"קילל ונסע לעברנו, זזנו הצידה כדי לא להיפגע". אחד המפגינים באולפן ynet הבוקר
(צילום: משי בן עמי)
בית המשפט השלום בבאר שבע האריך הבוקר (יום רביעי) בחמישה ימים את מעצרו של צבי חן, בן 26 מאלעד החשוד שניסה לדרוס מפגינים נגד פסקת ההתגברות מול האוניברסיטה בעיר. חן חשוד בניסיון לחבלה חמורה, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ואיומים. לפי החשד, מלבד ניסיון הדריסה הוא גם תקף את אחד המפגינים ודחף אותו.
השופט יריב בן דוד אמר כי "קיים חשד מבוסס בשלב זה". החשוד, מצידו החל לבכות אחרי שהשופט האריך את מעצרו - וטען כי הוא "לא יכול להישאר עצור בסוף השבוע". נציג המשטרה אמר בדיון כי "אפשר להגיד שהעבירות המיוחסות לו הן חמורות. לפי עברו של החשוד, אין לו רישום פלילי אך הוא נחקר בעבירה דומה לפני כמה שנים". הוא ציין כי יש דו"ח של קצין משטרה שהיה במקום, שלפיו החשוד תקף את המפגינים.
בחקירתו טען חן כי ביקש למחות נגד המפגינים ולא מצא מקום אחר לעצור בו. לדבריו, לא פגע באיש. סנגורו טען כי "הוא אינו מכחיש שהגיע למקום. המון אנשים דפקו על הרכב. הוא הרגיש מאוים ויצא מהרכב. הגיע קצין משטרה והוא נותר עומד במקום ולא ניסה לברוח". הסנגור הוסיף כי למרות התמונה הכללית המצטיירת מהאירוע, יש לשחרר אותו - בקשה שלא התקבלה.
2 צפייה בגלריה
הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע
הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע
הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע
"מרשי טוען שלא הייתה לו כוונה לפגוע במפגינים". עורך דינו של החשוד
(צילום: רועי עידן )

עו"ד רן אבינועם, שמייצג את החשוד מטעם הסניגוריה הציבורית, מסר: "הצעיר מכחיש שפגע ברכב באדם ולא הייתה לו כל כוונה לפגוע. הרכב נעצר לפני המפגינים. הוא משתף פעולה עם החוקרים ואני מקווה שהמשטרה תבדוק את גרסתו בהקדם והוא ישוחרר".
דניאל גיא צברי (28), אחד הסטודנטים שהפגינו אתמול, סיפר בריאיון ל-ynet radio איך "כמעט נדרס", לדבריו, כשהנהג עלה עם רכבו על המדרכה ועצר לפני המפגינים בצורה מסכנת ותוך כדי צעקות. "קפצתי שמאלה, דפקתי לו על השמשה שיעצור", סיפר צברי. "הוא עלה עם שני גלגלים על המדרכה. הוא יכול לטעון כמה שהוא רוצה שלא ניסה לדרוס, פיזית האוטו שלו היה על המדרכה. ניסה להפחיד בזה שכמעט עלה עליי. האוטו נגע בי". לדבריו, הנהג "יצא מהאוטו ובא לתקוף אותנו. הוא ניסה להסתער עליי. הוא צעק לי 'מה אתה נוגע לי באוטו'. והאוטו שלו נגע בי. במקרה חברים הפרידו בינינו".
במקביל, ואחרי שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, קרא לעצור חוסמי כבישים במהלך ההפגנה במוצאי שבת נגד הרפורמה במערכת המשפט, נפגש הבוקר המפכ"ל יעקב שבתאי עם ראשי המחאה משה יעלון, תמיר פרדו ואליעד שרגא. שבתאי שמע את דבריהם, ואמר להם כי המשטרה פועלת בשוויון.
ראשי המחאה מסרו כי הפגישה עם שבתאי נערכה ברוח טובה. שרגא ויעלון עמדו על כך שהמשטרה תגן על זכות האזרחים להפגין, הזהירו את המפכ"ל מפני התבטאויותיו של בן גביר, והביעו את חששם מהפעלת אלימות של שוטרים בשטח נגד מפגינים. שבתאי ומפקד המחוז הבטיחו שהמשטרה תשמור על חופש הביטוי וחופש המחאה, והשוטרים יכילו את אירועי המחאה וההפגנות. בן גביר, מצדו, פנה למפכ"ל בעצמו בעקבות הפגישה ואמר לו שכפי שהוא נפגש עם ראשי המחאה הנוכחיים - הוא מצפה שייפגש עם ראשי מחאה מכלל המגזרים, כמו החרדים.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
"הם מבעירים את השטח". בן גביר נגד ראשי האופוזיציה
(צילום: EPA )
בן גביר אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי הוא לא תומך בקריאות במפלגתו לעצור את ראשי האופוזיציה - אך מנגד טען כי הם "מבעירים את השטח" ועליהם לגלות אחריות. בנוסף טען כי לא הנחה את הממשלה לנהוג ביד קשה נגד המפגינים במוצאי השבת הקרובה בתל אביב - אך כן קרא לה לא לעשות איפה ואיפה בין "אנשי שמאל למפגינים אחרים".
עוד התייחס בן גביר לאמירה של חבר הכנסת ממפלגתו, צביקה פוגל, שקרא לעצור את ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יאיר גולן ומשה (בוגי) יעלון - קריאה שאליה הצטרפו לאחר מכן ח"כים נוספים מעוצמה יהודית - וטען: "פוגל שמע איך מסיתים כאן נגד הממשלה וקוראים למרי אזרחי, ושמכנים אותנו נציגי הציבור כנאצים. לכן התגובה שלו הייתה כפי שהייתה".
הוא טען כי "אינו אוהב" את האמירות ששמע, "אבל כן - מי שאחראי, מי שמבעיר את הבערות האלה, הוא זה שאומר כמו גנץ להשבית את המדינה". הקריאה "להשבית את המדינה", נציין, הייתה דווקא של גולן - שקרא לשביתה במחאה על הרפורמה המשפטית שמתכננת הממשלה.
יו"ר צעירי יש עתיד, תומר וינר, השתתף אתמול בהפגנה בבאר שבע והיה עד לניסיון הדריסה. הוא אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא "לא מקבל חלוקת ציונים בהפגנות. לוקחים חצי דגל, חצי שלט, ומייחסים לו משמעות. אתמול בהפגנה כתבנו 'די לפסקת ההתגברות', זה לא שיש פה משהו שצריך לאזן משני הצדדים. הרוחות כרגע לא יכולות להירגע. אני קורא לסטודנטים מכל המוסדות האקדמיים לצאת להפגין ולהשמיע את קולם". לדברי וינר, "הפגינו איתנו גם סטודנטים שלא הצביעו למפלגות גוש השינוי ואמרו לנו בפירוש שהרפורמה לא מקובלת עליהם. ההפגנות ילכו ויתרחבו ונראה אותם בכל הארץ".