט. החיילים נופפו במהלך השידור בגאווה בדרכון האמריקני שלו. אחד הסרטונים המזעזעים מהפשיטה מראה את פולון שכוב עירום על בטן סירה, קשור בחבלים, כשלובשי מדים מוציאים להורג את המורדים ומטביעים אותם בנהר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד ממעצר חשודים בניסיון הפיכה ב קונגו בחודש מאי
תיעוד ממעצר חשודים בניסיון הפיכה ב קונגו בחודש מאי
מימין: תיעוד מעצר אחד החשודים בניסיון ההפיכה. משמאל: צילום מסך מתוך תיעוד קשה של הוצאה להורג של אחרים
הרקע היהודי והקשרים של פולון לישראל מעוררים עניין רב – ובהתאם, כמובן, גם תיאוריות קונספירציה נלוות על היותו לכאורה סוכן מוסד. משפחתו המורחבת של פולון מתגוררת בישראל, אך לא ידוע אם הוא עצמו מחזיק או החזיק באזרחות ישראלית בעבר. משפחתו בארצות הברית פעילה מאוד בהסברה ישראלית מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר.
תמונות שצצו ברשתות מראות את פולון יחד עם מלאנגה במהלך סיור בבסיס צה"לי וחנות ציוד ביטחוני ומעקב בתל אביב, מה שחיזק את השמועות והקונספירציות על כך שהוא אומן על ידי כוחות הביטחון הישראליים ופעל כסוכן מוסד, שנשלח לערער את היציבות בממשלת קונגו.
פולון, שהורשע בעבר בעבירות של סחר במריחואנה בארה"ב, התגורר בשנים האחרונות בדרום אפריקה עם אשתו ושלושת ילדיהם הקטנים. לדברי משפחתו, הוא היה מעורב בעסקי כריית זהב וייצור סיגריות אלקטרוניות במוזמביק יחד עם מלאנגה, וייתכן שזה היה הקשר שהוביל אותו להשתתף בניסיון ההפיכה.
3 צפייה בגלריה
בנג'מין ראובן זלמן-פולון בצילום עם מנהיג ניסיון ההפיכה ב קונגו שהוצא להורג כריסטיאן מלאנגה במהלך ביקור שערכו בעבר בחנות בתל אביב
בנג'מין ראובן זלמן-פולון בצילום עם מנהיג ניסיון ההפיכה ב קונגו שהוצא להורג כריסטיאן מלאנגה במהלך ביקור שערכו בעבר בחנות בתל אביב
פולון יחד עם מנהיג ניסיון ההפיכה שנכשל, מלאנגה, בחנות בתל אביב - בתמונה שעוררה קונספירציות
למרות גזר הדין החמור, ממשלת ארצות הברית טרם הכריזה על מעצרו של פולון כ"בלתי חוקי", והסיכוי להתערבות דיפלומטית מצדה או מצד ישראל נמוך. השגרירה האמריקנית בקונגו, לוסי טמילין, הביעה זעזוע מהמעורבות של אזרחים אמריקנים בניסיון ההפיכה, והדגישה כי הרשויות ישתפו פעולה באופן מלא עם השלטונות במדינה לחקירת האירועים ולהעמדת האשמים לדין.
במקביל, משפחתו של פולון נלחמת לשחרורו. אמו, דמות מוכרת בקהילה היהודית בוושינגטון ובחוגים המקורבים למפלגה הדמוקרטית, סירבה להגיב לפניית ynet בנושא, אך על פי מקורבים היא פועלת במרץ לגיוס תמיכה לשחרורו – באמצעות מגעים עם בכירים אמריקנים וגורמים דיפלומטיים נוספים.