פחות מיממה אחרי התיעודים הקשים של אלימות שוטרים כלפי חרדים, שניסו לפרוץ למתחם ההר במירון כדי לעלות בל"ג בעומר לקבר הרש"בי, הודיעה הערב (יום ב') המחלקה לחקירות שוטרים כי שני שוטרי מג"ב, שתועדו מתנהגים באלימות, נחקרו באזהרה. "החשודים שוחררו בתנאים מגבילים של מספר ימי הרחקה ממתקני המשטרה ואי-יצירת קשר עם גורמים אחרים בעניין הנחקר. החקירות נמשכות", מסרו במח"ש.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
התיעודים אמש מהמהומות במירון
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
המהומות אתמול במירון
(צילום: דוברות המשטרה, מתוך הרשתות החברתיות )

העימותים אמש, נזכיר, פרצו כאשר מאות ניסו לעלות למתחם הקבר בהר מירון חרף העובדה שהוכרז על ידי צה"ל כשטח צבאי סגור – במטרה למנוע את העלייה להר שהותקף פעמים רבות על ידי חיזבאללה לאורך המלחמה, וממש היום ספג פגיעות נוספות.
בתיעודים שהופצו משם וחוללו סערה נראו כמה מקרים של אלימות משטרתית, ובאחד מהם נראה שוטר מג"ב דוחף איש חרדי שמוטח על הקרקע בעוצמה. בתיעודים נוספים נראית שוטרת דוחפת אישה ובועטת בה, שוטר מג"ב שיורה באוויר וכן נראים צוותים רפואיים מטפלים באדם מחוסר הכרה שרוע על הקרקע, לאחר שהוכה בידי שוטרים. במח"ש לא הבהירו איזה אירוע ספציפי מיוחס לשני השוטרים שנחקרו.
במשטרה גינו כבר אמש את התנהלות השוטרים, והודיעו על הרחקתם מפעילות מבצעית עד מיצוי הבירור בעניינם. במשטרה הבהירו כי גם השוטרים ספגו אלימות במהומות, ומסרו כי 19 שוטרים נפצעו ופונו לטיפול רפואי – לאחר שהושלכו לעברם מוטות ברזל, זכוכיות וחפצים שונים. עוד צוין כי מהמקום הורחקו יותר מאלף בני אדם שלא הורשו להיכנס אליו, ושאלפים נוספים נחסמו בכבישים המובילים לאתר.
המהומות במירון: ריאיון עם קצין המשטרה בונצ'וק והרב שיינין
(צילום: שמוליק דודפור)

רב-פקד סלבה בונצ'וק, קצין אבטחה ורישוי מחוז צפון, סיפר היום בריאיון ל-ynet כי "להר הגיע קומץ שמטרתו הייתה לזרוע הרס ולהתעמת עם השוטרים". לדבריו, אותו קומץ של קיצונים "החליט להגיע בכל דרך להר. הם הגיעו עם לומים וקאטרים, הציתו את עמדת השומר בכניסה ושרפו את המקומות הקדושים. המשטרה לא תעמוד מנגד. היא נערכה להשתמש בכוח, זו סמכותה וזה תפקידה".
על האלימות מצד השוטרים אמר: "מדובר באירועים נקודתיים. לא נכון לעשות משפט שדה לאף צד. המשטרה יודעת להפיק לקחים, כל נושא ייבדק, ויש את המחלקה לחקירות שוטרים שבסמכותה לחקור את הדברים. אנחנו כפופים לחוק ומי שצריך ייחקר ויידע לתת את הדין".
יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, אמר היום בעקבות המהומות: "התמונות הקשות של האלימות האכזרית במירון מוכיחות שזכויות אדם בישראל זה לא דבר מובן מאליו. אולי יש אנשים שיש להם זכויות, ויש כאלה שאין להם. הייתה תחושה שהמפקדים והשוטרים שאחראים על האלימות הזאת חייבים להיות מושעים לאלתר. לא כך מתמודדים עם אנשים שמגיעים להתפלל, בהם נשים וקשישים".
3 צפייה בגלריה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
ח"כ אייכלר. "חייבים לעצור את ההסתה נגד כל ציבור ובמיוחד הציבור החרדי"
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
לדברי אייכלר, "שוטר שפצע יהודי מבוגר אסור לו להישאר במשטרה. שוטרים חייבים לדעת שאסור לנצל את הכוח השלטוני כדי לפגוע באנשים. בטוח שהם שואבים את השנאה בגלל ההסתה התקשורתית. לא פלא שאנשים שצופים כל יום במהדורות ההסתה נגד הציבור החרדי נוהגים באלימות. מי שרוצה דו-קיום עם העולם הערבי, עם השכנים ביהודה ושומרון ובעזה, צריך שיהיה קודם כל דו-קיום בין יהודים ליהודים. חייבים לעצור את ההסתה נגד כל ציבור ובמיוחד הציבור החרדי שהפך לקורבן התקשורת יום יום. עברנו את כל הגבולות".
הרב יצחק שיינין, אחד מאלפי המתפללים שהחליטו להגיע אתמול להר מירון הסגור, אמר ל-ynet כי "זה נכון שלאנשים היה אסור להגיע, אבל המשטרה כשלה בזה שהם הצליחו. ברגע שהם שם, צריך להתייחס אליהם כמו מוחים שמגיעים לקפלן ומשם לאיילון. אני רוצה לראות התנהגות כזאת בקפלן". יצוין כי גם במחאות בתל אביב טענו פעמים רבות מפגינים לאלימות מצד שוטרים.
לדברי שיינין, "הסרטונים שרואים ממירון הם רק הפרומו. היו כמה פורעים, אולי אנשים קיצוניים, אבל רוב רובם של האנשים הגיעו להפגין. הבעיה שלהם היא שהם לא צעקו 'בושה'. אם הם היו צועקים 'בושה' הכול היה נראה אחרת". הוא הוסיף: "לא כתוב בחוק שמי שמגיע למקום אסור מפוצצים אותו בגז מדמיע, בכדורי גומי וכמובן לא במכות רצח. החוק אומר שהוא יקבל דוח של אלף שקל, אז תנו לו דוח. הייתי שם שבוע והיו הרבה חיכוכים, אבל בשביל זה יש שוטר, והוא צריך לתת דוגמה, לא להיות קיצוני ולענות לכולם באותה שפה".

