שורדות השבי דרשו במפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יחתום על עסקה, הוא השיב: "איזו עסקה". כשהתבקש לקחת אחריות על האסון ב-7 באוקטובר, רעייתו שרה נתניהו - שהשתתפה אף היא בפגישה - האשימה לפי הקלטות בחדשות קשת את צה"ל: "כשלא מספרים לו כלום, איך הוא אמור לדעת?".
בפגישה השתתפו ילנה טרופנוב, אימו של החטוף סשה טרופנוב; אילנה גריצ'בסקי, בת זוגו של מתן צנגאוקר; רז בן עמי ואלה בן עמי, אשתו ובתו של אוהד בן עמי; אביבה סיגל ושיר סיגל, אשתו ובתו של קית' סיגל; יוכבד ליפשיץ ויזהר ליפשיץ, אשתו ובנו של עודד ליפשיץ; ועדי שוהם, אשתו של החטוף טל שהם.
הצהרה לתקשורת של שורדות השבי שיקיריהן נמצאים בשבי לאחר פגישתן עם רה''מ

"אבא שלי יחזור חי או מת? תגיד לנו את זה כבר", אמרה בת משפחה של חטוף לנתניהו. "אתה יכול להיות המושיע והמציל ומי שנכתב בספרי ההיסטוריה כמי שהנהיג את המדינה שלנו למקום טוב או כמי שעשה פה חורבן, וכרגע יש חורבן במדינה הזאת".
נתניהו הגיב: "אז מה ההצעה שלך?"
בת משפחה של חטוף: "ההצעה שלי היא שתחתום על העסקה שתחזיר את החטופים הביתה. אתה ראש הממשלה, אתה אחראי על החטופים, לא חמאס ולא אף אחד, אתה אמור להגיע בעסקה שתביא את כל החטופים".
נתניהו: "איזו עסקה? איזו עסקה".
בהמשך השיחה אמרה אחת מהחטופות ששוחררו לראש הממשלה: "למה לא ביקשת סליחה?".
נתניהו: "כן ביקשתי".
שורדת שבי: "לא ביקשת סליחה".
שורדת שבי: "ולא קיבלת אחריות. לא לקחת את האשמה".
נתניהו: "אני חושב שהאשמה תחולק יפה מאוד בהמשך".
שורדת שבי: "אתה מהממשלה, מהיום הראשון אתה צריך לקבל אחריות".
שרה נתניהו: "יש גם צבא".
שורדת שבי: "מי מנהיג? הוא אחראי על הצבא, הוא אחראי. צריך לחפור כדי להגיע למציאות".
שרה נתניהו: "כשלא מספרים לו כלום, איך הוא אמור לדעת?".
שורדת שבי פנתה במהלך השיחה לראש הממשלה: "אולי תהיה כן ותגיד את האמת פעם אחת. נכנסו 20 חטופים בחיים, אתה החזרת 20 חטופים מתים. הם היו 20 חטופים וכרגע 20 שהיו בחיים כבר מתים. הם מתים ויום יום אתם הורגים עוד מישהו".
נתניהו: "אין לנו זמן וכל יום הוא חשוב. אבל עוד דבר חשוב. אתם יכולים להתעלם ממה שתיארתי כאן, אבל אני מנסה להגיע לעסקה שתמקסם את מספר החטופים. אני לא אעשה את זה עבור 12 ולא אעשה את זה כי אני משאיר אנשים שהם חולים, שהם מבוגרים. אתם הייתם עושים דבר כזה? אני לא עושה דבר כזה. אני לא אשיב לכל דבר שלכם, אבל מי שאומר שיש עסקה כזו או אחרת שלא לקחנו אותה, מסיבה כזו או אחרת, משקר לכם".
משפחה של חטוף: "החזרתם את הסיוע ההומניטרי, החזרתם הכול. אני לא רוצה שהסיוע ההומניטרי יגיע אליהם, אני רוצה את החטופים פה. שהסיוע ההומניטרי יגיע אליהם באהבה ובשמחה ותכניסו כן, אבל אני רוצה אותם פה".
נתניהו: "יש גם הרבה פעמים דברים שאנחנו רוצים ואנחנו מתעקשים עליהם. למשל, אני הייתי רוצה ללכת ברגל לאיטליה בקו ישר. אם מה שצריך לעשות זה לייבש את הים, אז 'בוא נייבש את הים, מה הבעיה?'".
אחת החטופות ששוחררו, ככל הנראה יוכבד ליפשיץ, פנתה לשורדת שבי אחרת ואמרה: "תשאלי אותו אם הוא יודע איפה זה ניר עוז".
נתניהו: "אני יודע איפה זה ניר עוז".
שורדת שבי: "אתה יודע, אבל אתה אתה רוצה לבוא איתי לסיור? אני אראה לך מאיפה נחטפנו? בזמן שכל השכנים צעקו ונשרף כל הקיבוץ, אף אחד לא הגיע. אתה רוצה לבוא איתי לסיור? אני אראה לך את הסבל שעברתי".
שרה נתניהו ביקשה לדבר על עצמה במהלך השיחה: "30 שנה אני נשואה לבן אדם הזה, 35 שנה אני שומעת על עצמי רק שקרים. עכשיו אני רוצה לספר לך משהו".
שורדת שבי: "אוקיי, בוא נשמע שקרים".
שרה נתניהו: "לפני שהכרתי את בעלי, והייתי סטודנטית לפסיכולוגיה, הייתי חיה חיים רגילים".
שורדת שבי: "גם אני הייתי חיה חיים רגילים עד שחטפו את בן זוגי. ראינו את החוסר אמפתיה".
שרה נתניהו: "זה לא חוסר אמפתיה כי את אומרת דבר שהוא לא נכון. יש לי המון אמפתיה, אבל זה לא נכון. לא חוזרים על שקר".
