"בן גביר הולך לעשות פה סדר": תיעוד התקרית בחברון
(מתוך טוויטר)

חיילי גבעתי שתועדו מתעמתים עם פעילי שמאל בחברון בשבוע שעבר פנו לפרקליטה הצבאית הראשית בדרישה שתורה על פתיחה בחקירה בעקבות הפצת ממצאי התחקיר המבצעי של האירוע בידי דובר צה"ל, צעד שלטענתם בוצע בניגוד לחוק. החיילים דרשו במקביל גם כי גורמי צה"ל יפסיקו את הטיפול בתיק, וקראו לפרקליטה להורות על העברתו לטיפול המשטרה.
הדרישה של החיילים, שהועברה באמצעות עורכי דינם, הגיעה אחרי שאתמול בבוקר פרסם צה"ל את ממצאי התחקיר של מפקד פיקוד מרכז, וממנו עלה כי הלוחם שתועד מכה פעיל שמאל ומעכב אותו בתקרית עשה זאת ללא אישור ממפקדו. במקביל, נקבע בתחקיר בעניינו של החייל שתועד אומר "בן גביר יעשה פה סדר" כי "אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת תוך הבעת עמדה פוליטית".
1 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
החיילים מהתקרית
(מתוך טוויטר)
עורכי הדין של החיילים, עדי קידר ואופיר שטיינר מארגון חוננו, ציינו במכתב ששלחו לפרקליטה הצבאית הראשית כי לפי החוק, הפקודות ופסיקת בית המשפט העליון, לגורמי חקירה צבאיים או לתביעה הצבאית אסור להיחשף לחומרי התחקיר המבצעי. זאת, מאחר שהתחקיר משמש כלי להפקת לקחים מבצעיים – ויש ערך רב בעידוד החיילים לדבר במסגרתו בחופשיות מבלי שהדבר ישפיע על הליכים פליליים שעלולים להיפתח נגדם בהמשך.
לפי עורכי הדין, קיים חשש שהחיילים יפסיקו לשתף פעולה עם תחקירי מפקדים מאחר שההפרדה לא נשמרת.
עו"ד עדי קידרעו"ד עדי קידר
השניים הסבירו עוד כי לפי חוק השיפוט הצבאי, ממצאי התחקיר הצה"לי אמורים להיות חסויים ולהישמר תחת מעטה סודיות, ולא להיות מופצים בתקשורת. עורכי הדין אמרו כי פרסום ממצאי התחקיר יוביל כמעט בוודאות לחשיפת גורמי החקירה והתביעה של הצבא ל"שגיאות" שנמצאו באשר להתנהלות החיילים, שאחד מהם עדיין מצוי תחת חקירה פלילית.
בסיום המכתב דרשו עורכי הדין של החיילים כי הפרקליטות הצבאית תורה על פתיחה בחקירת מצ"ח נגד הגורמים שפרסמו חומר חסוי, כלשונם, בניגוד מפורש לחוק.
עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו מסר בתגובה כי "מפקדים בכירים עברו על החוק ופגעו באחד מהמוסדות החשובים בצה"ל – מוסד התחקיר. פנינו לפרקליטות הצבאית – האמונה על קדושת התחקיר ונקיות מערכת אכיפת החוק - בבקשה לפתוח בחקירה. כעת נמתין לראות אם גורמי אכיפת החוק יפעלו באותה יעילות נגד מעשה חמור זה, או שהליכי האכיפה שמורים רק לחייל הקטן, הש.ג".
אתמול נחשפה ב-ynet גרסת הלוחם שתועד אומר לפעילים "בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה, אשבור לכם את הצורה". למפקדיו הסביר כי לא הוכשר להתמודד עם אזרחים ישראלים, וביקש כי הסערה סביב התיעוד והדברים שלו לא ישפיעו על עונשו במשפט – לפני שנשלח ל-10 ימים בכלא הצבאי. "אנחנו בני אדם ולא רובוטים, עושים טעויות ולומדים מהן", אמר למפקדים. "בהכשרה התעסקתי באיך להילחם. לא היה דיבור ברמת הפרטי-פרטים איך להילחם באנרכיסטים".
עדותו של החייל הגיעה לידי ynet. בתחילת דבריו, הוא הסביר את תחושותיו – ותיאר את האירוע. "חשוב לי לציין שסגרתי 21 (ימים בבסיס – אב"ק). הסד"כ בפלוגה היה נמוך ולא ישנתי בכלל. זה יחד עם הלחץ השפיע על התגובה. נפגעתי בצורה קשה מכך שהפרצוף שלי בכל הארץ. המצב הנפשי שלי רע מאוד", אמר.
הלוחם הסביר כי לא הוסמך למשימות שמערבות מגע עם אזרחים. "בהכשרה התעסקתי באיך להילחם. לא היה דיבור על איך להתמודד עם שמאלנים. התנהגותי לא הייתה נכונה, אבל בוא נזכור שתקפו אותנו פיזית ונפשית. שמעתי שאני אשם, שזה בסדר שתקפו אתכם. אני מבקש להישפט לגופו של עניין", אמר עוד.
גם בפרשת החייל היורה אלאור אזריה מתחו השופטים ביקורת על צה"ל, לאחר שגם הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט וגם דובר צה"ל התבטאו בנושא לפני שהחקירה הסתיימה. בסעיף 85 לגזר הדין נכתב: "לאחר בחינת הפרסומים שהנחה ההגנה בפנינו, נמצאנו למדים כי אכן בסמוך לאירוע, השמיעו שר הביטחון דאז, הרמטכ"ל ודובר צה"ל, התבטאויות שכללו הבעת דעה נחרצת, באשר למשמעות הניבטת ממעשיו של הנאשם ולפגם הערכי שדבק בהם. בשלב זה חקירה מצ"ח ביחס לאירוע הייתה בראשיתה.
"לא יכולה להיות מחלוקת כי הדרג הצבאי הבכיר ראשי, ולעיתים אף חייב, להביע עמדה ברורה ומיידית ביחס לנושאים המצויים על סדר היום. אולם, כשמדובר בנושאים הנתונים תחת חקירה פלילית, ראוי להמתין עד להתבהרות התמונה העובדתית העולה מן החקירה, וככל שקיימת נחיצות להשמעת אמירה פיקודית בשלב כה מוקדם - אזי למתן את האמירה ולסייג אותה באשר לתוצאת החקירה", נכתב.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מיד לאחר האירועים נערכו, כמקובל בצה"ל, תחקירים מקיפים ויסודיים על ידי הדרג הפיקודי, לטובת למידה והפקת לקחים. על רקע פרסום האירועים ולאור העניין הציבורי, הוחלט לפרסם בשקיפות את עיקרי האמירות הערכיות של כלל המפקדים בשרשרת הפיקוד, לצד חלק מהממצאים העובדתיים, שאת רובם המכריע ממילא ניתן היה ללמוד מתיעוד האירועים. לא היה בפרסום כדי להשפיע באופן כלשהו על גורמי אכיפת הדין הצבאיים, שפועלים בעצמאות מקצועית מלאה. פנייתם של באי כוח החייל תיבחן ותענה כמקובל".