עימות חריף בין בן גביר למפכ"ל שבתאי

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר להצהיר כבר אמש כי השוטרים המעורבים באירועים השונים, שלדבריו הינם אנשי מילואים במג"ב, יושעו עד לסיום הבירור בעניינם – אבל במשטרה הבהירו כי לא כך, וכי הוחלט רק להרחיקם מפעילות מבצעית עד לסיום הבירור.
הודעתו של בן גביר, ש"עקף" את המפכ"ל יעקב שבתאי ושוחח ישירות עם מפקד מג"ב יצחק בריק, חוללה עימות חריף בין השר לבין המפכ"ל שיסיים בעוד כמה שבועות את תפקידו. כבר אמש פנה שבתאי ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ועדכן על הפנייה הישירה של בן גביר לניצב בריק – כשלפי המשטרה מדובר בהפרת החלטת בג"ץ.
3 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
עימות חריף. בן גביר ושבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ממשטרת ישראל נמסר: "לאור האירועים שאירעו במירון, פנה השר לביטחון לאומי למפקד משמר הגבול באופן ישיר וללא עדכון מקדים של המפכ"ל בנושא השעיית הלוחמים. כדי להעמיד דברים על דיוקם, בהחלטת מפכ"ל המשטרה, השוטרים לא הושעו אלא הורחקו מפעילות מבצעית עד לסיום הבירור בעניינם. בהקשר לכך ונוכח העובדה שמדובר בהתערבות של השר באירוע קונקרטי, בניגוד להחלטות בג"ץ, עדכן המפכ"ל את היועצת המשפטית לממשלה על אופן ההתנהלות האמורה".
בסביבתו של בן גביר טענו: "חובתו של השר להתערב באירועים החמורים שהיו במירון. המפכ"ל כלל לא היה מעורב בכל האירוע. כשר האחראי, מתפקידו לשוחח עם מפקד מג"ב על רצף האירועים החמורים שדרשו החלטה, מה שלא עשה המפכ"ל". בסביבתו של שבתאי הגיבו: "לצערנו, לעיתים קרובות צריך להזכיר לשר ולמקורביו שניהול המשטרה איננו רק ציוצים, כותרות וסרטונים. למען הסר ספק, המפכ"ל עודכן כל העת ממפקד המחוז על המבצע בכל שלביו ומדובר שוב ברכילות זולה ותו לא".
על רקע העימות החריף בין השניים, שבתאי לא הגיע היום לטקס הענקת הדרגה לנציב שב"ס החדש, רב-גונדר קובי יעקובי, שבו השתתף בן גביר.