שר הביטחון יואב גלנט קיים היום (ראשון) הערכת מצב ברפיח, שם הבהיר כי הפעולה בעיר הדרומית ברצועה תימשך עד לפירוק יכולות חמאס: "נמשיך ונעצים עד שנגיע למצב שאנחנו חונקים את הצינור אוויר שלהם, ולא מאפשרים להם לבנות את הכוח שלהם מחדש". בינתיים, מצרים דוחפת לעסקה בין ישראל לחמאס: "להתגבר על המכשולים העומדים בפני הסכם".
גלנט ברפיח: "מגיעים למקומות שהם לא חלמו שנגיע אליהם"
(צילום: שחר יורמן, משרד הביטחון)

2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב ברפיח
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב ברפיח
גלנט בהערכת המצב ברפיח. "רוח הקרב שלהם נשברת"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בהערכת המצב, שבה הוצגו לשר הפעילויות המבצעיות של חטיבות צה"ל מעל ומתחת לקרקע, אמר גלנט: "הלחימה כאן ברפיח מסמנת דבר מאוד חשוב, אנחנו סוגרים למעשה את האוויר של חמאס - מעבר רפיח, המנהרות. התוצאה היא - אין להם מאיפה להתחמש, אין להם מאיפה להצטייד, אין להם דרך להביא תגבורות, אין להם דרך לטפל בנפגעים שלהם ואת הדבר הזה אנחנו רואים היטב".
לדבריו, "רוח הקרב שלהם נשברת ולמעשה הזמן עובד נגדם, לא בעדם". הוא הוסיף: "בניגוד לסיפורים של כמה אנשים שנמצאים במנהרות או במלונות בקטאר והרעש התקשורתי שהם יוצרים, בפועל חמאס, בפעולות שאתם עושים כאן במרחבים, נשחק. אנחנו משמידים את המנהרות, משמידים את אמצעי הלחימה, מגיעים למקומות שהוא לא חלם שנגיע אליהם, בעומקים גדולים מתחת לקרקע, פועלים מעל הקרקע, והדבר הזה הוא מאוד חשוב".
גלנט הצהיר כי "אנחנו נמשיך ונעצים עד שנגיע למצב שאנחנו חונקים את הצינור אוויר שלהם ולא מאפשרים להם לבנות את הכוח שלהם מחדש – זאת המטרה של הפעולה הזאת, ואוגדה 162 ואתם בתוכה מבצעים את זה בצורה הטובה ביותר".
בינתיים, במצרים דווח כי קהיר מגבירה את הלחץ לעסקה בין ישראל לחמאס. מקור בכיר במצרים אמר לערוץ "אל-קאהרה אל-אחבאריה" המצרי כי "קהיר הגבירה את המגעים בשעות האחרונות עם ישראל והפלגים הפלסטיניים כדי לנסות להתגבר על המכשולים העומדים בפני הסכם הפסקת אש".
אותו מקור מצרי אמר כי קהיר מסרבת "לכל כניסה של כוחות מצריים לרצועת עזה. הסדרת המצב בתוך רצועת עזה אחרי המלחמה היא עניין פלסטיני פנימי". הוא מסר כי לא מתקיימים דיונים מצריים בנוגע לפיקוח ישראלי על מעבר רפיח, וכי מצרים דבקה בנסיגת מוחלטת של צה"ל מהצד הפלסטיני של רפיח.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
בקהיר מגבירים לחץ לעסקה
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
גורמים המעורים בפרטי המגעים לעסקת חטופים אמרו אמש כי "חבל להשלות את המשפחות", אחרי שחמאס טען ש"קיבל תיקונים קלים" על ההצעה הישראלית. "ישראל ממשיכה בכיבוש הרצועה", הם אמרו, במקביל ללחץ כבד מאוד שמפעילות המתווכות, מצרים, קטאר וארה"ב על חמאס.
ארגון הטרור דבק בעמדתו ורוצה לדעת אם ישראל מחויבת להסכם ומתכוונת להשלים אותו עד הסוף, או לחזור ללחימה. במקביל, מתקיימים ניסיונות להכניס שינויים קלים במתווה - אך אין מדובר בכאלו מהותיים אלא בתיקון שולי.
בינתיים נמשכת הלחימה של צה"ל בשג'אעיה. מוקדם יותר עדכן דובר צה"ל כי כוחות צוות הקרב החטיבתי של לוחמי חטיבה 7 של השריון ולוחמי גבעתי וצנחנים מובילים ביממות האחרונות את הפשיטה של אוגדה 98 במרחב השכונה. באוגדה זיהו עד כמה חמאס הצליח להתבסס, אזרחית וצבאית, בשכונה שממוקמת מול הקיבוצים נחל עוז וכפר עזה.
בסוף השבוע חיסלו הלוחמים עשרות מחבלים בקרבות פנים מול פנים ובהכוונת סיוע אש מהאוויר. כחלק מכיתור וסריקות שביצעו הלוחמים על מרחב תשתיות אזרחיות שהוסב למרחב טרור, פשטו הכוחות על בית ספר של האו"ם שמחבלי שג'אעיה השתמשו בו לצורכי מסתור ואחסון עשרות נשקים, רימונים ומסמכים מודיעיניים בעלי ערך.