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של שורדות השבי שיקיריהן נמצאים בשבי לאחר פגישתן עם רה''מ
הצהרה לתקשורת של שורדות השבי שיקיריהן נמצאים בשבי לאחר פגישתן עם רה''מ
"אי-החזרת החטופים זה נזק אסטרטגי לא פחות גדול משמירה או אי-שמירה על ציר פילדלפי". יזהר ליפשיץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יזהר ליפשיץ, אמר בשיחה עם ynet כי "הפגישה היום הייתה חיובית, אני חושב שראש הממשלה לא בא 'לסמן וי', הוא שריין לזה הרבה זמן בתקופה מאוד לחוצה. הרעיון היה להביא חטופות שחזרו ועדיין יש להן מישהו שם, ואז אני כמלווה צריך להיות בקרבה ראשונה - קריטריונים מאוד ספציפיים. הקבוצה הייתה אינטימית ואני חושב שהשיח היה חיובי".
הוא הוסיף כי שאל את נתניהו "למה הוא לא מגיע לניר עוז? למה הוא לא מתחבר אלינו כמקור כאב? למה הוא לא חייג למשפחות שהודיעו שיקיריהן נרצחו? למה הוא מתחמק? הזכרתי לו שבראשון ובשלישי יש לוויות. אני חושב שהוא התחבר לכאב הזה, בסופו של דבר מדובר בחלוצים, בלוחמים". לדבריו, "ברור שעולה השאלה של למה זה לא קרה קודם, הוא טוען שהוא נפגש בצורות אחרות. אמא שלי פה כבר דיי הרבה זמן - והם לא נפגשו.
"אני בוחר להסתכל על זה מכיוון אחר, הנה עכשיו הייתה פגישה ואנחנו מברכים עליה ומקווים שזה ימשיך לקרות בתדירות גבוהה", הוסיף. "נתניהו נתן לנו תחושה שהוא עובד על עקרונותיו, אנחנו נמצאים כל הזמן בתוך משא ומתן. כרגע נראה שחמאס פחות מעוניין. הוא רוצה התלקחות בצפון - ויושב על הגדר. למרות הלחצים המופעלים על חמאס מהמתווכות, יש לו אינטרס שהצפון יתפוצץ".
עוד אמר יזהר ליפשיץ כי "בסופו של דבר ובשורה התחתונה - אני מברך על הפגישה. ראש הממשלה הקדיש בתקופה סוערת כזאת שלוש שעות לשמוע חטופות מהשבי, ואני מקווה שההבנה של גודל הכאב והמצוקה כלפי היקירים והחיים בפנים יניע אותו ויגרום לו להבין שהוא מחוייב להם. אי-החזרת החטופים זה נזק אסטרטגי לא פחות גדול משמירה או אי-שמירה על ציר פילדלפי".
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של שורדות השבי שיקיריהן נמצאים בשבי לאחר פגישתן עם רה''מ
הצהרה לתקשורת של שורדות השבי שיקיריהן נמצאים בשבי לאחר פגישתן עם רה''מ
הצהרת שורדות השבי לאחר הפגישה עם נתניהו. "מקווה שמצאנו אוזן קשבת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היום אחר הצהריים מסרו שורדות השבי שנפגשו עם ראש הממשלה הצהרה לתקשורת. "יצאנו עכשיו מפגישה עם רה"מ נתניהו, שם סיפרנו לו את כל הכאב שלנו", אמרה בפתח ההצהרה ילנה טרופנוב. "אני מקווה שמצאנו אוזן קשבת. נתניהו הסתכל לנו בעיניים - ואמר שהוא יעשה הכול כדי להחזיר את הבן היחיד שלי הביתה ואת כל הקרובים בחיים".
יוכבד ליפשיץ הוסיפה כי "היו לנתניהו הבטחות שהוא ישלח נציגים, אחת הבושות הכי גדולות של הממשלה - שאף נציג לא מגיע לחטופים הקיבוציים ולניר עוז בייחוד". לדבריה, "ניר עוז היה גיהינום עלי אדמות, ועדיין לא קיבלתי תשובה מדוע צה"ל הזניח אותנו ולא הגיע - רק אחרי שהחוטפים, האנסים והשוחטים גמרו את העבודה".
אלה בן עמי, סיפרה כי "אמא שלי חזרה לאחר 54 ימים, ואבא שלי עדיין שם. בפגישה עם רה"מ אמא שלי דיברה את כאב הלב שלה בשבי - ואת מה שאבא שלי עדיין עובר". היא הוסיפה: "ביקשנו מרה"מ להסתכל לנו בעיניים, להבטיח שהוא יעשה הכול, קיבלנו ממנו הנהנון ואישור. אנחנו מבקשים ורוצים להגיד פה שרה"מ יעמוד בהתחייבויות שלו.
"אנחנו מבינים שזה כנראה ההזדמנות האחרונה לפני שאנחנו מגיעים למלחמה יותר גדולה מאיתנו", הוסיפה. "הרבה ממה שהוא אמר התרשמנו שבאמת קורה מו"מ, אבל אני יצאתי בתחושה קשה וכבדה שזה לא הולך לקרות בקרוב, ואני מפחדת על החיים של אבא שלי, על החיים של הבנות שנמצאות שם ועל החיים של כולם".
לדבריה, "לאחר השיחה הזו אני מצפה ממך רה"מ לעמוד מאחורי המילה שלך - ולהחזיר כמה שיותר מהר את כולם בחיים ולהתחיל את השיקום של מדינת ישראל. לאחר השעות של 7 באוקטובר עכשיו זה עניין של חודשים של אנשים שיושבים במנהרות - והגיע הזמן שזה ייפסק".