2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
רמטכ"ל מותר, מפקד לגל"צ אסור? גנץ ובהרב מיארה
(צילום: יואב דודקביץ')
הוועדה לאיתור מפקד גלי צה"ל המליצה שהמפקד הבא של התחנה יהיה אור צלקובניק, שמכהן כיום כמנכ"ל תחנת הרדיו 103FM ובעבר היה איש גל"צ. אולם, כעת מתברר שנוצר קושי משפטי חדש: לשכת היועץ המשפטי לממשלה הנחתה את הייעוץ המשפטי של שר הביטחון לעצור את התהליך, בשל העובדה שהיועמ"שית עוד גלי בהרב מיארה נוטה שלא לאשר את המינוי בתקופת בחירות.
בוועדה, שבראשה עומד האלוף במיל' אמיר אבולעפיה, חברים גם השופט בדימוס האלוף במיל' אילן שיף, ד"ר זהר קדמון וראש אכ"א, האלוף יניב עשור. הם בחנו יותר מעשרים מועמדים מתוך התחנה ומחוצה לה, והתרשמו כי צלקובניק הוא המתאים ביותר. הוא נבחר בין היתר בשל הישגיו בשנים האחרונות, שכוללים הגדלת אחוזי האזנה ב-103FM, וגם בשל העובדה ששירת וגדל בגלי צה"ל כחייל ומכיר אותה היטב. לדברי גורם בוועדה, צלקובניק הוא האיש שיידע להתאים את גלצ לעידן הנוכחי, ולהחזיר אותה להיות רלוונטית כבעבר.
2 צפייה בגלריה
אור צלקובניק
אור צלקובניק
"אין מניעה משפטית". צלקובניק
(צילום: עדי לם)
בניגוד למקרים קודמים, הוועדה המליצה הפעם על מועמד אחד בלבד לשר הביטחון בני גנץ - וזאת לפי בקשתו. בעבר הייתה מציעה הוועדה שלושה מועמדים, והשר היה בוחר מתוכם את מפקד התחנה החדש. גורם בכיר אמר כי דווקא מינוי מקצועי של מועמד אחד, במקום שלושה שמתוכם ייבחר אחד על-ידי איש פוליטי, אמור לאפשר את המשך התהליך. לדברי הגורם, עצירת המינוי תוביל לכך שבתפקיד תישאר ממלאת המקום גלית אלטשטיין, שאותה גנץ מינה באופן ישיר. מנגד, המינוי כעת יחייב גם את הממשלה הבאה שתיבחר - אך התומכים באישורו אומרים שמדובר בוועדה מקצועית ולא פוליטית, ועל כן לא אמורה להיות מניעה שתבחר מפקד חדש.
יצוין כי שר הביטחון עצמו העביר ליועצת המשפטית לממשלה חוות דעת שלפיה ניתן למנות מפקד חדש לגל"צ על-ידי ועדת איתור מקצועית. הייעוץ המשפטי של מערכת הביטחון ממתין כעת להחלטה של היועמ"שית בנושא, אולם להערכת בכירים במשרד הביטחון, בהרב מיארה לא נלהבת לאשר אותו - אחרי שכבר אישרה לגנץ למנות רמטכ"ל בתקופת הבחירות. ההערכה היא שבהרב מיארה חוששת שאישור מינוי נוסף יוביל לביקורת ציבורית, על אף שמדובר בוועדה מקצועית ולא במינוי ישיר של השר. הוועדה, נציין, השלימה את עבודתה עוד לפני סיום החקיקה הנוגעת להקדמת הבחירות.
עמותת הצלחה, שהגישה עתירה לאשר את המינוי, טוענת כי "אין מניעה משפטית להשלים את התהליך בתקופת בחירות, שכן המינוי נעשה על-ידי ועדה מקצועית ואינו תלוי בשר מבחינה מעשית. ככל שלא יושלם המינוי, תעמוד הצלחה על הכרעה בעתירה, שתחייב את שר הביטחון והיועצת המשפטית לממשלה להשלימו".
מלשכת שר הביטחון נמסר: "שר הביטחון טרם קיבל לידיו את המלצות הוועדה, ויפעל בנושא בהתאם להנחיות היועצת המשפטית לממשלה".
ממשרד המשפטים נמסר: "הנושא בבחינה משפטית ולא נתייחס מעבר לכך".